The teacher (still) in the center of the teaching-learning process in Dentistry
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.146Keywords:
Teaching. Faculty Dental. Staff Develop-ment. Dentistry.Abstract
There is recognition of the need for change in education of health professionals to face the need to train professionals able to respond to social demands and bring with it higher quality of life for the population. For this, it is essential to discuss how the teacher fits in this context since it is their responsibility for the conduct of the educational process. The aim of this study was to analyze the perception of undergraduate students of dentistry at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) about the role of the teacher in the teaching -learning process. This is a qualitative study, conducted by the technique of focus groups composed of regular students of 2nd, 3rd, 4th, 8th, and 9th periods/semesters, in the year 2012. Respondent students em phasized the teacher as largely responsible for their learning, in so being in the center of the teaching-learning process. In analysis of the data, four categories emerged: methodology adopted by the teacher, teacher / student relationship as influential in the learning process, lack of autonomy for the student, and teacher training. The study showed that the teacher is still kept in the center of the teaching process according to the passivity of students in not taking their role as co-responsible for their learning, possibly because of the stance taken by the teacher, focused more on technique and with little basis in active teaching methodologies. In other words, not enough hands-on learning methodologies/activities are being implemented by the teachers.
Downloads
References
Pizzatto E, Garbin CAS, Garbin AJÍ, Saliba, NA. O papel do professor no ensino odontológico. Saúde Debate 2004; 28 (66):52-7.
Cerqueira TCS. O professor em sala de aula: reflexão sobre os estilos de aprendizagem e a escuta sensível. PSIC 2006;7(1):29-38.
Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad Saúde Públ. 2004; 20(3):780-8.
Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel das universidades na formação de profissionais na área de saúde. Rev ABENO 2006;6(1):6-10.
Cunha MI. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no Ensino Superior: a docência e sua formação. Educação 2004; 3(54):525-36.
Toassi RFC. Integrated curriculum for teaching dentistry: new directions for training in the field of healthcare. Interface (Botucatu) 2012;16(41):529-42.
Lazarrin HC, Nakama L, Júnior LC. Percepção de professores de Odontologia no processo de ensino-aprendizagem. Ciênc Saúde Colet. 2010; 15(Supl.1):1801-10.
Turato ER. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.
Bardin L. Análise do discurso. Lisboa: Edições 70, 1977.
Feurwerker LCM, Sena RR. A contribuição ao movimento de mudança na for-mação profissional em saúde: uma avaliação das experiências UNI. Interface (Botucatu) 2002;6(10):37-50.
Cunha MI. O professor universitário na transição dos paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
Santos SC. O processo de ensino-aprendizagem e a relação professor-aluno: aplicação dos “sete princípios para a boa prática na educação de ensino su-perior”. Cad Pesq Adm. 2001; 8(1): 69-82.
Rios IC, Schraiber LB. A relação professor-aluno em medicina - um estudo sobre o encontro pedagógico. Rev Bras Educ Med. 2012;36(3):308-16.
Lemos CLS. A implantação das Diretrizes Curriculares dos Cursos de Graduação em Odontologia no Brasil: algumas reflexões. Rev ABENO 2005;5(1):80-5.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
Perri de Carvalho AC. Ensino de Odontologia em tempos de LDB. Canoas: ULBRA, 2001
Noro LRA, Albuquerque DF, Ferreira MEM. O desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem: visão do aluno e do professor. Rev ABENO 2006; 6(2): 109-14.
Bordenave JD, Pereira AM. Estratégias de ensino-aprendizagem. Petrópolis: Ed. Vozes, 2002.
Ribeiro LRG, Nery IS, Nogueira LT, Bonfim EG. O desafio de implantar a sistematização da assistência de enfermagem sob a ótica de discentes. Esc Anna Nery 2007;11(3):459-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).