Contribution of Pró-Saúde to a reorientation of Dental education and implementation of the National Curricular Guidelines: case studies

Authors

  • Rosa Maria Eid Weiler Departamento de Pediatria da Universidade Federal de S. Paulo- UNIFESP http://orcid.org/0000-0002-0443-9884
  • Maria Sylvia de Souza Vitalle Departamento de Pediatria da Universidade Federal de S. Paulo- UNIFESP
  • Ana Estela Haddad Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo -USP
  • Fabian Calixto Fraiz Universidade Federal do Paraná- UFPR
  • Maria Sueli Marques Soares Universidade Federal da Paraíba- UFPB
  • Emílio Carlos Sponchiado Júnior Universidade Federal do Amazonas- UFAM
  • Lilian de Fátima Guedes Amorim Faculdade de Odontologia de Goiás-UFG
  • Maria Ercília de Araujo Universidade de São Paulo-USP
  • Ana Maria Gondim Valença Universidade Federal da Paraíba-UFPB

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i2.360

Keywords:

Education in Dentistry. Curriculum. Unified Health System. Human Resources in Health.

Abstract

Pro Health (Pró Saúde) is an initiative of the Ministry of Health in association with the Ministry of Education, with broad coverage and capillarity. It was instituted and implemented since 2006, creating a partnership between health courses with the secretariats of Health, involving, in the beginning, the Brazilian health System (SUS) services and, more recently, involving the other services of SUS, at a national level. The objective of the present study was to verify how and with what strategies the curricular changes are being conducted in undergraduate Dentistry courses at Brazilian public universities enrolled in Pro Health. It is a case study methodology. Five undergraduate courses were selected, one in each macro region of the country, and questionnaires of perception were applied to the coordinators or teaching staff representative of each course, and to a group of students, about the changes in the process. The results pointed out that the Pro Health has been a useful instrument to induce shifts in the direction of the implementation of the National Curricular Guidelines (NCR). The extramural stages present great variation in their planning and represent an important tool for the development of the competencies required by the NCR. Regarding the pedagogical approach, traditional practices based on the vertical transmission of knowledge still predominate, and the integration of the disciplines occurs, mainly, in modular seminars and professional disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Maria Eid Weiler, Departamento de Pediatria da Universidade Federal de S. Paulo- UNIFESP

Pós-Doutora em Educação e Saúde na Infância e Adolescência pela Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da  Universidade Federal de S. Paulo- UNIFESP

Maria Sylvia de Souza Vitalle, Departamento de Pediatria da Universidade Federal de S. Paulo- UNIFESP

Prof. Adjunto do Setor de Medicina do Adolescente- Universidade Federal de São Paulo -UNIFESP

Ana Estela Haddad, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo -USP

Prof. Associado do Departamento de Ortodontia e Odontopediatria da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo-USP

Fabian Calixto Fraiz, Universidade Federal do Paraná- UFPR

Prof. Associado da Universidade Federal do Paraná- UFPR

Maria Sueli Marques Soares, Universidade Federal da Paraíba- UFPB

Prof. Associado da Universidade Federal da Paraíba- UFPB

Emílio Carlos Sponchiado Júnior, Universidade Federal do Amazonas- UFAM

Prof. Adjunto IV da Universidade Federal do Amazonas- UFAM

Lilian de Fátima Guedes Amorim, Faculdade de Odontologia de Goiás-UFG

Professora de Odontopediatria da Faculdade de Odontologia de Goiás-UFG

Maria Ercília de Araujo, Universidade de São Paulo-USP

Prof. Associado-livre-docente em Saúde Coletiva da Universidade de São Paulo-USP.

Ana Maria Gondim Valença, Universidade Federal da Paraíba-UFPB

Prof. Titular da Universidade Federal da Paraíba-UFPB

References

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 3/2002.Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília: Diário Oficial da União, 4 mar 2002. Seção 1, p.10.

Brasil. Ministério da Saúde. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-Saúde: objetivos, implementação e desenvolvimento potencial. Ministério da Saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, 2007. 86 p. [Acesso em 18 jun. 2013]. Disponível em: http://www.prosaude.org/publicacoes/pro_saude1.pdf.

