COVID-19 and assistance to people with disabilities and special groups in dental school clinic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.1123

Keywords:

Coronavirus Infections. Disabled Persons. Geriatric Dentistry. Education, Dental. Staff Development.

Abstract

The aim of the current article is to address the guidelines and suggestions for dental care of patients with special needs (people with disabilities) and elderly in undergraduate dental clinics by taking into account the impacts caused by the COVID-19 pandemic. Guidelines for the Special Care Dentistry clinical approach were developed based on the publication of national and international guidelines on biosafety, oral health care, and dental procedures. Knowledge and information promotion, and the necessary adaptations in teaching are expected to allow better assistance and educational contribution to undergraduate students, in addition to performing practical activities in a safer way in college environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Franco Miranda, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professor Doutor do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais;- Professor Permanente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Gerontologia

Andréia de Aquino Marsiglio, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professora Mestre do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

Daniele Machado da Silveira, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professora Mestre do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

Rafaela Sabino e Andrade, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professora Mestre do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

Taia Maria Berto Rezende, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professora Doutora do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

Lais David Amaral, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professora Doutora do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

Claudia Maria de Souza Peruchi, Universidade Católica de Brasília - UCB

- Professora Doutora do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

Eric Jacomino Franco, Universidade Católica de Brasília - UCB

Professor Doutor do curso de Odontologia - Práticas Clínicas Integradas para Pessoas com Deficiência Grupos Especiais

References

(1) Cruvinel VRN, Franco EJ, Bezerra L, Alves MM, Miranda AF, Carvalho DR. A formação do cirurgião-dentista generalista na Universidade Católica de Brasília. Rev ABENO. 2010; 10(2):12-9.

(2) Da Silva TD, Santaella NG, Caminha RDG, Santos PSSS. Percepção de estudantes de graduação sobre a importância da disciplina Odontologia para Pacientes com Necessidades Especiais. Rev ABENO. 2020; 20(1):26-32.

(3) Penha ES, Tenório DA, Fonseca RA, Guênes GMT, Montagna E. Caracterização do componente curricular Odontologia para Pacientes com Necessidades Especiais. Rev ABENO. 2018; 18(2):13-9.

(4) Santos MFS, Hora IAA. Atenção odontológica a pacientes especiais: atitudes e percepções de acadêmicos de odontologia. Rev ABENO. 2012; 12(2):207-12.

(5) Jacomine JC, Ferreira R, Sant`Ana ACP, Rezende MLR, Greghi SLA, Damante CA, Zangrando MSR. Saúde bucal e Pacientes com Necessidades Especiais: percepções de graduandos em Odontologia da FOB-USP. Rev ABENO. 2018; 18(2):45-54.

(6) Beetstra S. Special care dentistry in the world of COVID-19. Spec Care Dentist. 2020; 40:215.

(7) Brookes V, Rafique. Recommendations for Special Care Dentistry during COVID-19 pandemic. British Society for Gerodontology. the British Society for Disability and Oral Health and the Faculty of Dental Surgery. Royal College of Surgeons of England. 2020. Volume 1. 5p. [Acesso em: 15 de junho de 2020]. Disponível em: file:///Users/special/Downloads/Special%20Care%20Dentistry%20COVID19%20(1).pdf

(8) Universidade Católica de Brasília. Curso de Odontologia. Matriz Curricular 2020 – Período Integral. [Acesso em: 29 de julho de 2020]. Disponível em: https://ucb.catolica. edu.br/portal/wp-content/uploads/2019/02/ Matriz-integral-Odontologia.pdf.

(9) Coulthard P. Dentistry and coronavirus (COVID-19) – moral decision-making. Br Dent J. 2020; 228(7):503-5.

(10) Franco JB. et al. Cuidados odontológicos na era do COVID - 19: recomendações para procedimentos odontológicos e profissionais. Rev Assoc Paul Cir Dent. 2020; 74(1):18-21.

(11) Franco EJ, Da Silveira DM, Lima SMF, Azevedo TDPL, Arruda MP, Amaral LD, Dantas EMGL, Tavares MG, Rezende TMB, Santos GAGRM, Nery DTF, Miranda AF, De Paula DS. Protocolo de Biossegurança em Odontologia [recurso eletrônico]: COVID-19. Brasília-DF, Universidade Católica de Brasília. Volume 1. 38p. ISBN 978-65-87629-00-1. [Acesso em: 29 de julho de 2020]. Disponível em: http://ucb. catolica.edu.br.

(12) Brasil. Agência Nacional de Vigilância Sanitária (ANVISA). Uso de Equipamento de Proteção Individual - EPI e Isolamento. 2020.

(13) Conselho Federal de Odontologia (CFO). Manual de boas práticas em biossegurança para ambientes odontológicos. Rio de Janeiro, 2020.

(14) Nebraska Dental Association. American Dental Association (ADA). Interim guidance for minimizing risk of COVID-19 transmission, 2020. [Acesso em: 11 de julho de 2020]. Disponível em: https://www. nedental.org/docs/librariesprovider32/default-document-library/nda-dental-office-opening-protocols.pdf?sfvrsn=0.

(15) American Dental Association (ADA). ADA News Archives. ADA Adds frequently asked questions from dentists to coronavirus resources. Chicago, 12 março 2020 [Acesso em: 18 de julho de 2020]. Disponível em: https://www.ada.org/en/publications/ada-news/2020-archive/march/ada-adds-frequently-asked-questions-from-dentists-to-coronavirus-resources.

(16) Brasil. Agência Nacional de Vigilância Sanitária (ANVISA). Procedimento: Limpeza e Desinfecção de ambientes, equipamentos, utensílios potencialmente contaminados, gerenciamento de resíduos sólidos e efluentes sanitários. 2020.

(17) Ather A, Patel B, Ruparel NB, Diogenes A, Hargreaves KM. Coronavirus disease 19 (COVID-19): implications for clinical dental care. J Endod. 2020; 46(5):584-95.

(18) American Dental Association (ADA). Summary of ADA guidance during the COVID-19 crisis. Chicago, 01 abril 2020 [Acesso em: 10 julho 2020]. Disponível em: https://success.ada.org/~/media/CPS/Files/COVID/COVID-19_Int_Guidance_Sum mary.pdf?utm_source=adaorg&utm_medium=covid-resources-lp&utm_content=cv-pm-summary-guidance&utm_campaign =covid-19&_ga=2.153317240.1307346859. 1585573040-13458067.1578068990?utm_ source=adaorg&utm_medium=adanews&utm_content=cv-pm-summary-guidance&utm _campaign=covid-19.

(19) American Dental Association (ADA). ADA News Archives. ADA develops guidance on dental emergency, nonemergency care. Chicago, 18 março 2020 [Acesso em: 08 julho 2020]. Disponível em: https://www.ada. org/en/publications/ada-news/2020-archive /march/ada-develops-guidance-on-dental-emergency-nonemergency-care.

Published

24-12-2021

How to Cite

Miranda, A. F., Marsiglio, A. de A., da Silveira, D. M., Andrade, R. S. e, Rezende, T. M. B., Amaral, L. D., Peruchi, C. M. de S., & Franco, E. J. (2021). COVID-19 and assistance to people with disabilities and special groups in dental school clinic. Revista Da ABENO, 21(1), 1123. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.1123

Issue

Section

Article