Knowledge and learning – the ageless Paulo Freire

Autores/as

  • Pedro Demo Professor Titular do Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i1.1409

Palabras clave:

Education. Learning. Teaching. Knowledge.

Resumen

The aim of this paper was to outline some of the controversial aspects of knowledge and learning in order to point out their political reconstructive meaning, thus restoring the consolidated tradition of Paulo Freire, namely the emancipative meaning of its proposal: to undo the condition of maneuvering mass of the great majority of the population on account of their ignorance. Based on the literature relevant to the field of education and on an analysis of it, the author discusses the meaning of knowledge and the methods and resources of conveying it, while condemning reproductive, intructionist didactics. The author also states that the main measures of learning should be to know how to think and to learn how to learn, which will eventually turn schools into centers of change that will lead society to the knowledge era. In addition, the author considers that it is difficult to direct knowledge’s decisive energy in favor of the excluded population, even though he considers it to be the main function of a political education. In conclusion, the author states that political poverty is even more serious than material poverty as it reveals the inner functioning of the dialectical contradiction in real history, made of privileged minorities that exploit ignorant majorities.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Assmann H. Reencantar a educação – rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes; 1998.

Becker F. Da ação à operação: o caminho da aprendizagem em J. Piaget e P. Freire. 2ª ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora e Palmarinca; 1997.

Boff L. Saber cuidar – ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis: Vozes; 1999.

Boschi RR. A arte da associação – política de base e democracia no Brasil. São Paulo: Vértice; 1987.

Bourdieu P. A economia das trocas lingüísticas. São Paulo: EDUSP; 1996a.

Bourdieu P. Razões práticas – sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus; 1996b.

Brin D. The transparent society – will technology force us to choose between privacy and freedom? Massachusetts: Perseus Books; 1998.

Capra F. A teia da vida – uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix; 1997.

Casti JL. The Cambridge quintet – a work of scientific speculation. Massachusetts: Perseus Books; 1998.

Demo P. Cidadania menor – algumas indicações quantitativas de nossa pobreza política. Petrópolis: Vozes; 1992.

Demo P. Combate à pobreza – Desenvolvimento como oportunidade. Campinas: Autores Associados; 1997.

Demo P. Charme da exclusão social. Campinas: Autores Associados; 1998.

Demo P. A nova LDB – Ranços e avanços. Campinas: Papirus; 1999.

Demo P. Educação e desenvolvimento – mito e realidade de uma relação quase sempre fantasiosa. Campinas: Papirus; 1999.

Ferrés J. Televisão subliminar – socializando através de comunicações despercebidas. Porto Alegre: ARTMED; 1998.

Foucault M. A arqueologia do saber. Petrópolis: Vozes; 1971.

Foucault M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal; 1979.

Freitag B (org.). Piaget – 100 anos. São Paulo: Cortez; 1997.

Habermas J. Direito e democracia entre facticidade e validade I. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro; 1997a.

Habermas J. Direito e democracia entre facticidade e validade II. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro; 1997b.

Harding S. Is science multicultural? Postcolonialisms, feminisms and epistemologies. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press; 1998.

Holland JH. Emergence – from chaos to order. Massachusetts: Helix Books; 1998.

Kerchner CT, Koppich JE, Weeres JG. United mind workers – unions and teaching in the knowledge society. San Francisco:

Jossey-Bass Publishers; 1997.

Lakoff G, Johnson M. Philosophy in the flesh – the embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books; 1999.

Maturana H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Organização de Magro C, Paredes V. Belo Horizonte: Humanitas/UFMG;2001.

Maturana H, Varela FJ. De máquinas y seres vivos – Autopoiesis: la organización de lo vivo. Santiango: Editorial Universitaria; 1994.

Morin E. La Méthode - l’humanité de l’humanité. L’identité humaine. Paris: Seuil; 2002.

Penrose R. Shadows of the mind – a search for the missing science of consciousness. New York: Oxford University Press;1994.

Portocarrero V (org.). Filosofia, história e sociologia das ciências – abordagens contemporâneas. Rio de Janeiro: Fiocruz; 1994.

Rancière J. O desentendimento – política e filosofia. Rio de Janeiro: Editora 34; 1996.

Rorty R. A filosofia e o espelho da natureza. Rio de Janeiro: Relume-Dumará; 1994.

Rushkoff D. Coercion – why we listen to what “they” say. New York: Riverhead Books; 1999.

Santos BS. Toward a new common sense – law, science and politics in the paradigmatic transition. New York: Routledge;1995.

Searle JR. O mistério da consciência. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1998.

Sfez L. Crítica da comunicação. São Paulo: Loyola; 1994.

Varela FJ. Dormir, soñar, morir – nuevas conversaciones con el Dalai Lama. Santiago: Dolmen; 1999.

Varela FJ, Hayward JW (ed.). Un puente para dos miradas – conversaciones con el Dalai Lama sobre las ciencias de la mente. Santiago: Dolmen; 1999.

Varela FJ, Thompson E, Rosch E. The embodied mind cognitive science and human experience. Massachusetts: The MIT Press; 1997.

Publicado

29-01-2007

Cómo citar

Demo, P. (2007). Knowledge and learning – the ageless Paulo Freire. Revista Da ABENO, 7(1), 20–37. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i1.1409

Número

Sección

Artículo