General Competencies and Specific Skills: the reality of the basic cycle
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.141Keywords:
Dental Education. Teaching. Higher Educa-tion. Higher Education.Abstract
Training in Dentistry has, over the years, undergoing significant changes. The last major change was the construction and implementation of the National Curriculum Guidelines (DCN) in 2002 for undergraduate courses. In order to form dental surgeons endowed with knowledge and critical, reflective and humanistic thoughts, DCN is to guide the training for any job market. Thus, this study aimed to evaluate and discuss the curricular structure of the first four periods of the Dental course at Federal University of Rio Grande do Norte regarding general and specific skills proposed by DCN. The categorization of specific skills based on general skills was conducted. Then, on the basis of these categories, the moments in the early years they were developed. Unlike previously thought, the first half of the course, considered "basic cycle" which includes common disciplines to all health courses, works important elements of DCN and also brings the perspective of permanent education, one of the general competencies for the future professional. It was concluded that the “basic cycle” of Dental School at UFRN includes all general and specific skills proposed by DCN for the dental course.
Downloads
References
Centro de Ciências da Saúde. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. UFRN. 2006.
Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO 2004;4(1):17-21.
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 25 7/12/2001.
Pereira IDF, Lages I. Diretrizes curriculares para a formação de profissionais de saúde: competências ou práxis? Trab. educ. saúde. 2013;11(2): 319-38.
Perri de Carvalho AC. A Odontologia em tempos da LDB. Canoas: ULBRA; 2001.
Silveira JLC. Diretrizes Curriculares Nacionais Para os Cursos de Graduação em Odontologia: historicidade, legalidade e legitimidade. Pesq. Bras. Odontoped. Clin. Integr. 2004;4(2): 151-6.
Senna MIB, Lima MLR. Diretrizes Curriculares Nacionais para o ensino de graduação em odontologia: uma análise dos artigos publicados na revista da ABENO, 2002-2006. Arq. odontol. 2009;45(1):30-6.
Mialhe FL, Melo MM, Berti M, Dobrowolski M. Contribuição das ações de educação em saúde da disciplina de odontologia em saúde coletiva na consolidação das DCN e do SUS: relato de uma experiência. Arq. Ciênc. Saúde Unipar. 2007;11(3):193-7.
Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70. 2006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).