Education framework and experiences in bioethics: 3rd meeting of the group of professors of Bioethics in Dentistry of ABENO
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i2.1140Keywords:
Bioethics. Ethics. Dentistry. Education, Higher.Abstract
The importance of Bioethics for the ethical-humanistic improvement of dentists is widely recognized. However, professor training limited to Dentistry implies significant problems for this interdisciplinary theoretical-philosophical reflection course. In this context, a group of professors of Bioethics in Dentistry was created within the scope of the Brazilian Association of Dental Education in 2017. Two years later, the group met for the third time to share education references and experiences. The purpose of this article is to expand the scope of that debate to professors who were unable to attend. The Core Curriculum is initially presented, based on the principles of the Universal Declaration on Bioethics and Human Rights. It is a pedagogical proposal from the United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) for teaching Bioethics, which can be adopted in undergraduate programs in Dentistry in a comprehensive or complementary manner. Subsequently, the experience of teaching Bioethics that has been developed at the Universidade Federal de Santa Catarina is presented, based on a comparison of the elements that structure the teaching plans of the undergraduate and graduate programs. Likewise, the proposals defend teaching in one's own course; the indispensability of professor training in Bioethics; the consideration of its interdisciplinary nature; the expansion of the theoretical framework far beyond Principialism, seeking appropriate frameworks and themes relevant to each social context and each educational level; the centrality of the teaching-learning process for the student, fostering his/her critical-reflexive humanistic competence; and the commitment to the ethical training of students by the entire faculty.Downloads
References
(1) Finkler M, Ramos FRS, Caetano JC. Ética e valores na formação profissional em saúde: um estudo de caso. Cien Saude Colet. 2013; 18(10):3033-42.
(2) Gonçalves PE, Saliba Garbin CA, Isper GAJ, Adas Saliba N. Análise qualitativa do conteúdo ministrado na disciplina de bioética nas faculdades de odontologia brasileiras. Acta Bioeth. 2010; 16(1):70-6.
(3) Maluf F, Pyrrho M. Bioetcnologia e odontologia: a importância da bioética para a prática odontológica. Odontol Clín-Cient. 2015; 14(3):685-7.
(4) Galvão RCD, Silva LMM, Matos FR, Santos BRM et al. A importância da bioética na odontologia do século XXI. Odontol Clín-Cient. 2010; 9(1):13-8.
(5) Pirnay P. Should we teach bioethics to students in dentistry as part of public studies? An example in the Faculty of Dentistry at the University Paris Descartes. Rev Epidemiol Sante Publique 2015; 63(3):203-10.
(6) García Rupaya CR. Conocimientos de ética y bioética del odontólogo en el ámbito de la actividad docente. Rev Latinoam Bioet. 2009; 9(1):70-5.
(7) Abeno. Notícias: Bioéticas no ensino odontológico em discussão na 52ª Reunião Abeno. [Acesso em: 23 jun. 2020]. Disponível em: http://www.abeno.org.br/noticias/noticia089.php.
(8) Finkler M, Negreiros DP. Formação x educação, Deontologia x ética: repensando conceitos, reposicionando docentes. Rev ABENO 2018; 18(2):37-44.
(9) Maluf F, Finkler M, Garrafa V. A pós-graduação lato sensu em bioética no Brasil: perfil acadêmico dos cursos de especialização. Rev Bras Bioética 2018; 14(e14):1-17.
(10) Finkler M; Ramos FRS. La dimensión ética de la educación superior en Odontología: un estudio en Brasil. Bordón 2017; 69(4):35-49.
(11) Silva RP, Ribeiro VMB. Inovação curricular nos cursos de graduação em medicina: o ensino da bioética como uma possibilidade. Rev Bras Educ Med. 2009; 33(1):134-43.
(12) Dantas AA, Martins CH, Militão MSR. O cinema como instrumento didático para a abordagem de problemas bioéticos: uma reflexão sobre a eutanásia. Rev Bras Educ Med. 2011; 35(1):69-76.
(13) Matos MS, Tenório R. Percepção de alunos, professores e usuários acerca da dimensão ética na formação de graduandos de odontologia. Cien Saude Colet. 2010; 15(supl.2):3255-64.
(14) Pires J, Garrafa V. Educação: nova fronteira da bioética. Cien Saude Colet. 2011; 16(supl.1): 735-45.
(15) Ferrer J, Álvarez JC. Para fundamentar a bioética – teorias e paradigmas teóricos na Bioética contemporânea. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
(16) Figueiredo AM, Garrafa V, Portillo JAC. Ensino da bioética na área das ciências da saúde no Brasil: estudo de revisão sistemática. INTERthesis 2008; 5(2):47-72.
(17) Ferreira HM, Ramos LH. Diretrizes curriculares para o ensino da ética na graduação em enfermagem. Acta Paul Enferm. 2006; 19(3):328-31
(18) Azevedo EES. Ensino de bioética: um desafio transdisciplinar. Interface. 1998; 2(2):127-37.
(19) Puplaksis NV, Silva MMP, Nobile R, Ramos DLP. A disciplina de bioética na Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo. Rev Latinoam Bioet. 2010; 10(2):68-75.
(20) Organização para a Educação, a Ciência e a Cultura das Nações Unidas – Unesco. Bioethics Core Curriculum, section 1: syllabus – Ethics Education Programme. Unesco: Paris, 2008.
(21) Maluf F, Garrafa V. O Core Curriculum da Unesco como base para formação em bioética. Rev Bras Educ Med. 2015; 39(3):456-62.
(22) Novaes MRCG, Novaes LCG, Guilhem D, Lolas F, Silveira C, Guiotti M. Inserção dos temas de humanidades e ética em currículo médico integrado em escola pública no Distrito Federal, Brasil. Acta Bioeth. 2009; 15(2):202-211.
(23) Carvalho FT, Muller MC, Ramos MC. Ensino à distância: uma proposta de ampliação do estudo em bioética. J Bras Doenças Sex Transm. 2005; 17(3):211-4.
(24) Serodio AMB, Almeida JAM. Os elementos constitutivos da formação ético-moral do estudante de medicina: uma visão docente. Bioethikos. 2008; 2(1):65-72.
(25) Gracia D. (coord.) Ética y cidadania: construyendo la ética. PPC: Madrid; 2016b. 307p.
(26) Pose C. Bioética de la responsabilidad: de Diego Gracia a Xavier Zubiri. Triacastela: Madrid; 2011. 178p.
(27) Finkler M. A deliberação moral: método para uma bioética da responsabilidade. In: Schenider DG, Ramos FRS. Ensino simulado e deliberação moral: contribuições para a formação profissional em saúde. Porto Alegre: Moriá, 2019, p.63-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).