Constructing knowledge, integrating lives

Authors

  • Luiz Roberto Augusto Noro Mestre em Saúde Pública, Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1394

Keywords:

Education, dental. Curriculum. Knowledge

Abstract

Fortaleza, discussed, through Workshops of its Pedagogic Project, a new conception of a curriculum that could allow the integration of knowledge and the use of an active learning methodology; that would take into account the Unified Health System (SUS) as the structural axis of the activities developed in its dental education; that could understand the relationship between teaching, work and community, thus allowing the student to understand the context formed by the labor market and by the social reality that he or she will experience in the future. The current proposal, implemented in the first semester of 2005, poses an enormous challenge as the teachers’ training is still based on graduate studies of specific areas. When the teacher is invited to give orientation to a general practitioner, flexibility is required so that not only specific guidance is given but also an integration of the different contents. Furthermore, students are little accustomed to a methodology based on problem analysis, which prevents the proposal from being fully understood. There is, thus, the need for constant training of faculty members in order to achieve the full use of a pedagogic methodology based on the construction of knowledge, in order to take full advantage of the benefits of an integrated curriculum. A technical training is also needed that might alow the acquisition of an interdisciplinary approach. A broader understanding by the student is required as well so that he or she may reach all the benefits of the present proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; 1988.

Carvalho ACP. Planejamento do curso de graduação de Odontologia. Revista da ABENO. 2004;4(1):7-13.

Chauí MA. A universidade em ruínas. In: A universidade em ruínas na república dos professores. Petrópolis: Vozes; 1999.

Conselho Nacional de Educação/Câmara de Ensino Superior. Resolução CNE/CES 03, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União n. 42, Brasília, 04 mar 2002, seção 1, p. 10-1.

Demo P. Educar pela pesquisa. 3ª ed. Campinas: Autores Associados; 1996. p. 55.

Feuerwerker LCM. Educação dos profissionais de saúde hoje– problemas, desafios, perspectivas e as propostas do Ministério da Saúde. Revista da ABENO. 2003;3(1):24-7.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2005. p. 23.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Revista da ABENO. 2004;4(1):17-21.

Moysés SJ. Políticas de saúde e formação de recursos humanos em Odontologia. Revista da ABENO. 2004;4(1):30-7.

Noro EMS, Noro LRA. A auto-estima como facilitadora do processo de ensino-aprendizagem. Rev Humanidades. 2002;17(2):113-9.

Noro LRA, Nuto SAS, Moreira TP, Moura KS, Novaes PMR. Projeto pedagógico: a construção coletiva. In: Noro LRA (org.). Curso de Odontologia da UNIFOR: dez anos ensinando e aprendendo. Fortaleza: Universidade de Fortaleza; 2005. p. 19-39.

Ribeiro ECO, Lima VV. Competências profissionais e mudanças na formação. Olho Mágico. 2003;10(2):47-52.

Published

29-01-2007

How to Cite

Augusto Noro, L. R. (2007). Constructing knowledge, integrating lives. Revista Da ABENO, 7(2), 135–140. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1394

Issue

Section

Article