Socio-economic profile and level of satisfaction of patients seen at the endodontics clinic of a postgraduate institution
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1082Keywords:
Patient Satisfaction, Evaluation of Health Services, Academic Institutions, Endodontics.Abstract
This study aimed to assess the socio-economic profile and patient satisfaction with the services provided at the Endodontics Clinic of a postgraduate teaching institution. Data collection was carried out in cross-section through a structured and self-administered questionnaire. The sample was intentional and random (n = 50) for users who had completed endodontic treatment. A dimensional and bipolar scale was used to evaluate satisfaction at the end of the treatment with scores attributed between the extremities. The scores given to the different aspects of the treatment ranged from 0 to 10 with a cutoff of 7. The results were cataloged and submitted to descriptive and inferential analysis with a significance level set at 5%. The socio-economic profile of the patients treated includes, in its majority, married, brown women, above the third decade of life, with employment and low family income, with complete high school education, residing in the capital, and who use buses and their own car as a means of transport. The service was considered satisfactory. Users seek care more by referral from other individuals than by their financial condition, are satisfied with the care provided by the student and the teacher, and consider the infrastructure of the institution comfortable. There are still aspects that need to be improved, especially concerning waiting and service times and the possibility of attending more than once a week.
Downloads
References
(1) Castro JDB, Silva VB. Satisfação no atendimento odontológico: um estudo na COE (Clínica Odontológica de Ensino) de Anápolis - Unievengélica. Rev Administra-Ação. 2008; 5:34-44.
(2) Gonçalves EV, Verdi MIM. Os problemas éticos no atendimento a pacientes na clínica odontológica de ensino. Ciênc Saúde Coletiva. 2007; 12(3):755-64.
(3) Vomero MF. Entendendo a relação paciente/profissional. Rev Reg Araçatuba (Assoc Paul Cir Dent). 2000; 54(4):267-78.
(4) Stamm AMNF, Osellame R, Duarte F, Cecato F, Medeiros LA, Marasciulo AC. Perfil socioeconômico dos pacientes atendidos no ambulatório de Medicina interna do Hospital universitário da UFSC. ACM Arq Catarin Med. 2002; 31(1-2):17-
(5) Tiedman CR, Linhares E, Silveira JLGC. Clínica Integrada Odontológica: perfil e expectativas dos usuários e alunos. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2005; 5(1):53-8.
(6) Ribeiro ILA, Veloso HHP, Valença AMG, Lima Neto EA, Brasil Júnior O. Avaliação da qualidade de vida e nível de satisfação do usuário da rede de atenção especializada com o tratamento endodôntico no município de João Pessoa, Paraíba, Brasil, 2009. Rev Odontol Bras Central. 2012; 21(59):557-63.
(7) Pompeu JGF, Carvalho ILM, Pereira JA, Cruz Neto RG, Prado VLG, da Silva CLV. Avaliação do nível de satisfação dos usuários atendidos na clínica integrada do curso de odontologia da Faculdade Novafapi em Teresina (PI). Odontol Clín-Cient. 2012; 11(1):31-6.
(8) Goetz K, Szecsenyi J, Klingenberg A, Brodowski M, Wensing M, Campbell SM. Evaluation of patient perspective on quality of oral health care in Germany – an exploratory study. Int Dent J. 2013; 63(6):317-323.
(9) Sobreira PGP, Vasconcellos MTL, Portela MC. Avaliação do processo de aconselhamento pré-teste nos Centros de Testagem e Aconselhamento (CTA) no Estado do Rio de Janeiro: a percepção dos usuários e profissionais de saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2012; 17(11):3099-113.
(10) Priporas CV, Laspa C, Kamenidou I. Patient satisfaction measurement for in-hospital services: a pilot study in Greece. J Med Mark. 2008; 8(4):325-40.
(11) Serapioni M, Silva MGC. Evaluation of the quality of Family Healthcare program in municipalities of Ceará: a multidimensional approach. Ciênc Saúde Coletiva. 2011; 16(11):4315-26.
(12) Brandão ALRBS, Giovanella L, Campos CEA. Avaliação da atenção básica pela perspectiva dos usuários: adaptação do instrumento EUROPEP para grandes centros urbanos brasileiros. Ciênc Saúde Coletiva. 2013; 18(1):103-14.
(13) Mascarenhas AK. Patient satisfaction with the comprehensive care model of dental care delivery. J Den Educ. 2001; 65(11):1266-71.
(14) Vaitsman J, Andrade GRB. Satisfação e responsividade: formas de medir a qualidade e a humanização da assistência à saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2005; 10(3):599-613.
(15) Lemme AC, Noronha G, Resende JB. A Satisfação do usuário em hospital universitário. Rev Saúde Públ. 1991; 25(1):41-6.
(16) Carvalho G, Rosemburg CP, Buralli KO. Avaliação de ações e serviços de saúde. Mundo Saúde. 2000; 24(1):72-8.
(17) Brasil. Ministério da Saúde. Projeto SB 2003. [Acesso em: 25 de abril, 2020]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/condicoes_saude_bucal.pdf.
(18) Garbin CA, Garbin AJI, Dossi SP, Macedo L, Macedo V. O tratamento odontológico: informações transmitidas aos pacientes e motivos de insatisfação. Rev Odontol UNESP. 2008; 37(2):177-81.
(19) Kruse AB, Heil HK, Struß N, Fabry G, Silbernagel W, Vach K, Ratka-Krüger P, Woelber JP. Working experience is not a predictor of good communication: Results from a controlled trial with simulated patients. Eur J Dent Educ. 2020; 24(2):177-85.
(20) Leão ATT, Dias K. Avaliação dos serviços de saúde prestados por faculdades de odontologia: a visão do usuário. Rev Bras Odontol Saúde Coletiva. 2001; 2(1):40-6.
(21) Ramos FB. Como o paciente se sente ao ser atendido por um aluno de odontologia? Rev CROMG. 2001; 7(1):10-5.
(22) Ramos FB. Eficácia do atendimento oferecido aos pacientes da clínica integrada da Faculdade Federal de Odontologia de Diamantina. Rev CROMG. 1997; 3(2):56-63.
(23) Coelho IV, Melo ARF, Caetano RM, Silva CLM, Habibe RCH, Habibe CH. Avaliação da satisfação do paciente atendido na Clínica Integrada Odontológica do UniFOA. Braz J Hea Rev. 2020; 3(1):673-83.
(24) Nora CRD, Jungles JR. Política de humanização na atenção básica: revisão sistemática. Rev Saúde Publica 2013; 47(6):1186-200.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).