Hospital Dentistry Teaching In Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i2.380Keywords:
Education, Dental. Teaching. Curriculum. Dental Staff, Hospital.Abstract
The aim of this study was to present an overview of the inclusion of hospital dentistry in the Pedagogic Political Project (PPP) of Dentistry courses of Higher Education Institutions (HEI) from Southern Brazil. This is a quantitative, descriptive and exploratory study. The courses’ websites were analyzed seeking information related to the offer of hospital dentistry curriculum component or equivalent. It was also examined the nature (public or private), and the State of the institutions, the period in which the course is offered (year/semester), nature of education (theoretical, practical or theoretical-practical), total workload, availability of menu, objectives, and contents taught. 40 undergraduate courses in Dentistry of the southern of Brazil participated in the study. In six of them were not found PPP information. Regarding the offer, six courses have Hospital Odontology in the curriculum, two in Paraná State and four in the Rio Grande do Sul State, all private institutions. About the period in which the course is offered and total workload, in three courses the discipline is in the tenth semester with 65 hours, in one course is in the ninth semester with 68 hours, and in two courses this information was not available. No information was found about nature (theoretical/practical) of the curriculum component. The study outlined the insertion of Hospital Dentistry in the Southern Brazil Dentistry courses, indicating the need for discussion about the implementation of the curriculum component. Also, it was observed that not all dental courses provide information about their curriculum online, and when available, not all features are presented.Downloads
References
Aranega AM, Bassi APF, Ponzoni D, Wayama MT, Esteves JC, Júnior IRG. Qual a importância da Odontologia Hospitalar? Rev Bras Odontol. 2012; 69(1):90-3.
Pinheiro TS, Almeida TF. A saúde bucal em pacientes de UTI. Rev Bahiana Odonto. 2014;5(2):94-103.
Conselho Federal de Odontologia (Brasil). Resolução nº. 162, de 03 de novembro de 2015. Reconhece o exercício da Odontologia Hospitalar pelo cirurgião-dentista. Diário Oficial da União 16 nov 2015;Seção 1. [Acesso em 08 abr. 2017]. Disponível em: http://cfo.org.br/wp-content/uploads/2015/12/ResolucaoCFO-162-15.pdf.
Conselho Federal de Odontologia (Brasil). Resolução nº. 163, de 09 de novembro de 2015. Conceitua a Odontologia Hospitalar e define a atuação do cirurgião-dentista habilitado a exercê-la. Diário Oficial da União 25 nov 2015. [Acesso em 08 abr. 2017]. Disponível em https://www. legisweb.com.br/legislacao/?id=310456.
Brasil. Senado Federal. Projeto de lei nº 34 de 2013. Torna obrigatória a prestação de assistência odontológica a pacientes em regime de internação hospitalar, aos portadores de doenças crônicas e, ainda, aos atendidos em regime domiciliar na modalidade home care [Internet]. [Acesso em 08 abr. 2017]. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/112975.
Paulino GS. Importância do cirurgião-dentista na equipe multidisciplinar em ambiente hospitalar [Monografia]. Paraíba: Universidade Estadual da Paraíba (UFPB). 2016. [Acesso em 17 jan. 2017]. Disponível em http://dspace.bc.uepb. edu.br/jspui/handle/123456789/9930.
Brasil. CNE. Parecer CES/CNE 1300/2001 [internet]. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 25; Brasília, 7 de dezembro de 2001. [Acesso em 17 jan. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1300.pdf.
Brasil. CNE. Resolução CNE/CES 3/2002 [internet]. Diário Oficial da União, Seção 1, p.10; Brasília, 4 de março de 2002. [Acesso em 17 jan. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf.
Ogawa D, Higasi MS, Caldarelli PG. Odontogeriatria nos Projetos Políticos Pedagógicos dos cursos de Odontologia do sul do Brasil. Rev ABENO. 2015;15(4):91-9.
Conselho Federal de Odontologia - CFO [internet]. Consulta Faculdades de Odontologia por Estado. [Acesso em 17 jan. 2017]. Disponível em: http://cfo. org.br/servicos-e-consultas/%20faculdades/.
Godoi APT, Francesco AR, Duarte A, Kemp APT, Silva-Lovato CH. Odontologia hospitalar no Brasil. Uma visão geral. Rev Odontol UNESP. 2009;38(2):105-9.
Doro GM, Fialho LM, Losekann M, Pfeiff DN. Projeto “Odontologia Hospitalar”. Rev ABENO. 2006;6(1):49-53.
Dantas BO, De Araújo IA, De Araújo HBN, De Araújo EC, Bezerra ACB, Miranda AF. Saúde bucal e cuidados na Unidade de Terapia Intensiva. R Odontol Planal Cent. 2015;5(1):28-32.
Queluz DP, Palumbro A. Integração do odontólogo no serviço de saúde em uma equipe multidisciplinar. JAO. 2000; 3(19):40-6.
Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Integração "ensino-serviço" no processo de mudança na formação profissional em Odontologia. Interface Comunic Saúde Educ. 2010;15(39):1053-70.
Fonseca EP. The National Curriculum Guidelines and training of Brazilian dentists. J Manag Prim Health Care. 2012;3(2):158-78.
50º Reunião da Associação Brasileira de Ensino Odontológico. 2015 ago 12-14; Salvador, Bahia, Brasil [internet]. [Acesso em 08 abr. 2017]. Disponível em: http://reuniaoanual.abeno.org.br/50reuniao/files/ementas/reuniao-sobep.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).