Secco LG, Pereira MLT. An analysis of the concept of the quality of teaching among course coordinators in the Sao Paulo schools of dentistry. Interface Comun Saúde Educ. 2004;8(15):313-30.

Batista MJ, Gibilini C, Kobayashi HM, Ferreira LL, Gonçalo CS, Sousa, MLR. Relato de experiência da interação entre universidade, comunidade e unidade de saúde da família em Piracicaba, SP, Brasil. Arq Odontol. 2010;46(3):144-51.

Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JJM, Moysés SJ. Integrated curriculum for teaching dentistry: new directions for training in the field of healthcare. Interface Comun Saúde Educ. 2012;16(4):529-42.

Portaria do Ministério da Saúde n° 4279/2010) [Acesso em 12 mar. 2017 ]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/ bvs/saudelegis/gm/2010/prt4279_30_12_2010.html.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde; Brasil. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa. A aderência dos cursos de graduação em Enfermagem, Medicina e Odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília; Ministério da Saúde; 2006. 162 p. [Acesso em 18 jun. 2013]. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi) bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=469149&indexSearch=ID.

Lamers JMS, Baumgarten A, Bitencourt FV, Toassi RFC. Mudanças curriculares na educação superior em Odontologia: inovações, resistências e avanços conquistados. Rev ABENO. 2016;16(4):2-18.

Schön DA. Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. San Francisco: Jossey-Bass Publishers 1987: 345p.

Moimaz SAS, Wakayama B, Garbin AJI, Garbin CAS, Saliba NA. Análise situacional do estágio curricular supervisionado nos cursos de graduação em Odontologia no Brasil: uma questão de interpretação. Rev ABENO. 2016;16 (4):19-28.

Cawahisa PT, Terada RSS, Pascotto RC, Occhi IG, Fujimaki M. Atividades realizadas durante o estágio supervisionado do Curso de Odontologia da UEM em um Centro de Educação Infantil. Cienc Cuid Saude. 2013;12(2) :375-81.

Barbosa FTL, Teixeira SR, Nunes MF, Freire MCM. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais nos cursos de Odontologia: opinião de formandos de uma universidade pública. Rev ABENO. 2016;16(4):61-71.

Anastasiou LGC, Alves LP (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5.ed. Joinville: UNIVILLE, 2009. 145p.

BRASIL. MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação 1999: p 89.

Klein LR. Fundamentos para uma proposta pedagógica (internet). [Acesso em 11 set. 2015]. Disponível em: http://www.gestao escolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/docs_pdf/fundamentos_prop_ped.pdf.

Santolini RB. A lei 11.788/08 - A nova lei do estágio. Conteúdo Jurídico, Brasília-DF. [Acesso em 25 nov. 2015]. Disponível em: http://www.conteudojuridico.c tigo,a-lei-1178808-a-nova-lei-do-estagio,22752 .html.

Pessoa TRRF, Noro LRA. Caminhos para a avaliação da formação em Odontologia: construção de modelo lógico e validação de critérios. Ciênc Saúde Colet. 2015;20(7):2277-90.

Ribeiro CDM, Maksud I, Koifman L, Alves MGM, Gouvêa MV. O trabalho de campo como dispositivo de ensino, pesquisa e extensão na graduação de Medicina e Odontologia. Interface Comun Saúde Educ. 2013;17(47):947-57.

Haddad AE. A enfermagem e a política nacional de formação dos profissionais de saúde para o SUS. Rev Esc Enferm USP. 2011;45(Esp 2):1803-9

Faé JM, Silva Jr MF, Carvalho RB, Espoti CDD, Pacheco KTS. A integração ensino-serviço em Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2016; 16(3):7-18

Published

19-06-2017

How to Cite

Weiler, R. M. E., Vitalle, M. S. de S., Haddad, A. E., Fraiz, F. C., Soares, M. S. M., Sponchiado Júnior, E. C., Amorim, L. de F. G., de Araujo, M. E., & Valença, A. M. G. (2017). Contribution of Pró-Saúde to a reorientation of Dental education and implementation of the National Curricular Guidelines: case studies. Revista Da ABENO, 17(2), 39–50. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i2.360

Issue

Section

Article