Expectations of dentistry students regarding the supervised internship in the Unified Health System

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/BrazJDentEduc.v25.2446

Keywords:

Students Dental, Qualitative Research, Unified Health System

Abstract

Supervised internship is an important stage in the training of dental surgeons by integrating students into practice scenarios in the Unified Health System (SUS). This study aimed to analyze the expectations of dentistry students regarding their SUS supervised internships. This was a qualitative, descriptive, and exploratory study conducted with fifth-year dentistry students from a public higher education institution in the northern region of the state of Paraná. Semi-structured interviews were videotaped, transcribed, and analyzed using content analysis. The results revealed two categories: "Living New Experiences, Contributing to Professional Training" and "Insecurity." Dentistry students recognize the importance of supervised internships for their academic development because they provide greater insight into the SUS and professional experience and performance in various practice settings.

Author Biographies

Luíza Sant’Anna Correa de Toledo, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Maura Sassahara Higasi, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Mitsue Fujimaki, Universidade Estadual de Maringá

Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

Maria Luiza Hiromi Iwakura Kasai, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Tânia Harumi Uchida, Universidade Estadual de Maringá

Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

References

Brasil. CNE/CES nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e resolução dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 jun. 2021; seção 1, pág. 77 [citado em 20 de fevereiro de 2023]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file

Fadel CB, Pereira MVS, Moura KC, Martins AS, Pinto MHB. Críticas construtivas de formandos de Odontologia para o repensar do estágio supervisionado no SUS. Rev ABENO [Internet]. 2019;19(1):20-32. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.682

Teixeira ALH, Bulgareli JV, Flório FM, Zanin L. Percepções de estudantes de Odontologia sobre a contribuição do preceptor. Rev ABENO [Internet]. 2019;19(1):73-79. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.657

Pessoa TRRF, Castro RD, Freitas CHSM, Reichert APS, Forte FDS. Formação em Odontologia e os estágios supervisionados em serviços públicos de saúde: percepções e vivências de estudantes. Rev ABENO [Internet]. 2018;18(2):144-155. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.477

Toledo LSC, Uchida TH, Kasai MLHI, Lino Júnior HL, Higasi MS. Percepções de discentes de Odontologia sobre Estágio Supervisionado no Sistema Público de Saúde: uma Revisão de Literatura. Rev Clium [Internet]. 2022;22(6):163-174. doi: https://doi.org/10.53660/CLM-537-622

Emmi DT, Silva DMC, Barroso RFF. Experiência do ensino integrado ao serviço para formação em Saúde: percepção de alunos e egressos de Odontologia. Interface [Internet]. 2018;22(64):223-236. doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0655

Reichert APS, Pessoa TRRF, Forte FDS. Significados dos estágios supervisionados para estudantes de odontologia. CIAIQ [Internet]. 2015;1:251-254. [citado em 25 de fevereiro de 2023]. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/58

Narvai PC, Noro L. Estágio curricular obrigatório no Sistema Único de Saúde: saber aonde ir, para não ser levado a qualquer lugar. Rev ABENO [Internet]. 2022;22(2):1-11. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1624

Major N, McQuistan MR. An Exploration of Dental Students' Assumptions About Community-Based Clinical Experiences. J Dent Educ [Internet]. 2016;80(3):265-74. doi: https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2016.80.3.tb06081.x

Major N, McQuistan MR, Qian F. Association of community-based dental education components with fourth-year dental students' clinical performance. J Dent Educ [Internet]. 2014;78(8):1118-26. doi: https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2014.78.8.tb05782.

Lynch CD, Ash PJ, Chadwick BL. Student perspectives and opinions on their experience at an undergraduate outreach dental teaching centre at Cardiff: a 5-year study. Eur J Dent Educ [Internet]. 2010;14(1):12-6. doi: https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2009.00584.x

Pinheiro LCR, Carvalho RB, Viana PFS. Práticas de integração ensino-serviço-comunidade e a formação em Odontologia: possíveis conexões e fluxos no ensino na saúde. Rev ABENO [Internet]. 2018;18(4):148-159. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i4.605

Santos AS, Medeiros VA, Vasconcelos VM, Lobo ML, Lucas RSCC, Rocha-Madruga RC, Soares GB. Formação em Odontologia para além dos muros da Universidade relato de experiência do estágio na Estratégia Saúde da Família. Rev ABENO [Internet]. 2022;22(2):1-11. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1678

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisas qualitativas em saúde. São Paulo: Hucitec; 2014.

