Dentistry for Patients with Special Needs and Dental Education in Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30979/BrazJDentEduc.v25.2464Keywords:
Dental Care for Disabled, Specialties Dental, Students DentalAbstract
In dental education, a specific curricular component addresses issues related to Dentistry for Patients with Special Needs (DPSN). However, this is not a mandatory subject in undergraduate curricula, which leads to anxiety and insecurity among students and recent graduates due to their lack of preparation for treating these individuals. To identify and compare the characteristics of the content related to the care of people with special needs (PSN), a cross-sectional study using secondary data was conducted based on the curricular matrices of Dentistry programs in Southern Brazil. Information was collected from the official websites of higher education institutions. Out of 74 programs, 63 (85.14%) made their curricula available, but only 20 included the DPSN component - 7 in Paraná, 4 in Rio Grande do Sul, and 9 in Santa Catarina. Most Dentistry programs in Southern Brazil do not include the DPSN component in their curricular structure. There was no standardization regarding workload, course name, period offered, course type, or even the methodology adopted. It is concluded that the DPSN curricular component is rarely offered in undergraduate Dentistry programs in the Southern region of Brazil.
References
Faria MHD, Pereira FJP, Lima IPC. Análise do componente curricular “Pacientes com Necessidades Especiais” nos cursos de Odontologia do estado do Rio Grande do Norte. Rev ABENO [Internet]. 2021;21(1):1301-1311. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.1311
Ahmad MS, Razak IA, Borromeo GL. Undergraduate education in special needs dentistry in Malaysian and Australian dental schools. J Dent Educ. 2014;78(8):1154-61. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25086148/
Sherman CM, Anderson RD. Special needs education in Canadian dental school curriculum: is there enough? J Can Dent Assoc [Internet]. 2010;76:a11. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20483035/
Gugel MA. Pessoas com Deficiência e o Direito ao Trabalho. 1th. São Paulo: Editora LTr; 2007. 264 p.
Sassaki RK. Como chamar as pessoas que têm deficiência? São Paulo: Rede Saci; 2003.
Ministério da Saúde. Guia de Atenção à Saúde Bucal da Pessoa com Deficiência. Brasília: Ministério da Saúde; 2019 [Acesso em 12 de fevereiro de 2025]. Available from: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-da-pessoa-com-deficiencia/publicacoes/guia-de-atencao-a-saude-bucal-da-pessoa-com-deficiencia.pdf/view
Conselho Federal de Odontologia. Resolução CFO nº 22, de 27 de dezembro de 2001. Estabelece as áreas de competência para atuação dos especialistas em Disfunção Temporomandibular e Dor Orofacial; Odontogeriatria; Odontologia do Trabalho; Odontologia para Pacientes com Necessidades Especiais e em Ortopedia Funcional dos Maxilares e dá outras providências. Brasília; 2002 [Acesso em 23 de fevereiro de 2025]. Available from: http://sistemas.cfo.org.br/visualizar/atos/RESOLU%c3%87%c3%83O/SEC/2002/25
Dao LP, Zwetchkenbaum S, Inglehart MR. General dentists and special needs patients: does dental education matter? J Dent Educ [Internet]. 2005;69(10):1107-15. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16204676/
Ferreira SH, Suita RA, Rodrigues PH, Kramer PF. Percepção de estudantes de graduação em Odontologia frente ao atendimento de pessoas com deficiência. Rev ABENO [Internet]. 2017;17(1):87-96, doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i1.367
Estrela C. Metodologia científica: ciência, ensino, pesquisa. 3th. São Paulo: Artes Médicas; 2018. 725 p. .
Fontelles MJ, Simões MG, Farias SH, Fontelles RGS. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Rev Para Med [Internet]. 2009; 23(3):69-76. Available from: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/365/o/METODOLOGIA_DA_PESQUISA_CIENT%C3%8DFICA__DIRETRIZES_PARA_A_ELABORA%C3%87%C3%83O_DE_UM_PROTOCOLO_DE_PESQUISA.pdf
E-MEC. Ministério da Educação. Portal do Ministério da Educação. MEC; 2022 [cited 2025 Feb 23]. Available from: https://emec.mec.gov.br/emec/nova
Brasil. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Conselho Nacional de Saúde (CNS). Brasília, DF: Presidência da República; 2012 [cited 2025 Feb 23]. Available from: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/atos-normativos/resolucoes/2012/resolucao-no-466.pdf/@@download/file
Andrade RVS, Santos SQM, Roncalli AG, Galvão MH. Odontologia para Pacientes com Necessidades Especiais: uma análise das estruturas curriculares dos cursos de Odontologia da região Nordeste. Rev ABENO [Internet], 2022;22(2):1533. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1533
Lopes DF, Medeiros YL, Faria LV, Soares MRPS. Odontologia para pacientes com necessidades especiais: como é a oferta dessa disciplina nas faculdades de Odontologia do sudeste brasileiro? Arq Odontol [Internet]. 2021;57:149-57. doi: https://doi.org/10.35699/2178-1990.2022.33746
Brasil. Resolução CNE/CES nº 3, de 03 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. CNE (Conselho Nacional de Educação). Brasília, DF; 2021 [cited 2021 Ago 18]. Available from: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf
Brasil. Lei nº 13.168, de 6 de outubro de 2015. Altera a redação do § 1º do art. 47 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 7 out, 2015. Seção 1, p. 1. [cited 2021 Agu 18]. Available from: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13168.htm