Creating a mobile APP and WEB questionnaires as teaching and assessment strategies in Dentistry

Authors

  • Rubens Nazareno Garcia UNIVALI / UNIVILLE https://orcid.org/0000-0002-0506-2310
  • João Guilherme Oliveira Universidade do Vale do Itajaí
  • Júlia Vital Sagás Universidade do Vale do Itajaí
  • Thamyris da Silva Ferreira Universidade do Vale do Itajaí
  • Betsy Kilian Martins Luiz Universidade do Vale do Itajaí

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1264

Keywords:

Mobile Applications, Learning, Dental Informatics, Internet, Teaching

Abstract

The present study reports the experience of creating the RUBOND mobile application (APP) and the use of WEB questionnaires as teaching and assessment strategies in Dentistry. The creation of the mobile application took place through the Fábrica de Aplicativos platform, with the theme of Universal Adhesive Systems being defined as a central subject. The preparation of questionnaires to assess the knowledge acquired through the material available in the APP occurred in the Online Pesquisa platform. The questions used were taken from tests of the National Student Performance Exam (ENADE). The questionnaires were accessed via a direct link attached to the mobile APP. The creation of the RUBOND mobile application and WEB questionnaires as a teaching and assessment strategy in Dentistry can be a viable tool in student and teaching practice, as long as they are correctly used. Further studies are needed to confirm the benefits of mobile APP and WEB questionnaires in teaching and assessment in Dentistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Nazareno Garcia, UNIVALI / UNIVILLE

PhD in Dental Materials, professor, Dental School, UNIVALI and UNIVILLE.

João Guilherme Oliveira, Universidade do Vale do Itajaí

Undergraduate student, Dental School, UNIVALI.

Júlia Vital Sagás, Universidade do Vale do Itajaí

Undergraduate student, Dental School, UNIVALI.

Thamyris da Silva Ferreira, Universidade do Vale do Itajaí

Undergraduate student, Dental School, UNIVALI.

Betsy Kilian Martins Luiz, Universidade do Vale do Itajaí

PhD in Materials Science and Engineering, professor, Dental School, UNIVALI.

References

Silva AF, Pauferro BCS, Cruz GM, Trezena S, Batista RWC. O uso das tecnologias de informação e comunicação no ensino e em odontologia. Rev ACBO. 2019; 8(1):33-9.

Saboia J, Viva MAA, Vargas PL. O uso dos dispositivos móveis no processo de ensino e aprendizagem no meio virtual. Rev Cesuca Virtual. 2013; 1(1):10-5.

Warmling AMF. Aplicativo baseado nos determinantes da doença cárie para apoio à tomada de decisão. J Bras Tele. 2012; 1(2):35-42.

Souza AL, Murta CAR, Leite LGS. Tecnologia ou metodologia: aplicativos móveis na sala de aula. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online. 2016; 5(1):5-10.

Silva LA. Desenvolvimento de aplicativo como objeto de aprendizagem: Atlas virtual interativo para o ensino da anatomia cabeça e pescoço direcionado à odontopediatria. [Dissertação]. Mestrado em Odontopediatria. Universidade de São Paulo. Bauru, 2016. 74p. Dick ME. Relevância e aderência do mobile learning no Ensino Superior brasileiro: uma percepção estudantil em um curso de Design. RBIE. 2019; 27(3):191-211.

Mussio SC. Reflexões sobre as modalidades de estudo na educação a distância: benefícios e limitações. Rev EDaPECI. 2020; 20(1):119-29.

Martins ER, Gouveia LMB. Benefícios e desafios do uso do modelo pedagógico MLSAI. Res Soc Dev. 2019; 9(1):e63911611.

Khaddage F, Lattenman C. The future of mobile apps for teaching and learning. Routledge. 2013; 1(2):119-28.

Melo RS, Carvalho MJS. Aplicativos educacionais livres para móbile learning. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online. 2014; 3(1):1-6.

Faleiros F, Kappler C, Pontes FAR, Silva SSC, Goes FSN, Cucick CD. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudo científico. Texto Contexto Enferm. 2016; 25(4):1-6.

Costa RDA, Almeida CMM, Nascimento JMM, Lopes PTC. Percepções de acadêmicos sobre o desenvolvimento de um aplicativo para dispositivos móveis como ferramenta de apoio ao ensino e a aprendizagem em anatomia humana. Redin. 2015; 4(1):252-9.

Bispo LB. Sistemas adesivos: evolução e perspectivas – revisão de literatura. Rev Bahiana Odonto. 2016; 7(4):286-96.

Soares LP, Oliveira AC, Delvizio VC, Amaral LR, Lopes LS, Miranda MS. Aplicabilidades clínicas do sistema adesivo universal: relato de casos. Braz J Hea Rev. 2020; 3(1):491-503.

Published

26-04-2022

How to Cite

Garcia, R. N., Oliveira, J. G., Sagás, J. V., Ferreira, T. da S., & Luiz, B. K. M. (2022). Creating a mobile APP and WEB questionnaires as teaching and assessment strategies in Dentistry. Revista Da ABENO, 22(2), 1264. https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1264

Issue

Section

Article