The education and learning process as perceived by undergraduate dentistry students
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1323Keywords:
Higher Education. Teaching. DentistryAbstract
Learning is a continuous process that induces the human being to acquire new ways of thinking and behaving, and the university is an essential part of this constant learning process. At present, Dentistry courses are undergoing a process of restructuring to comply with the National Curricular Guidelines. In this context, the evaluation of teaching takes on an important role, because it provides basic information needed for the process of realigning teaching. The aim of this study was to analyze the data obtained from the evaluation carried out in the School of Dentistry of Araçatuba-UNESP regarding the teaching-learning process, as perceived by the undergraduate students (n=367). In the questionnaire applied, the student expressed his opinions according to extent of agreement, in the following categories: Agrees (C), Undecided (I) and Disagrees (D) on the information relevant to course objective, teaching, learning, psychosocial issues and educational environment. The results showed that in the opinion of the students (75.25 %), the objectives to be achieved in the course are explained well, the teaching offered helps them develop self-confidence (70.8 %) and encourages them as learners (63.5 %). They also think (67.5 %) that they are well prepared for their profession. Most (39.8 %) feel that the teaching offered is centered on the teacher and they disagree that teaching time is used well (49.5 %). It can be concluded that the teaching-learning process was classified satisfactorily; however, it should be stressed that the role of professors needs to be evaluated, and that teaching time should be used better in order to provide a more motivated and suitable educational environment that will contribute significantly to the learning process.Downloads
References
Análise sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Odontologia. Revista da ABENO 2002;2(1): 35-8.
Bocchi SCM, Pessuto J, Dell’aqua MCQ. Modelo Operacional de Estudo de Caso como Estratégia de ensino na disciplina de enfermagem médico cirúrgica: avaliação dos alunos. Rev latino-am enfermagem. 1996 Dez; 4(3):99-115.
Brasil. Lei n°9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
Campos DMS. Psicologia da Aprendizagem. 32a ed. Petrópolis: Vozes; 2002.
Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Odontologia. Revista da ABENO 2002; 2(1): 31-4.
Freire, P. Extensão ou Comunicação. 12 a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1977.
Freire, P. Pedagogia do Oprimido. 45 a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2006.
Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel da universidade na formação de profissionais da saúde. Revista da ABENO 2006; 6(1): 6-10.
Loureiro RMT, Saliba NA, Moimaz SAS, Ono R. Avaliação do desempenho do docente com a participação do corpo discente no ensino superior. Revista da ABENO 2006; 6(2): 119-22.
Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L, Schmitt EJ. Humanizando a educação em Odontologia. Revista da ABENO 2003; 3(1): 58-64.
Parecer CNE/CES n°1.300. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação Farmácia e Odontologia. Diário Oficial da União 2001; 7 dez.
Resolução CNE/CES n°3. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 2002; 19 fev.
Stacciarini JMR, Esperidião E. Repensando estratégias de ensino no processo de aprendizagem. Rev latino-am enfermagem. 1999 Dez; 7(5): 59-66.
Zani AV, Nogueira MS. Incidentes críticos do processo ensinoaprendizagem do curso de graduação em enfermagem, segundo a percepção de alunos e docentes. Rev latino-am enfermagem. 2006 Set/Out; 15(5): 98-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).