Case study as a strategy for teaching and evaluation in the discipline of Public Health at the Dental School of UNIVALI

Authors

  • Rubens Nazareno Garcia Professor do curso de Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Emerson da Silveira Professor do curso de Medicina da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Cristina Henschel de Matos Professora do curso de Nutrição da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Tatiana Mezadri Professora do curso de Nutrição da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Rosangela Aparecida Borba Professora do curso de Enfermagem da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Roberto Rogério Molleri Professor do curso de Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Raphael Nunes Bueno Professor do curso de Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI
  • Mário Uriarte Neto Professor do curso de Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1343

Keywords:

Case Studies. Public Health. Teaching

Abstract

Case studies have been implemented as a practice for teaching and evaluation in the discipline of Public Health at the Dental School of UNIVALI, together with Nursing, Pharmacy, Medicine and Nutrition courses. The aim of this study was to report on the operationalization of a case study experience in teaching, evaluation, and integration in teaching-public service. The proposal was structured according to four stages, namely: meeting of public health professors, teaching planning, implementation of activities, and socialization by way of seminars. The results were presented in two ways: through the informal qualitative performance of the groups with presentations of seminars, and through a formal quantitative evaluation of the portfolios presented as facilitators of the learning process throughout the period. The results suggested that case studies can be an excellent tool for teaching, evaluation, curriculum integration, and integration of teaching-public service. To this end, the proposed actions must necessarily be taken, the lack of which may compromise the whole process, failing to contribute to the effective promotion of health of the families involved in these case studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anastasiou LGC. Metodologia do ensino superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: IBPEX;1998:193-201.

Bocchi SCM, Pessuto J, Dell’aqua MCQ. Modelo operacional do estudo de caso como e tratégia de ensino na disciplina de enfermagem médico-cirúrgica: avaliação dos alunos. Rev. Latino-Am Enfermagem 1996;4(3):99-116.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Resolução CNE/CES 3/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 4 de março de 2002. Seção 1, p.10.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. 12ª ed. São Paulo: Editora Ri-deel;2006. 341 p.

Brasil. Lei nº. 8080 de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a pro-moção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Bra-sil, Brasília, 20 de setembro de 1990.

Bufrem LS, Sakakima AM. O ensino, a pesquisa e a aprendizagem baseada em proble-mas. Transformação 2003;15(3):351-61.

Esteban MT. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 7-28.

Esteban MT. O que sabe quem erra? Reflexões sobre a avaliação e fracasso escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. 198 p.

Galdeano LE, Rossi LA, Zago MMF. Roteiro Instrucional para a elaboração de um estudo de caso clínico. Ver. Latino-Am Enfermagem 2003;11(3):371-5.

Hadji C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001. 136 p.

Meyer DE, Waldow VR, Lopes MJM. Marcas da diversidade: saberes e fazeres da en-fermagem contemporânea. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Moimaz SAS, Saliba NA, Gabin CAS, Zina KG. Atividades extramuros na ótica de egres-sos do curso de graduação em odontologia. Revista da ABENO 2008;8(1):23-9.

Polit DF, Hungler BP. Fundamentos de pesquisa em Enfermagem. 3a ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

Rangel JNM, Nunes LC, Garfinkel M. O portfolio no ensino superior: práticas avaliati-vas em diferentes ambientes de aprendizagem. Pro-Posições 2006;17(3):167-80.

Published

26-01-2009

How to Cite

Garcia, R. N., da Silveira, E., de Matos, C. H., Mezadri, T., Borba, R. A., Molleri, R. R., Bueno, R. N., & Neto, M. U. (2009). Case study as a strategy for teaching and evaluation in the discipline of Public Health at the Dental School of UNIVALI. Revista Da ABENO, 9(1), 50–54. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1343

Issue

Section

Article