Challenges in the formation of Dentist to the SUS

Authors

  • Isis Maryana Poczapski Grande Universidade Positivo
  • Rayane Prochnow Universidade Positivo
  • Rafaela Saab Universidade Positivo
  • Eduardo Pizzatto

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.256

Keywords:

Dental Education. Unified Health System. Family Health.

Abstract

The curricular changes carried out by Dental Schools, with the inclusion of internships and integrated clinical work, made the challenge of training for the Unified Health System (SUS) possible. However, there are still courses and teachers that value the technical Dentistry, distancing the future professionals of the general practice, which is one of the SUS needs. These curricular changes allowed a privileged learning process, with the promotion and dissemination of health through collective activities in clinical care and  expanded  participation  of  society  in  a  team effort. In this context, curricular modification in undergraduate courses in dentistry is extremely need, but it is known that should be made gradually and steadily, ensuring that the changes implemented are effective and prepare the students for their professional life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Leme PAT, Pereira AC, Meneghim MC, Mialhe FL. Undergraduate dental students’ perspectives about experiences in primary care for their education in the Field of health. Ciên Saúde Colet 2015;20(4):1255-65.

Guimarães FAF, Mello ALSF, Pires ROM. Formação profissional em odontologia: Revisão de Literatura. Rev Saúde Públ Santa Cat 2014; 7(3):75-87.

Palmier AC, Amaral JHL, Werneck MAF, Senna MIB, Lucas SD. Inserção do aluno de Odontologia no SUS: Contribuições do Pró-Saúde. Rev Bras Educ Méd 2012; 36(1, Supl.2): 152-57.

Pereira DQ, Pereira JCM, Assis MMA. The odontological practice in the Basic Health Units in Feira de Santana, Bahia, in the health municipalization process: individual, autonomous, curative and technical activities. Ciên Saúde Colet 2003;8(2):599-609.

Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Not everything is supervised training: contributions for the debate. Ciên Saúde Colet 2010; 15(1):221-231.

Gabriel M, Tanaka EE. Formação profissional em Odontologia: Percepção discente da interação curricular. Rev ABENO 2011;11(1):19-22.

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – PRÓ-SAÚDE – Objetivos, implementação e desafios profissionais. Brasília/DF. 2007.

Rodrigues CRC, Silva MAM. O impacto dos

cenários de pratica propostos pelo pró-saúde na formação em odontologia. Rev ABENO 2012;12(2):219-26.

Silva MAM, Amaral JHL, Senna MIB, Ferreira EF. O Pró-Saúde e o incentivo à inclusão de espaços diferenciados de aprendizagem nos cursos de odontologia do Brasil. Interface 2012;16(42):707-17.

Saliba NA, Moimaz SAS, Prado RL, Garbin CAS. Perception of dentists about professional training and difficulties of insertion in the labor market. Rev Odontol UNESP 2012;41(5):297-304.

Toassi RFC, Souza JM, Baumgarten A, Rõsing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO 2012;12(2):170-7.

Fadel CB, Bordin D, Kuhn E, Martins LD. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface 2013; 17(47):937-42.

Baumgarten A, Toassi RFC. The formation of dentists in Unified Health System: the production of health care. Rev Bras Pesq Saúde 2013;15(4):117-122.

Santos KT, Ferreira L, Batista RJ, Bitencourt CTF, Araújo RP, Carvalho RB. Rev Odontol UNESP 2013;42(6):420-425.

Xavier GM. A formação do cirurgião-dentista no contexto do sistema único de saúde: Uma avaliação do ensino de Odontologia. (Dissertação). Brasília (DF): Universidade de Brasília; 2013

Published

23-10-2016

How to Cite

Poczapski Grande, I. M., Prochnow, R., Saab, R., & Pizzatto, E. (2016). Challenges in the formation of Dentist to the SUS. Revista Da ABENO, 16(3), 2–6. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.256

Issue

Section

Article