Graduates of Dentistry: the dream of liberal profession faced with the reality of oral health

Authors

  • Isabel Alves Gomes Pinheiro Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Luiz Roberto Augusto Noro Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i1.217

Keywords:

Professional Role. Staff Development. Dentistry. Job Market. Dental Staff.

Abstract

Changes in the labor Dentistry demonstrate a transformation in the market, in practice and in the formation of dentists. A new   professional is necessary to meet the health needs of society, with focus on attention to oral health with the epidemiological reality. The aim of this study was to evaluate the insertion of the graduates of Dentistry in Natal -RN in the labor market and its relationship with the curriculum and continuing education activities. The survey was developed through self-administered questionnaire composed of variables related to the time of entry into the labor market, participation in postgraduate actions developed over graduation, employability and job satisfaction. Results demonstrated that the private service is also a major employer, fact that determines the professional profile and supports the great predominance of clinical disciplines in the curriculum. The student's participation in complementary activities sets up essential strategies for future job prospects, as well as curricular flexibility. Despite the transition foreseen in the prospects of universal public access to oral health transition, great efforts are needed in continuing education for dentistry to reach its valued space in society and effectively fulfill their role as health care profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Alves Gomes Pinheiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Departamento de Odontologia

Luiz Roberto Augusto Noro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Departamento de Odontologia

References

Moysés SJ. Política de saúde e formação de recursos Humanos em Odontologia. Rev ABENO. 2004; 4(1):7-30.

Brasil. VII Conferência Nacional de Saúde. Brasília, 1980.

Noro LRA, Ringeisen ATS. Saúde bucal e direito do consumidor. Pró-odonto. Prevenção. 2013;1(7):127-168.

Botazzo C. Sobre a bucalidade: notas para a pesquisa e contribuição ao debate. Ciênc Saúde Coletiva. 2006;11(1):7-17.

Manfredini MA, Moysés SJ, Noro LRA, Narvai PC. Assistência Odontológica Pública e suplementar no município de São Paulo na primeira década do século XXI. Saúde Soc São Paulo. 2012;21 (2):323-335.

Morita MC, Kriger L, Carvalho ACP, Haddad AE. Implantações das Diretrizes Curriculares Nacionais em Odontologia. Marigá: Dental Press International, 2007.

Barreira RB. Elaboração e validação de questionário para coleta de dados sobre serviços especializados de pacientes com imunodeficiências primárias. Dissertação (Mestrado). Pós-graduação em saúde da criança e da mulher. Instituto Fernandes Figueira - Fundação Osvaldo Cruz. Rio de Janeiro, 2007.

Morita MC, Haddad AE, Araújo ME. Perfil Atual e Tendências do Cirurgião Dentista Brasileiro. Maringá: Dental Press International, 2010.

Costa SM, Durães SJA, Abreu MHNG. Feminização do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros. Ciênc Saúde Coletiva. 2010,15(1):1865-1873.

Noro LRA, Torquato SM. Percepção sobre o aprendizado de saúde coletiva e o SUS entre alunos concludentes de curso de odontologia. Trab Educ Saúde. 2011;8(3):439-447.

Pinheiro VCM, Menezes LMB, Aguiar ASW, Moura WVB, Almeida MEL, Pinheiro FMC. Inserção dos egressos do Curso de Odontologia no mercado de trabalho. RGO. 2011;59(2):277-283.

Paranhos lr. O mercado profissional na área de Odontologia - uma pequena reflexão. Odonto. 2011;19(38):5-6.

Freitas CHSM. Dilemas no exercício profissional da odontologia: autonomia em questão. Interface Comunic Saúde Educ. 2007;11(21):25-38.

Moura LFAD, Piauilino RJB, Araújo IF, Moura MS, Lima CCB, Evangelista LM, Lima MDM. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Rev Odontol UNESP. 2012;41(6):348-352.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Resolução Nº 171/2013-CONSEPE, de 5 de novembro de 2013. Aprova o Regulamento dos Cursos Regulares de Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2013.

Saliba NA, Moimaz SAS, Prado RL, Garbin CAS. Percepção do cirurgião-dentista sobre a formação profissional e dificuldades de inserção no mercado de trabalho. Rev Odontol UNESP. 2012; 41(5):297-305.

Martelli PJL, Macedo CLSV, Medeiros KR, Silva SF, Cabral APS, Pimentel FC, Monteiro IS. Perfil do cirurgião-dentista inserido na Estratégia de Saúde da Família em municípios do estado de Pernambuco, Brasil. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15(suppl.2):3243-3248.

Nunes MF, Leles CR, Gonçalves MM. Gênero e escolha por especialidades odontológicas: estudo com egressos de uma universidade pública. Rev Odontol Bras Central. 2010;19(49):142-145.

Brasil. Projeto de Lei n.3734, de 15 de dezembro de 2008. Altera o salário mínimo dos médicos e cirurgiões-dentistas. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004;4(1):17-21.

Freitas SFT, Calvo MCM, Lacerda JT. Saúde Coletiva e novas Diretrizes Curriculares em Odontologia: uma proposta para a graduação. Trab Educ Saúde. 2012;10(2):223-234.

Matos IB. Expectativas do exercício profissional de graduandos em odontologia. Tese (Doutorado em Ciências – Saúde Pública), Escola Nacional de Saúde Pública Arouca, FIOCRUZ, 2005.

Freitas CHSM. Dilemas do Exercício Profissional no Trabalho Liberal da Odontologia: a autonomia em questão. Tese (Doutorado). Programa de Saúde Coletiva. Instituto de Medicina Social. Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2004.

Narvai PC. Saúde bucal coletiva: caminhos da odontologia sanitária à bucalidade. Rev. Saúde Pública 2006:40(n. esp.):141-147.

Published

04-06-2016

How to Cite

Pinheiro, I. A. G., & Noro, L. R. A. (2016). Graduates of Dentistry: the dream of liberal profession faced with the reality of oral health. Revista Da ABENO, 16(1), 13–24. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i1.217

Issue

Section

Article