Dentistry and the Arts (Letters): evaluation of an international interdisciplinary supervised internship at UFPB
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1428Palabras clave:
Teaching. Education, dental/methods. Research. Curriculum/trendsResumen
The proposal of curricular restructuring of the Dentistry undergraduate courses is a relevant item of the National Curricular Guidelines as it offers the basis for professional training connected to the social reality. The implementation of pedagogic practices that can relate teaching, research and extramural activities stands out as an important strategy. The present study aimed to evaluate the experience of a supervised interdisciplinary internship of the courses of Dentistry and the Arts (Letters) at the Federal University of Paraíba (UFPB), PB, Brazil, that explored an academic learning linked to the social problems of the region. An internship research project on Atraumatic Restorative Treatment (ART) was conducted in schools of João Pessoa city, PB, during twelve months. Foreign and Brazilian dental students acted respectively as dentists and dental assistants, and the Letters students acted as interpreters. A total of 24 graduate and undergraduate students from both courses participated in this project, 17 Brazilian and 7 foreign. A questionnaire was applied to all participants to evaluate the internship. We observed that the development of the Project favored the integration between teaching, research and extramural activities, with an interdisciplinary perspective (Dentistry and Letters). In addition, it offered resources for a professional training capable of inspiring a humanitarian and social profile of the future graduates.Descargas
Citas
Associação Brasileira de Ensino Odontológico – ABENO. Estágios supervisionados. Reunião Paralela da ABENO 2003 [acesso 20 out 2005]. Disponível em: http://www.abeno.org.br.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, 4 mar 2002, seção 1, p. 10.
Carvalho ACP. Planejamento do curso de graduação de Odontologia. Revista da ABENO 2004;4(1):7-13.
Cristino PS. Clínicas Integradas antecipadas: limites e possibilidades. Revista da ABENO 2005;5(1):12-8.
Frencken JE, Holmgren CJ. How effective is ART in the management of dental caries? Community Dent Oral Epidemiol 1999;27(6):423-30.
Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Revista da ABENO 2004;4(1):17-21.
Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L, Schmitt EJ. Humanizando a educação em Odontologia. Revista da ABENO 2003;3(1):58-
Paim JS, Almeida Filho N. Saúde coletiva: uma “nova saúde pública” ou campo aberto a novos paradigmas? Rev Saúde Pública 1998;32(4):299-316.
Pelissari LD, Basting RT, Flório FM. Vivência da realidade: o rumo da saúde para a Odontologia. Revista da ABENO 2005;5(1):32-9.
Péret ACA, Lima MLR. A pesquisa nos critérios de avaliação da CAPES e a formação do professor de Odontologia numa dimensão crítica. Revista da ABENO 2005;5(1):46-51.
Pinto VG. Programação em saúde bucal. In: Pinto VG. Saúde Bucal Coletiva. 4ª ed. São Paulo: Santos; 2000. p. 99-134.
Vala J. A análise do Conteúdo. In: Silva A, Pinto JM. Metodologia das Ciências Socias. Porto Alegre: Afrontamento; 1986. p. 101-28
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).