Moura CO, Silva IR, Silva TP, Santos KA, Crespo MCA, Silva MM. Percurso metodológico para alcance do grau de saturação na pesquisa qualitativa: teoria fundamentada. Rev Bras Enferm [Internet]. 2022;75(2):1-9. doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-1379

Bardin L. Análise de conteúdo. Edição 70. Lisboa: Editora Persona; 2015.

Tong A, Sansbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care [Internet]. 2007 [citado em 20 de fevereiro de 2023];19(6):349-357. Disponível em: https://www.equator-network.org/reporting-guidelines/coreq/

Santos HL. O estágio supervisionado na graduação em Saúde Coletiva na perspectiva do ensino e serviço. [Dissertação]. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso; 2016.

Noro L, Narvai PC. Estágio curricular supervisionado: o Sistema Único de Saúde no centro do processo. Rev ABENO [Internet]. 2021;21(1):1-13. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1744

Santos EF, Souza FB, Dantas MMCM, Jamelli SR, Carvalho EJA. Estágios curriculares de Odontologia nos serviços públicos de saúde após as Diretrizes Curriculares Nacionais de 2002. Rev ABENO [Internet]. 2018;18(4):31-39. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i4.589

Sousa FS, Rêgo JBS. Vivências e estágios na realidade do Sistema Único de Saúde na formação em Odontologia: relato de experiência. Rev ABENO [Internet]. 2022;22(2):1-9. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1636

Leme PT, Pereira AC, Meneghim MC, Mialhe FL. Perspectivas de graduandos em odontologia acerca das experiências na atenção básica para sua formação em saúde. Ciênc Saude Colet [Internet]. 2015;20(4):1255-65. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232015204.00812014

Toassi RFC, Baumgarten A, Warmling CM, Rossoni E, Rosa AR, Slavutzky SMB. Teaching at primary healthcare services within the Brazilian national health system (SUS) in Brazilian healthcare professionals’ training. Interface [Internet]. 2013;17(45):385-392. doi: https://doi.org/10.1590/S141432832013005000008

Baumgarten A, Toassi RFC. A formação do cirurgião-dentista no Sistema Único de Saúde: a produção do cuidado em saúde. Rev Bras Pesqui Saude [Internet]. 2013 [citado em 15 de fevereiro de 2023];15(4):117-122. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/104456/000920004.pdf?sequence=1

Santos MA dos, Simão Júnior DJ, Nunes MHB, Benigno MBS, Macedo KQ, Cavalcante MPR, Borges TS. Estágio Supervisionado em Odontologia no Sistema Único de Saúde: revisão integrativa. Rev ABENO [Internet]. 2021;21(1):1-14. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1639

Rodrigues T, Cardoso ER, Rossoni E. Aquisição da autonomia profissional nos estágios curriculares de Odontologia no SUS. Rev ABENO [Internet]. 2022;22(2):1-16. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1699

Toassi RFC, Davoglio RS, Lemos VMA de. Integração ensino-serviço-comunidade: o estágio na Atenção Básica da graduação em Odontologia. Educ Rev [Internet]. 2012 [citado em 20 de fevereiro de 2023];28(4):223-242. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/v3nHznbJ6HcSqkLcSWkRSrM/?format=pdf&lang=pt

Finkler RU, Bonamigo AW, Silva HTH. Preceptoria: acolhimento do estudante na atenção básica em saúde. Rev Soc Dev [Internet]. 2019;8(1):1-17. doi: https://doi.org/10.33448/rsdv8i1.549

Published

2025-08-19

How to Cite

Toledo, L. S. C. de, Higasi, M. S., Fujimaki, M., Kasai, M. L. H. I., & Uchida, T. H. (2025). Expectations of dentistry students regarding the supervised internship in the Unified Health System. Brazilian Journal of Dental Education, 25, 2446 . https://doi.org/10.30979/BrazJDentEduc.v25.2446

Issue

Section

Articles