The teacher (still) in the center of the teaching-learning process in Dentistry

Authors

  • Luiz Roberto Augusto Noro Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Bárbara Cássia de Santana Farias-Santos Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Pedro Henrique Sette-de-Souza Universidade Estadual da Paraíba
  • Rayanne Karina Silva Cruz Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Isabel Alves Gomes Pinheiro Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Raul Elton Araújo Borges Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Luana Maria Ferreira Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Samara Martins Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.146

Keywords:

Teaching. Faculty Dental. Staff Develop-ment. Dentistry.

Abstract

There is recognition of the need for change in education of health professionals to face the need to train professionals able to respond to social demands and bring with it higher quality of life for the population. For this, it is essential to discuss how the teacher fits in this context since it is their responsibility for the conduct of the educational process. The aim of this study was to analyze the perception of undergraduate students of dentistry at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) about the role of the teacher in the teaching -learning process. This is a qualitative study, conducted by the technique of focus groups composed of regular students of 2nd, 3rd, 4th, 8th, and 9th periods/semesters, in the year 2012. Respondent students em phasized   the  teacher  as  largely responsible for their learning, in so being in the center of the teaching-learning process. In analysis of the data, four categories emerged: methodology adopted by the teacher, teacher / student relationship as influential in the learning process, lack of autonomy for the student, and teacher training. The study showed that the teacher is still kept in the center of the teaching process according to the passivity of students in not taking their role as co-responsible for their learning, possibly because of the stance taken by the teacher, focused more on technique and with little basis in active teaching methodologies. In other words, not enough hands-on learning methodologies/activities are being implemented by the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Roberto Augusto Noro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor do Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva e do Departamento de Odontologia

Bárbara Cássia de Santana Farias-Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestre em Saúde Pública

Pedro Henrique Sette-de-Souza, Universidade Estadual da Paraíba

Mestrando em Odontologia

Rayanne Karina Silva Cruz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda em Saúde Coletiva

Isabel Alves Gomes Pinheiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Odontologia

Raul Elton Araújo Borges, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduado em Odontologia

Luana Maria Ferreira Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Odontologia

Samara Martins Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Estudante de Odontologia

References

Pizzatto E, Garbin CAS, Garbin AJÍ, Saliba, NA. O papel do professor no ensino odontológico. Saúde Debate 2004; 28 (66):52-7.

Cerqueira TCS. O professor em sala de aula: reflexão sobre os estilos de aprendizagem e a escuta sensível. PSIC 2006;7(1):29-38.

Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad Saúde Públ. 2004; 20(3):780-8.

Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel das universidades na formação de profissionais na área de saúde. Rev ABENO 2006;6(1):6-10.

Cunha MI. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no Ensino Superior: a docência e sua formação. Educação 2004; 3(54):525-36.

Toassi RFC. Integrated curriculum for teaching dentistry: new directions for training in the field of healthcare. Interface (Botucatu) 2012;16(41):529-42.

Lazarrin HC, Nakama L, Júnior LC. Percepção de professores de Odontologia no processo de ensino-aprendizagem. Ciênc Saúde Colet. 2010; 15(Supl.1):1801-10.

Turato ER. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.

Bardin L. Análise do discurso. Lisboa: Edições 70, 1977.

Feurwerker LCM, Sena RR. A contribuição ao movimento de mudança na for-mação profissional em saúde: uma avaliação das experiências UNI. Interface (Botucatu) 2002;6(10):37-50.

Cunha MI. O professor universitário na transição dos paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.

Santos SC. O processo de ensino-aprendizagem e a relação professor-aluno: aplicação dos “sete princípios para a boa prática na educação de ensino su-perior”. Cad Pesq Adm. 2001; 8(1): 69-82.

Rios IC, Schraiber LB. A relação professor-aluno em medicina - um estudo sobre o encontro pedagógico. Rev Bras Educ Med. 2012;36(3):308-16.

Lemos CLS. A implantação das Diretrizes Curriculares dos Cursos de Graduação em Odontologia no Brasil: algumas reflexões. Rev ABENO 2005;5(1):80-5.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

Perri de Carvalho AC. Ensino de Odontologia em tempos de LDB. Canoas: ULBRA, 2001

Noro LRA, Albuquerque DF, Ferreira MEM. O desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem: visão do aluno e do professor. Rev ABENO 2006; 6(2): 109-14.

Bordenave JD, Pereira AM. Estratégias de ensino-aprendizagem. Petrópolis: Ed. Vozes, 2002.

Ribeiro LRG, Nery IS, Nogueira LT, Bonfim EG. O desafio de implantar a sistematização da assistência de enfermagem sob a ótica de discentes. Esc Anna Nery 2007;11(3):459-65.

Published

29-06-2015

How to Cite

Noro, L. R. A., Farias-Santos, B. C. de S., Sette-de-Souza, P. H., Cruz, R. K. S., Pinheiro, I. A. G., Borges, R. E. A., Nunes, L. M. F., & Silva, S. M. (2015). The teacher (still) in the center of the teaching-learning process in Dentistry. Revista Da ABENO, 15(1), 2–11. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.146

Issue

Section

Article