Perception of the professors of a Dentistry course about low intensity laser therapy

Authors

  • Marcos Flávio Spínola Ambrósio Federal University of Espírito Santo
  • Eduarda Barboza Layber de Jesus Federal University of Espírito Santo
  • Liliana Aparecida Pimenta de Barros Federal University of Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1885

Keywords:

Laser Therapy, Dentistry Education, Curriculum

Abstract

The trend in dentistry is to incorporate less invasive methods. Therefore, we believe that low intensity laser therapy (LILT) can be a treatment option, as it has proven beneficial effects. The present study aims to trace the teaching pattern and teachers' perception of the use of low intensity laser therapy in the Dentistry undergraduate course at the Federal University of Espírito Santo. In addition, we intend to analyze the presence of laser therapy subject in Brazilian dental programs. The research was based on an analytical, cross-sectional, and descriptive study. A questionnaire was applied to 44 professors of dentistry at the Federal University of Espírito Santo. From this study, it was obtained that 9 percent of all the teaching staff stated that they use lasers in some of the activities of the subjects they teach. This low percentage was justified by the teachers due to the lack of financial resources to obtain the equipment. It was observed that most of the teaching staff have already known about the laser, 45.4 percent during their graduate studies. When the curricular structure of the 461 Brazilian higher education institutions of dentistry was evaluated, it is noted that 13 offer laser therapy in their curricular program. It can be concluded that there is a considerable level of knowledge about lasers among the teaching staff. However, it is observed a lack of dissemination of information among the different disciplines of the analyzed course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Flávio Spínola Ambrósio, Federal University of Espírito Santo

Graduated in Dentistry from the Federal University of Espírito Santo.

Eduarda Barboza Layber de Jesus, Federal University of Espírito Santo

Postgraduate student from the Dental Sciences Program in the Federal University of Espírito Santo.

Liliana Aparecida Pimenta de Barros, Federal University of Espírito Santo

Professor from the Dental Clinic Department and Dental Sciences Graduate Program in Federal University of Espírito Santo.

References

Zerbinati LPS, Pinto MAO, Santos RL, Lacerda RCS. Avaliação sobre conhecimento do laser entre alunos e professores do curso de Odontologia da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Rev Bahiana Odontol. 2014;5(1):5-21.

Dias VM, Lima GZF, Silva G. Aplicações do laser de baixa intensidade na odontologia. XIII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica. 2011;1-4.

Morais TM, Silva A. Terapia laser de baixa potência aplicada à odontologia hospitalar. Fundamentos da odontologia em ambiente hospitalar/UTI.1 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2015 cap. 15, p. 301-310.

Barros FC, Antunes AS, Figueredo CMS, Fischer RZ. Laser de baixa intensidade na cicatrização periodontal. Rev Ciên Méd Biol. 2008;7(1):85-89.

Silva EM, Gomes SP, Ulbrich LM, Gilvanini AF. Avaliação histológica da laserterapia de baixa intensidade na cicatrização de tecidos epitelial, conjuntivo e ósseo: estudo experimental em ratos. RSBO. 2007;4(2):29-35.

Damante CA, Marques MM, Michele G. Terapia com laser em baixa intensidade na cicatrização de feridas – revisão de literatura. RFO UPF. 2008;13(3):88-93.

Maluf AP, Ughini GC, Maluf RP, Pagnocelli RM. Utilização de laser terapêutico em exodontia de terceiros molares inferiores. RGO. 2006; 54(2):182-184.

Fernandes Neto JA, Silva AMT, Oliveira CMO, Catão MHCV. Habilitação em laserterapia para cirurgiões-dentistas: uma análise por estados e regiões brasileiras. Arch Health Invest. 2017; 6(1781):24-27.

Friggi TR, Rodrigues RM, Feitosa PC, Romeiro RL. Laserterapia aplicada à implantodontia: análise comparativa entre diferentes protocolos de irradiação. Innov Implant J Biomater Sthet. 2011; 6(1):44-48.

Cavalcanti TM, Almeida BRQ, Catão MHCV, Feitosa APA, Lins RDAU. Conhecimento das propriedades físicas e da interação do laser com os tecidos biológicos na odontologia. An BrasDermatol. 2011; 86(5):955-60.

Gomes MNC, Clementino MA, Araújo TK, Granville Garcia AF, Catão MHCV, Gomes DQC. O ensino da terapia a laser de baixa intensidade em Odontologia no Brasil. RFO UPF. 2013;18(1):32-6.

Ministério da Educação. 2021. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. [Cited Aug. 8 2021]. Available from: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191741-rces003-21&category_slug=junho2021-pdf&Itemid=30192

Foresti, MCPP. Ação docente e desenvolvimento curricular: aproximações ao tema. Rev ABENO. 2001; 1(1):13-16.

Conselho Federal de Odontologia. 2008. [Cited June 27, 2019]. Available from: http://cfo.org.br/website/publicada-no-diario-oficial-da-uniao-a-resolucao-que-regulamenta-o-uso-das-praticas-complementaresa-odontologia/

Ministério da Educação e Cultura. 2019. [Cited March 4, 2021]. Available from: http://emec.mec.gov.br/emec/nova#avancada/.

Ribeiro VMB. Novos espaços sociais de aprendizagem e difusão do conhecimento. Caderno de Currículo e Ensino. LCE, NUTES – UFRJ. 1999: 1-12.

Published

19-10-2022

How to Cite

Ambrósio, M. F. S., Jesus, E. B. L. de, & Barros, L. A. P. . de . (2022). Perception of the professors of a Dentistry course about low intensity laser therapy. Revista Da ABENO, 22(2), 1885 . https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1885

Issue

Section

Article