Dentistry and the Arts (Letters): evaluation of an international interdisciplinary supervised internship at UFPB

Autores/as

  • Andreza Cristina de Lima Targino Massoni Mestre em Odontologia Preventiva e Infantil pela Universidade Federal da Paraíba.
  • Fábio Correia Sampaio Doutor em Cariologia pela Universidade de Oslo, Noruega. Coordenador do Mestrado em Odontologia Preventiva e Infantil da Universidade Federal da Paraíba
  • Félix Augusto Rodrigues Doutor em Língua Inglesa e Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina. Membro da Assessoria Internacional da Universidade Federal da Paraíba.
  • Evert Van Amerongen Doutor em Odontologia pela Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1428

Palabras clave:

Teaching. Education, dental/methods. Research. Curriculum/trends

Resumen

The proposal of curricular restructuring of the Dentistry undergraduate courses is a relevant item of the National Curricular Guidelines as it offers the basis for professional training connected to the social reality. The implementation of pedagogic practices that can relate teaching, research and extramural activities stands out as an important strategy. The present study aimed to evaluate the experience of a supervised interdisciplinary internship of the courses of Dentistry and the Arts (Letters) at the Federal University of Paraíba (UFPB), PB, Brazil, that explored an academic learning linked to the social problems of the region. An internship research project on Atraumatic Restorative Treatment (ART) was conducted in schools of João Pessoa city, PB, during twelve months. Foreign and Brazilian dental students acted respectively as dentists and dental assistants, and the Letters students acted as interpreters. A total of 24 graduate and undergraduate students from both courses participated in this project, 17 Brazilian and 7 foreign. A questionnaire was applied to all participants to evaluate the internship. We observed that the development of the Project favored the integration between teaching, research and extramural activities, with an interdisciplinary perspective (Dentistry and Letters). In addition, it offered resources for a professional training capable of inspiring a humanitarian and social profile of the future graduates.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Associação Brasileira de Ensino Odontológico – ABENO. Estágios supervisionados. Reunião Paralela da ABENO 2003 [acesso 20 out 2005]. Disponível em: http://www.abeno.org.br.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, 4 mar 2002, seção 1, p. 10.

Carvalho ACP. Planejamento do curso de graduação de Odontologia. Revista da ABENO 2004;4(1):7-13.

Cristino PS. Clínicas Integradas antecipadas: limites e possibilidades. Revista da ABENO 2005;5(1):12-8.

Frencken JE, Holmgren CJ. How effective is ART in the management of dental caries? Community Dent Oral Epidemiol 1999;27(6):423-30.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Revista da ABENO 2004;4(1):17-21.

Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L, Schmitt EJ. Humanizando a educação em Odontologia. Revista da ABENO 2003;3(1):58-

Paim JS, Almeida Filho N. Saúde coletiva: uma “nova saúde pública” ou campo aberto a novos paradigmas? Rev Saúde Pública 1998;32(4):299-316.

Pelissari LD, Basting RT, Flório FM. Vivência da realidade: o rumo da saúde para a Odontologia. Revista da ABENO 2005;5(1):32-9.

Péret ACA, Lima MLR. A pesquisa nos critérios de avaliação da CAPES e a formação do professor de Odontologia numa dimensão crítica. Revista da ABENO 2005;5(1):46-51.

Pinto VG. Programação em saúde bucal. In: Pinto VG. Saúde Bucal Coletiva. 4ª ed. São Paulo: Santos; 2000. p. 99-134.

Vala J. A análise do Conteúdo. In: Silva A, Pinto JM. Metodologia das Ciências Socias. Porto Alegre: Afrontamento; 1986. p. 101-28

Publicado

29-01-2006

Cómo citar

de Lima Targino Massoni, A. C., Sampaio, F. C., Rodrigues, F. A., & Amerongen, E. V. (2006). Dentistry and the Arts (Letters): evaluation of an international interdisciplinary supervised internship at UFPB. Revista Da ABENO, 6(2), 134–139. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1428

Número

Sección

Artículo