General Competencies and Specific Skills: the reality of the basic cycle

Authors

  • Pedro Henrique Sette-de-Souza Universidade Estadual da Paraíba
  • Leonardo Cesar Amaro-da-Silva
  • Lidya Nara Marques de Araújo
  • Lucas José de Azevedo Silva
  • Olga Benário Vieira Maranhão
  • Isabelita Duarte Azevedo

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.141

Keywords:

Dental Education. Teaching. Higher Educa-tion. Higher Education.

Abstract

Training in Dentistry has, over the years, undergoing significant changes. The last major change was the construction and implementation of the National Curriculum Guidelines (DCN) in 2002 for undergraduate courses. In order to form dental surgeons endowed with knowledge and critical, reflective and humanistic thoughts, DCN is to guide the training for any job market. Thus, this study aimed to evaluate and discuss the curricular structure of the first four periods of the Dental course at Federal University of Rio Grande do Norte regarding  general and specific skills proposed by DCN. The categorization of specific skills based on general skills was conducted. Then, on the basis of these categories,  the  moments  in the early years they were developed. Unlike previously thought, the first half of the course, considered "basic cycle" which includes common disciplines to all health courses, works important elements of DCN and also brings the perspective of permanent education, one of the general competencies for the future professional. It was concluded that the “basic cycle” of Dental School at UFRN includes all general and specific skills proposed by DCN for the dental course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Centro de Ciências da Saúde. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. UFRN. 2006.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO 2004;4(1):17-21.

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 25 7/12/2001.

Pereira IDF, Lages I. Diretrizes curriculares para a formação de profissionais de saúde: competências ou práxis? Trab. educ. saúde. 2013;11(2): 319-38.

Perri de Carvalho AC. A Odontologia em tempos da LDB. Canoas: ULBRA; 2001.

Silveira JLC. Diretrizes Curriculares Nacionais Para os Cursos de Graduação em Odontologia: historicidade, legalidade e legitimidade. Pesq. Bras. Odontoped. Clin. Integr. 2004;4(2): 151-6.

Senna MIB, Lima MLR. Diretrizes Curriculares Nacionais para o ensino de graduação em odontologia: uma análise dos artigos publicados na revista da ABENO, 2002-2006. Arq. odontol. 2009;45(1):30-6.

Mialhe FL, Melo MM, Berti M, Dobrowolski M. Contribuição das ações de educação em saúde da disciplina de odontologia em saúde coletiva na consolidação das DCN e do SUS: relato de uma experiência. Arq. Ciênc. Saúde Unipar. 2007;11(3):193-7.

Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70. 2006

Published

29-06-2015

How to Cite

Sette-de-Souza, P. H., Amaro-da-Silva, L. C., de Araújo, L. N. M., Silva, L. J. de A., Maranhão, O. B. V., & Azevedo, I. D. (2015). General Competencies and Specific Skills: the reality of the basic cycle. Revista Da ABENO, 15(1), 38–47. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.141

Issue

Section

Article