Productivity of dental students in integrated clinics at two universities in Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1799Keywords:
Education Dental, Dental Clinics, ProductivityAbstract
This study assessed and compared the clinical productivity of dental students in two private teaching institutions, with different lengths of experience in the integrated clinical model, recommended by the National Curriculum Guidelines (DCN). The universities have used the integrated clinical model since 2001 [A] and 2009 [B], with 5-year and 4-year undergraduate courses, respectively. The study was carried out from February to December 2019. Data were included for 205 students (56 from [A] and 149 from [B]) enrolled in low/medium (n=99) and high complexity clinics (n=106). The number of procedures performed by level of complexity in both institutions was assessed. Data were submitted to Mann-Whitney and chi-square tests (α=0.05). The number of procedures analyzed was 9706, 4693 in institution [A] and 5013 in [B]. In both institutions, the number of curative procedures (54.8%) was significantly higher than that of diagnostic and health care procedures (45.2%) (p<0.001). In low/medium complexity clinics, statistical differences were observed in the number of procedures and/or in the number of students who did not perform certain clinical procedures. In high-complexity clinics, statistical differences were observed between the institutions in terms of the number of procedures and/or the number of students who did not perform certain specific procedures in restorative dentistry, surgery, periodontics and prostheses. The institution with the longer experience in the integrated clinic model presented better results in the specialties of restorative dentistry, endodontics and prosthesis.
Downloads
References
Brasil. Resolução CNE/CES nº 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui as diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em Odontologia. [citado em 10 de setembro de 2021]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf
Brasil. Resolução CNE/CES nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. [citado em 10 de setembro de 2021]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file
Araújo IC, Araújo MVA, Melo CB, Barroso RFF. Trajetória nacional e internacional do ensino odontológico e a disciplina de clínica integrada nos cursos de odontologia. J Health Sci Inst. 2002;69-73.
Ferretti LH, Appel TG, Miguel LCM, Madeira L. Avaliação discente e as Diretrizes Curriculares Nacionais - realidade das clínicas integradas da UNIVILLE. Rev ABENO. 2012;12(2):155-62. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v12i2.118
Ferreira NDP, Dantas TS, Marcondes Filho S, Rocha DG. Clínica integrada e mudança curricular: desempenho clínico na perspectiva da integralidade. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2012;12(1):33-9.
Arruda WB, Siviero M, Soares MS, Costa CG, Tortamano IP. Clínica integrada: o desafio da integração multidisciplinar em Odontologia. RFO-UPF. 2009;14(1):51-5.
Reis SCGB. Perfil, produtividade e eficiência em Clínica Integrada de ensino odontológico. Tese [Doutorado em Ciências da Saúde]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 2011.
Milani PAP. Avaliação e produtividade da Disciplina de Clínica Integrada no Curso de Odontologia da Universidade Tuiuti do Paraná (Contribuição ao modelo de ensino odontológico). Dissertação [Mestrado em Clínica Integrada]. São Paulo: Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo; 2003. doi: https://doi.org/10.11606/d.23.2003.tde-09092003-084212
Romero SS, Vasquez AMM, Puertas KV, Simone JL. Produtividade clínica dos alunos do curso de graduação da disciplina de clínica odontológica integrada da Faculdade de Odontologia da Universidade de Santo Amaro. Rev Odontol Univ St Amaro. 2003;8(1):4-10.
Padilha WWN, Medeiros EPGD, Tortamano N, Rocha RG. O desenvolvimento da disciplina de Clínica Integrada nas instituiçöes de ensino odontológico no Brasil. Rev Pós-Grad. 1995;2(4):193-9.
Almeida RVD, Padilha WWN. Clínica integrada: é possível promover saúde numa clínica de ensino odontológico? Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2001;1(3):23-30.
Lombardo I. Reflexões sobre o planejamento do ensino de Odontologia. Rev ABENO. 2001;1(1):17-24.
Reis SMÁS, Oliveira AG, Magalhães ACP, Santos FG. Verificação de prática interdisciplinar e do nível de integração existente entre os docentes de uma mesma área e de áreas diferentes. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2003:49-55.
Arruda WBD. Variáveis intercorrentes que influenciam a produtividade clínica no curso de graduação na disciplina de clínica integrada (terapêutica clínica) da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo: contribuição ao estudo Dissertação [Mestrado]. São Paulo: Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo; 1997.
Rodrigues MM. A interdisciplinaridade e a integração no ensino odontológico: reflexos sobre o perfil profissional em relação às reais demandas da maioria da população por atenção odontológica. Em Extensão. 2004;4(1):20-6.
Poi WR, Trevisan CL, Lucas LVMD, Panzarini SR, Santos CLV. A opinião do cirurgião-dentista sobre a clínica integrada. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2003:3(2):47-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).