Development of the Dental Instruments Bank in a public university as a democratic tool in academic health training: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.1230

Keywords:

Social Vulnerability. Inclusion. Healthcare Education. Dentistry.

Abstract

This article describes the experience of the development of the Dental Instruments Bank at the Dental School of the Fluminense Federal University (DIBDSUFF), Niterói campus, Brazil, considering the equity promotion perspective. The DIBDSUFF promotes access for socially vulnerable students to the necessary dental instruments required for clinical and laboratory activities during the professional training in Dentistry. This paper aims to describe the development and working processes of the DIBDSUFF highlighting its potential to enhance academic retention and to reduce dropout rates. It emphasizes the relevance of this initiative as a pedagogical tool considering three perspectives as follows: (i) the institution’s social responsibility, (ii) citizen, ethic and solidarity education, and (iii) support for social inclusion and socioeconomic equity. As well as pointing out the limits of this strategy, the present manuscript emphasizes the importance of the involvement of academic community in building up more democratic and equitable practices in dentistry training. Finally, the relevance that the instrument bank can achieve in the post-pandemic context of COVID-19 is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Cecille Bandeira Teixeira, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta do Departamento Saúde e Sociedade do Instituto de Saúde Coletiva, Universidade Federal Fluminense

Mariana Campos Baptista da Silva, acadêmica do curso de graduação em Odontologia da Universidade Federal Fluminense

Aluna do curso de graduação de Odontologia da Universidade Federal Fluminense

Andréa Neiva da Silva, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada do Departamento de Saúde e Sociedade, Instituto de Saúde Coletiva, Universidade Federal Fluminense.

Mestre em Odontologia Social (UFF)

Doutora em Saúde Pública (ENSP/FIOCRUZ)

References

(1) Lei nº 12.711, de 29 de Agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Presidência da República, 2012.

(2) ANDIFES. Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. V Pesquisa do perfil dos graduandos das universidades federais. [Internet]; 2019. [Acesso em: 10 jun. 2020] Disponível em: http://ufes.br/sites/ default/files/ANEXO2/v_pesquisa_do_perfil_dos_ graduandos_16_de_maio.pdf.

(3) Santos H, Souza, MG, Sasaki K. O subproduto social advindo das cotas raciais na educação superior do Brasil. Rev Bras Estud Pedagog. 2013; 94(237):542-63.

(4) Dias Sobrinho J. Democratização, qualidade e crise da educação superior: faces da exclusão e limites da inclusão. Educ Soc. 2010; 31(113):1223-45.

(5) Toassi RFC, Souza JM, Rösing CK, Baumgarten A. Perfil sociodemográfico e perspectivas em relação à profissão do estudante de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Rev Fac Odontol Porto Alegre. 2011; 52(1/3):25-32.

(6) Cayetano MH, Gabriel M, Tavares J, Araújo ME, Martins JS, Michel-Crosato E, et al. O perfil dos estudantes de Odontologia é compatível com o mercado de trabalho no serviço público de saúde brasileiro? Rev ABENO. 2019;19(2):2-12.

(7) Maia RS, Costa SM, Chagas PVF, Ferreira GE, Santos LMA, Fonseca AFP, et al. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão do banco de instrumental odontológico: um relato de experiência. Rev Intercâmbio. 2016; 7:392-8.

(8) Fonseca AF, Silva GG, Figueiro LGM, Pinto MQC, Chagas PVF. Banco de instrumental odontológico da Universidade Estadual de Montes Claros: um relato de experiência. Rev Intercâmbio. 2013; 4:253-9.

(9) Teixeira MCB. Justiça social na formação em saúde (o que ocorre nos corredores universitários?). 1a ed. Curitiba: CRV; 2016.

(10) Walker M, Unterhalter E. Amartya Sen’s capability approach and social justice in education. USA: Palgrave Macmillan, 2007.

(11) Universidade Federal Fluminense [Internet]; 2017. Pró-Reitoria de Graduação. Matriz Curricular da graduação em Odontologia. [Acesso em 20 ago. 2020]. Disponível em: https://app.uff.br/iduff/consultaMatrizCurricular.uff.

(12) Universidade Federal Fluminense - UFF em Números [Internet]; 2020. [Acesso em 20 ago. 2020]. Disponível em: http://www.uff.br/?q=node/6734/setores/setores/node/grupo/setor/newsletter.

(13) Nascimento TQ, Lucietto DA, Bastos MV, Silva AN. Perfil sociodemográfico de estudantes de Odontologia de uma universidade pública do estado do Rio de Janeiro”. In: Anais da LVII Jornada Fluminense de Odontologia Professor Coelho e Souza; 22 e 25 Outubro de 2019; Niterói (RJ), Brasil. Niterói (RJ), Faculdade de Odontologia da Universidade Federal Fluminense; 2019.

(14) Brasil. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Serviços Odontológicos: Prevenção e Controle de Riscos, Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Brasília: Ministério da Saúde, 2006. 156 p.

(15) Ristoff D. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação. 2014; 19(3):723-47.

(16) Carvalhaes F, Ribeiro CA. Estratificação Horizontal da educação superior no Brasil: desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Soc. 2019; 31(1): 195-233.

(17) Buarque C. A universidade na encruzilhada. In: Seminário: por que e como reformar? Brasília: Unesco; Brasil; Ministério da Educação, 2003.

(18) Morita CM, Amante CJ, Tanaka EE, Porto NA, Hayassy A, Miguel LCM, Hyppolito CA et al. Instrumentais odontológicos essenciais para a graduação em Odontologia. Rev ABENO. 2016;16 (supl. 1):3-35.

(19) Martins AB, Menezes IH, Queiroz MG. Estudantes de odontologia cotistas e o instrumental odontológico. Rev ABENO. 2019; 19(3): 58-68.

(20) Walker M. Higher Education Pedagogies - A Capabilities Approach. England: Open University Press, 2006.

(21) Finkler M, Negreiros DP. Formação x educação, Deontologia x ética: repensando conceitos, reposicionando docentes. Rev ABENO. 2018; 18(2): 37-44.

(22) Siqueira VHF, Fonseca MCG, Sá MB, Lima ACM. Construções identitárias de estudantes de farmácia no trote universitário: questões de gênero e sexualidade. Pro-Posições. 2012; 23(2):145-59.

(23) Rios IC, Schraiber LB. A relação professor-aluno em Medicina: um estudo sobre o encontro pedagógico. Rev Bras Educ Med. 2012; 36(3):308-16.

(24) Puig JM, Martín X. Para um currículum de educación em valores. Folios. 2015; 41:7-22.

Published

24-12-2021

How to Cite

Teixeira, M. C. B., da Silva, M. C. B., & da Silva, A. N. (2021). Development of the Dental Instruments Bank in a public university as a democratic tool in academic health training: experience report. Revista Da ABENO, 21(1), 1230. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.1230

Issue

Section

Article