Perception of graduates about the quality of the night course in dentistry at a public institution in northeastern Brazil

Authors

  • Maria da Conceição do Nascimento Universidade Federal de Pernambuco
  • Patricia Maria de Ribeiro Vieira Universidade Federal de Pernambuco
  • Fabiana Menezes Teixeira de Carvalho Universidade Federal de Pernambuco
  • Manoela Almeida Santos da Figueira Instituto de Medicina Integral Fernando Figueira, Recife-PE.
  • Gustavo Pina Godoy Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1044

Keywords:

Education, Dental, Education, Higher, Educational Measurement.

Abstract

This was a documentary research, using data from the student questionnaire of ENADE 2016. We analyzed the answers given by students who completed a public higher education course in Dentistry at a public institution in a Capital city in Northeastern Brazil. The IES data were filtered from the ENADE 2016 microdata worksheet, using the IES code, as obtained from the electronic system of the MEC (eMEC). The sociodemographic variables were used to characterize the profile of the graduates of the night course. The answers to the questionnaire were grouped into categories of positive, neutral or negative responses, for the three sections of the questionnaire: didactic-pedagogical organization, infrastructure and physical facilities of the course, and expansion of academic and professional development. The latter was analyzed comparatively between the night course(?)and full-time students of the same IEH, by using the Chi-square tests and Fisher's exact test applied with 95% confidence. The sociodemographic profile included a group of single, white, males, with a mean age of 28.9 years. In the Quality assessment of the didactic-pedagogical organization, physical infrastructure and facilities of the course, students' perceptions were positive for the majority of the subcomponents of the questionnaire. There was  statistically significant difference between the night and full-time course students' responses, in terms of opportunities for extension and exchanges and / or international internship. The perception of the graduates, presented positive results, conferring a criterion of quality. The study indicated that the policy of expansion of higher education to include the night classes remained fragmented as extracurricular activities in the development of these (night) students at the public university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Conceição do Nascimento, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada no Curso de Odontologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife – PE.

Patricia Maria de Ribeiro Vieira, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Odontologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife – PE.

Fabiana Menezes Teixeira de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Odontologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife – PE

Manoela Almeida Santos da Figueira, Instituto de Medicina Integral Fernando Figueira, Recife-PE.

Preceptora/pesquisadora, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira, Recife – PE

Gustavo Pina Godoy, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Doutor Do Programa de Pós-graduação em Odontologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife-PE.

References

(1) Maranhão JD, Veras RM. O ensino noturno na Universidade Federal da Bahia: percepções dos estudantes. Ensaio: Aval Pol Públ Educ. 2017; 25(96):553-84.

(2) Lamers JMS, Souza MG, Toassi, RFC. Democratização do acesso à educação superior pública a partir do REUNI: o curso noturno de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Criar Educação. 2015; 4(1):1-21.

(3) Brasil. Ministério da Educação. REUNI – Reestruturação e Expansão das Universidades Federais. Diretrizes Gerais. Plano de Desenvolvimento da Educação. Documento elaborado pelo Grupo Assessor nomeado pela Portaria nº 552 Sesu/MEC, de 25 de junho de 2007, em complemento ao art. 1º § 2º do Decreto Presidencial nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Agosto 2007. [Acesso em 12 jun. 2018]. Disponível em: http://www.ufcg. edu.br/prt_ufcg/reuni/diretrizes_gerais.pdf.

(4) Lamers JMS, Santos BS, Toassi RFC. Retenção e evasão no Ensino Superior público: estudo de caso em um curso noturno de Odontologia. Educ Rev. 2017; 33:e154730.

(5) BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (INEP). Sinaes. MEC/Inep. [Acesso em 12 jun. 2018]. Disponível em: http://inep.gov.br/sinaes.

(6) Gontijo FBS. Análise dos relatórios Enade em um curso de Pedagogia: Impressões sobre a prova e questionários socioeconômicos nos anos 2005, 2008 e 2011. [Acesso em 12 jun. 2018]. Disponível em: https://www. aforges.org/wp-content/uploads/2016/11/37-Simone-Gontijo_Ana_lise-dos-relato_rios-Enade.pdf.

(7) Souza JM. Trajetória do estudante no curso noturno de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul: perfil do ingressante, situação acadêmica e motivos de retenção e evasão [tese]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2014.

(8) Loffredo LCM, Pinelli C, Garcia PPNS, Scaf G, Camparis CM. Característica Socioeconômica, Cultural e Familiar de Estudantes de Odontologia. Rev Odontol UNESP. 2004; 33(4):175-82.

(9) Marcelino J, Pinto R. O acesso à educação superior no Brasil. Rev Educ Soc. 2004; 25 (88):727-56.

(10) Amorim D. Economia. Exame. 27 de fev. 2019. [Acesso em 12 jun. 2018]. Disponível em: https://exame.abril.com.br/economia/ ibge-renda-domiciliar-per-capita-no-brasil-foi-de-r-1-373-em-2018/.

(11) Junqueira JC, Colombo CED, Tavares, PG, Rocha RFD, Carvalho YR, Rodrigues JR. Quem é e o que pensa o graduando de odontologia. Rev Odontol UNESP. 2013; 31(2):269-84.

(12) Oliveira ASR, Silva IR. Políticas de inclusão social no ensino superior brasileiro: um estudo sobre o perfil socioeconômico de estudantes nos anos 2010 a 2012. Educ Rev. 2017; 33 (6): 2-28.

(13) Ristoff D. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação. 2014; 19(3):723-47.

(14) Filho AT, Quaglio P. Cenário urbano para o estudante do ensino superior noturno na cidade de São Paulo: triste realidade ou palco de heróis? Millenium. 2005; 31(10):74-87.

(15) Souza SA, Reinert JN. Avaliação de um curso de ensino superior através da satisfação/ insatisfação discente. Avaliação. 2010; 15(1): 159-76.

(16) Boff BC, Booth IAS, Martins JA, Villas-boas V. Núcleos de Apoio ao Ensino de Engenharia: Superando dificuldades para prevenir Evasão. In Anais: XLII Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Juiz de Fora: UFJF.2014; 4: 1-11.

(17) Filho AT. Ensino superior noturno no Brasil: as dificuldades do entorno educacional e a importância do relacionamento social no ambiente educacional. Rev Educ UFSM. 2004; 29(1):21-36.

(18) Bandeira AW, Cristiany GA. Avaliação da qualidade educacional da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Ensaio: Aval Pol Públ Educ. 2009; 17(62):153-68.

Published

24-12-2021

How to Cite

Nascimento, M. da C. do, Vieira, P. M. de R., Carvalho, F. M. T. de, Figueira, M. A. S. da, & Godoy, G. P. (2021). Perception of graduates about the quality of the night course in dentistry at a public institution in northeastern Brazil. Revista Da ABENO, 21(1), 1044. https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1044

Issue

Section

Article