Dental clinic: management simulation of a dental clinic in an undergraduate dental school
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.147Keywords:
Dentistry. Practice Management. Dental. Job Market.Abstract
The constant influx of dentists into the market leads to an increase in competition among specialists. In this scenario, it is necessary to stand out by having points of difference, such as business management skills. Knowing how to manage an office or practice is a prerequisite for achieving stability and success in the profession. Nonetheless, most dental schools do not address this subject in their academic curriculum. Thus, the aim of this paper is to discuss the study of business management of a dental clinic in a dental school. The experience of managing a hypothetical company was under the direction of the “Class of 2013-2 Professor Antístenes Albernaz Alves Neto” of the Bahian School of Medicine and Public Health (EBMSP). This course work was part of the curriculum of Integrated Clinic V. A structural framework comprised of a President, two Superintendents and four Directors (Technical, Administrative, Financial and Scientific) was created as well as a fictitious currency (Bahianos- BH$). During the three months of operation 2,180 procedures were performed (general and specialty procedures in Periodontics, Prosthodontics, Endodontics and Operative Dentistry). The total revenue collected from all procedures in the clinic was BH$ 76,683.71, and the profit was BH$ 38,341.85. It is essential that dental schools take a proactive role in business management when it comes to training new professionals. Business strategy together with a well-defined operational and financial plan will influence the success of the owner as well as the company.
Downloads
References
Andrade JM, Santana LMD, Gnoatto N. Odontologia e empreendedorismo: o perfil do cliente [Acesso em 2 fev 2014]. Disponível em: http://www.slideshare.net/thiagodant3/artigo-odontologia-e-empreendedorismo-o-perfil-do-cliente
Arcier NM, Silva MM, Arcieri RM, Garbin CAS. A importância do marketing odontológico para enfrentar um mercado competitivo. Rev Odontol Araç. 2008;29(1):13-9.
Bezinelli L, Ramos M. Curso de Educação Continuada em Gestão de Consultório [Acesso em 21 fev 2014]. Disponível em:http://www.colgateprofissional.com.br/dentistas/Curso_ControleFinanceiro/detalhes.
Brasil. Ministério da Educação e Cultura [home page na internet]. Perguntas frequentes sobre Educação Superior [acesso em 4 nov 2012]. Disponível em: http://www.luizrosa.edu.br/fatec/faculdade/informativos/1%203%2010/documentos/PERGUNTAS_RESPOSTAS.pdf.
Cordeiro JVBM, Ribeiro RV. Gestão de empresa [Acesso em 1 fev 2014]. Disponível em: http://www.unifae.br/publicacoes/pdf/empresarial/1.pdf.
Dornelas JCA. Empreendedorismo corporativo: como ser empreendedor, inovar e se diferenciar na sua empresa. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier; 2009.
Matsubara SM. Diretrizes estratégicas para uma clínica odontológica [monografia]. São Paulo (SP): Escola Politécnica da Universidade de São Paulo; 2009.
Oliveira L, Santos V, Gnoatto N. Odontologia e empreendedorismo: comportamento do profissional empreendedor [Acesso em 1 fev 2014]. Disponível em: http://www.slideshare.net/thiagodant3/artigo-odontologia-e-empreendedorismo-comportamento-do-profissional-empreendedor
Pardini DJ, Santos RV. Empreendedorismo e interdisciplinaridade: uma proposta metodológica no ensino de graduação. Rev Administr FEAD-Minas 2008;5:157-72.
Price CT. Implementação do Planejamento Estratégico: Estudo de Caso de Consultório Odontológico [monografia]. Porto Alegre (RS): Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2009.
Sebrae. Planejamento Empresarial – Clínica Odontológica [Acesso em 12 fev 2014]. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/bis/bds/BDS.nsf/87AEAD2B29654B0E832578A3004BAE75/File/Clinicaodontologica.pdf.
Teixeira FFRA. A Influência do Sistema de Redes de Relações Sociais no Exercício de Empreender em Serviços Odontológicos [dissertação]. Belo Horizonte (MG): Universidade de FUMEC, Faculdade de Administração e Ciências Econômicas; 2009.
Zimbres RA. Efeitos da administração planejada em um consultório odontológico [Acesso em 12 fev 2014]. Anais Eletrônicos do III Congresso Internacional de Odontologia de Santa Catarina, 2006. Disponível em: http://www.dr3.com.br/saude/Efeitos_adm.pdf.
Zimbres RA. Marketing Odontológico ou Gestão Odontológica? [Acesso em 4 fev 2014]. Disponível em: http://www.odontosites.com.br/odonto/gestao/ marketing-odontologico-ou-gestao-odontologica.html
Zuchini ARB, Lolli MCGS, Lolli LF, Lolli HA. Perfil profissional do cirurgião-dentista em associação ao conhecimento e utilização de marketing. Arq Odontol. 2012; 48(1):19-25
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).