Perceptions about the preceptor Dental Practitioner of the Primary Health Care in Dental education

Authors

  • Gabriela Walter da Luz Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Ramona Fernanda Ceriotti Toassi Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i1.210

Keywords:

Dental Education. Primary Health Care. Health Services. Preceptor. Qualitative Research.

Abstract

The implementation of the National Curricular Guidelines for the healthcare area in Brazil and in particular, for dentistry, brought the need to integrate teaching with the Unified Health System. This integration is enabled by the experience of the students in the curricular internships within the public health service, accompanied by the preceptor, a professional who works in the service. The study aims to comprehend the perceptions of the dental practitioners, supervisor teachers and students about the preceptors of the Dentistry curricular internship in the Primary Health Care (PHC). A qualitative exploratory study was conducted through semi structured interviews with students, teachers and preceptors (n=20) linked to the graduation curricular internship of the Dental Course of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul in the PHC services. The preceptor dental practitioner was perceived as the professional that inserts and integrates the student in the health team and the routine of the service during the internship. When he demonstrated receptivity to the student, didactic-pedagogical competence and security at work, acted as a learning facilitator. Positive experiences of preceptorship, along with a professional considered “competent”, resulted in a worker model and a colleague to the students. The student’s relation with the preceptor was not perceived as the student’s relation with the teacher in the university. The approach of the university and the preceptor, supporting him in the activities that he develops with the student in the work routine must be understood as a necessary condition for the integration teaching-service-community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Walter da Luz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Odontologia. Aluna da Residência Integrada em Odontologia da Faculdade de Odontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Ramona Fernanda Ceriotti Toassi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora Doutora do Departamento de Odontologia Preventiva e Social da Faculdade de Odontologia. Programa de Pós-graduação em Ensino na Saúde – Mestrado Profissional. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Área: Saúde Bucal Coletiva. Educação em odontologia.

 

References

Reis SMAS, Oliveira AG, Gonçalves LC, Costa MM, Oliveira JEC, Costa CRRC, et al. Formação odontológica: persiste o descompasso entre o perfil de cirurgião-dentista atualmente formado e as demandas da sociedade por saúde bucal. Rev Ed Popular. 2009;8(1):86-97.

Souza AL, Carcereri DL.Estudo qualitativo da integração ensino serviço em um curso de graduação em Odontologia. Interface (Botucatu). 2011;15(39):1071-84.

Resolução CNE/CES 3/2002, de 19 de Fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, 4 Mar 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arqui vos/pdf/CES032002.pdf

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cur-sos de Odontologia e sua interação com o SUS. Rev ABENO. 2004;4(1):17-21.

Moysés ST, Kriger L, Moysés SJ. Saúde bucal das famílias: trabalhando com evidências. São Paulo: Artes Médicas; 2008.

Toassi RFC, Davoglio RS, Lemos VMA. Integração ensino-serviço-comunidade: o estágio na atenção básica da graduação em Odontologia. Educ Rev. 2012;28 (4):223-42.

Ministério da Saúde. Secretaria de gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário Temático Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Brasília; 2009. Disponível em: http://bvsms.saude.gov. br/bvs/publicacoes/glossario_sgtes.pdf

Botti SHO, Rego S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev Bras Educ Med. 2008; 32(3):363-73.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Odontologia. Projeto Político Pedagógico. Porto Alegre; 2005 [acesso em 9 Jul 2014]. Disponível em: http://www.ufrgs.br/odonto/projeto_pedagogico_Odontologia_curso_diurno

Toassi, RFC, Baumgarten A, Warmling CM, Rossoni E, Rosa, AR, Slavutzky SMB. O ensino nos serviços de Atenção Primária à Saúde do Sistema Único de Saúde (SUS) na formação de profis-sionais de saúde no Brasil. Interface (Botucatu). 2013;17(45):385-92.

Barreto VHL, Monteiro ROS, Magalhães GSG, Almeida RCC, Souza LN. Papel do preceptor da Atenção Primária à Saúde em saúde da formação da graduação e pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco - um termo de referência. Rev Bras Educ Méd. 2011;35(4):578-83.

Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care. 2007;19(6):349–57.

Turato ER. Tratado de metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão com-parada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 3a ed. Petrópolis, RJ: Vozes; 2008.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciên Saúde Coletiva. 2010;15(1):221-31.

Hood JG. Service learning in dental education: meeting needs and challenges. J Dent Educ. 2009;73(4) 454-63.

Yoder KMA. Framework for service-learning in dental education. J Dent Educ. 2006;70(2):115-23.

Mills JE, Francis KL, Bonner A. Mentoring, clinical supervision and preceptoring: clarifying the conceptual definitions for Australian rural nurses. A review of the literature. Rural Remote Health. 2005;5(3):410-19.

Johns C. Depending on the intent and emphasis of the supervisor, clinical supervision can be a different experience. J Nurs Manag. 2001;9(3):139-45.

Broadbend M, Moxham L, Sander T, Walker S, Dwyer T. Supporting bachelor of nursing students within the clinical environment: perspectives of preceptors. Nurse Educ Pract. 2014;14(4):403-40.

Bispo EPF, Tavares CHF, Tomaz JMT. Interdisciplinaridade no ensino em saúde: o olhar do preceptor na Saúde da Família. Interface (Botucatu). 2014;18 (49):337-50.

Epstein I, Carlin K. Ethical concerns in the student/preceptor relationship: a need for change. Nurse Educ Today. 2012;32(8):897-902.

Duffy A. Guiding students through reflective practice - the preceptors experiences. A qualitative descriptive study. Nurse Educ Pract. 2009;9(3):166-75.

Löfmark A, Thorkildsen K, Raholm MB, Natvig GK. Nursing students’ satisfaction with supervision from preceptors and teachers during clinical practice. Nurse Educ Pract. 2012;12 (3):164-9.

Shannon SJ, Walker-Jeffreys M, Newbury JW, Cayetano T, Brown K, Petkov J. Rural clinician opinion on being a preceptor. Rural Remote Health. 2006;6(1):490-503.

Bourbonnais FF, Kerr E. Preceptoring a student in the final clinical placement: reflections from nurses in a Canadian Hospital. J Clin Nurs. 2007;16(8):1543-9.

Hallin K, Danielson E. Preceptoring nursing students: registered Nurses’ perceptions of nursing students’ preparation and study approaches in clinical education. Nurse Educ Today. 2010; 30(4): 269-302.

Published

04-06-2016

How to Cite

Luz, G. W. da, & Toassi, R. F. C. (2016). Perceptions about the preceptor Dental Practitioner of the Primary Health Care in Dental education. Revista Da ABENO, 16(1), 2–12. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i1.210

Issue

Section

Article