Course Conclusion Paper: should it be constructed during, or at the end of the course?

Autores/as

  • Elisabete Rabaldo Bottan Mestre em Ensino de Ciências Naturais.
  • Mario Uriarte Neto Doutores em Engenharia de Produção.
  • Nivaldo Murilo Diegoli Mestre em Materiais Dentários.
  • Shirlei Imianowski Mestre em Saúde Pública.
  • Henri Stuker Doutores em Engenharia de Produção.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1452

Palabras clave:

Dental staff. Education, dental. Dental research. Education, higher

Resumen

When the educational side of research is developed, investigation of the reality is favored, and the research is not restricted to the study of the stages of collection and accumulation of data. Research can therefore be conceived as an activity of enquiring into the reality; as an activity which enables the (re)elaboration of knowledge that will assist in an understanding of this reality and provide orientation for the actions of professionals. This article focuses on the experience of the Dentistry Program at the University of Vale do Itajaí, of adopting research as an activity which is integrated with the teaching-learning process, linking it to the Course Conclusion Paper.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Carvalho ACP. Ensino de Odontologia em tempos de LDB. Canoas: ULBRA; 2001.

Celani MAA. A educação continuada do professor. Ciência e Cultura 1988;40(2):158-63.

Demo P. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados; 1996.

Demo P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 2a ed. São Paulo: Cortez; 1991.

Lüdke M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: André M, editor. O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus; 2001. p. 27-54.

Lüdke M, André M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU; 1986.

O movimento de mudança na formação de profissionais da saúde no Brasil. Divulgação em Saúde para Debate 2000;22:4-7.

Pereira JED. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica; 2000.

Péret ACA, Lima MLR. A pesquisa nos critérios de avaliação da CAPES e a formação do professor de Odontologia numa dimensão crítica. Rev ABENO 2005;5(1):46-51.

Ponte JP. Pesquisar para compreender e transformar a nossa prática. Educar 2004;24:37-66.

Valle R. Mudanças tecnológicas na indústria e seus efeitos sobre o trabalho. In: Seminário Formação técnica em biotecnologia. Rio de Janeiro; 1997. Rio de Janeiro: FIOCRUZ; 1997.

Publicado

29-01-2006

Cómo citar

Bottan, E. R., Neto, M. U., Diegoli, N. M., Imianowski, S., & Stuker, H. (2006). Course Conclusion Paper: should it be constructed during, or at the end of the course?. Revista Da ABENO, 6(1), 77–80. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1452

Número

Sección

Artículo