Editorial parameters evaluation of some Brazilian publications in Dentistry
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1429Palabras clave:
Journal article. Dental education. Teaching. Methodology. PublicationsResumen
This study aimed at assessing the profile of some Brazilian publications in the field of Dentistry. Journal issues published from January 1995 to December 2004 were randomly selected. A total of 255 issues with 1,071 papers were analyzed, considering the following aspects: publication date, institution which originated the publication, number of authors, participation of undergraduate students or Scientific Initiation scholarship holders, dental specialty of the article, financial support, category of the publication, involvement of human beings and ethical aspects. According to the results, most publications were related to the geographical area of influence of the city where the journal is published. Most articles were original, consisting mainly of retrospective epidemiological studies. It was also observed that the editorial requirements of the journals were generally not completely complied with.Descargas
Citas
Altman DG. The scandal of poor medical research. BMJ 1994;308:283-4.
Badgley RF. An assessment of research methods reported in 103 scientific articles from two Canadian medical journals. Can Med Assoc J 1961;85:246-50.
Blinkhorn AS, Leathar DS, Kay EJ. An assessment of the value of quantitative and qualitative data collection techniques. Community Dent Health 1989;6(2):147-51.
Brunette DM. Critical thinking. Chicago: Quintessence Publishing; 1996.
Cardoso GP. Aspectos atuais da pós-graduação médica no Brasil. J Bras Med 2001;81:32-9.
Concato J, Shah N, Horowitz RI. Randomized, controlled trials, observational studies, and the hierarchy of research designs. N Engl J Med 2000;342(25):1887-92.
Cooper GS, Zangwill L. An analysis of the quality of research reports. J Gen Intern Med 1989;4(3):232-6.
Feldman W. How to read the medical journal article. In: De Angelis C. An Introduction to clinical research. New York: Oxford University Press; 1990. p. 113-39.
Fletcher RH, Fletcher SW. Clinical research in general medical journals: a 30-year perspective. N Engl J Med 1979;301(4):180-3.
Frankel MS. Ethics in research: current issues for dental researchers and their professional society. J Dent Res 1994; 73(11):1759-65.
Greene WL, Concato J, Feinstein AR. Claims of equivalence in medical research: are they supported by the evidence? Ann Intern Med 2000;132(9):715-22.
Greenhalgh T. “Is my practice evidence-based?” BMJ 1996; 313:957-8.
Greenhalgh T, Taylor R. Papers that go beyond numbers (qualitative research). BMJ 1997;315:740-3.
Hastings GB. Qualitative research in health education. Int J Health Educ 1990;28:118-27.
Leite HR, Araujo EA, Ferguson DJ. Análise crítica de artigos científicos. Rev Bras Ortod Dento-Facial 2001;4:35-41.
Organização Mundial da Saúde. Diretrizes éticas internacionais para pesquisas biomédicas envolvendo seres humanos.Bioética 1995;3(2):95-136.
Pereira MG. Epidemiologia: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 1995.
Svensson PG. Qualitative methodology in public health pesearch. Eur J Public Health 1995;5:71-94.
Valladares Neto J, Dominguez MHMS, Capelozza Filho L. Pesquisa em Ortodontia: Bases para a produção e a análise crítica.
R Dental Press Ortodon Ortop Facial 2000;5:89-105.
Watt RG. Dietary behavior change in adolescence [PhD Dissertation]. London: Department of Dental Public Health. The London Hospital Medical College; 1995.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).