Development of the teaching and learning process: the point of view of the student and of the professor
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1423Palabras clave:
Health education. Teaching. Learning. Education, higher. Faculty, dental.Resumen
In order for teaching to constitute a practice linked to the greater interests of the society, a new definition is required for the pedagogic projects of undergraduation courses that might tackle the main problems already diagnosed such as curriculum fragmentation, teaching strategies that stimulate student passivity, and poor integration between teaching, service rendering and the community. The teacher and the student play a fundamental role in this direction as they are directly responsible for these changes. The aim of the present work was to assess and compare the points of view of teachers and students from the Dentistry Course, University of Fortaleza, (UNIFOR), CE, Brazil, on the teacher’s role in the student’s learning process. For this assessment, students from the 9th semester and teachers of all knowledge areas were interviewed. The answers were classified so as to express the most common visions among the two groups. For most of the students, the best teachers were those who fell under the categories “relational” (50.0%) and “cognitive” (37.1%). For the teachers, the best students were those who fell under the category “motivation” (65.4%), relating the learning of the student to how much he is stimulated to learn. The cognitive aspect, in spite of being understood as important by both groups, was not considered the most important for the development of the teaching-learning process. When considering the motivation as the most important item to identify a good student, the teacher transfers the responsibility of the learning exclusively to the student. Having in mind the great value attributed by the student to the relationship, it is fundamental that this subject be present in the teacher’s training.Descargas
Citas
Anastasiou LGC. A docência como profissão no ensino superior e os saberes pedagógicos e científicos. Rev Psicopedagogia 2003;20(61):7-16.
Costa AMDD. Contribuição do perfil do aluno de Graduação em Odontologia para redefinição dos recursos usados pelo professor no processo ensino-aprendizagem. Rev Faculdade Odontol Lins 2002;14(1):30-4.
Conselho Nacional de Educação/Câmara de Ensino Superior. Resolução CNE/CES 03, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União n. 42, Brasília, 04 mar 2002, seção 1, p. 10-1.
Dean AG. Epi Info, version 6.1: a word processing database and statistic program for epidemiology on microcomputers. Atlanta: Center of Disease Control and Prevention; 1994.
Ferreira MLSM. Avaliação no processo ensino aprendizagem: uma experiência vivenciada. R Bras Educ Med 2003;27(1):12-9.
Freire AF. Ensino superior com tecnologia da informação. Leopoldianum 2003;28(78):101-18.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2005.
Iochida LC, Batista NA. O ensino da clínica médica: situação atual, perspectiva e desafios. Rev Bras Clin Terap 2002;28(4):142-5.
Luce MB. Prática acadêmica: metodologias e tecnologias de ensino em questão. Educ Bras 2001;23(47):103-8.
Takahashi RT, Frias MAE. Avaliação do processo ensino aprendizagem: seu significado para o aluno de ensino médio de enfermagem. Rev Esc Enferm USP 2002;36(2):156-63.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).