Pluralities in dental education
narratives of utilizing digital resources for educational approaches on racism and diversity
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v24i1.2232Keywords:
Education Distance, Education Dental, Social Media, Sexual and Gender Minorities, RacismAbstract
This article aimed to report the experience of using social media as spaces for building knowledge about the themes of structural racism and the health of the LGBT population through events promoted by scholarship students from the Tutorial Education Program (TEP) Dentistry at the Federal University of Rio Grande do Sul. Considering the scenario of dental education, beyond the technical and scientific knowledge required for dentists, it is of utmost relevance to address issues that go beyond these boundaries for the training of professionals capable of practicing dentistry in an integrated manner with the social context. Given the pandemic caused by the novel coronavirus (COVID-19) and the need to adapt teaching tools to the demands of isolation and social distancing, the significant space that social media has gained as a means of knowledge construction on various topics was observed, with the advantage of dispensing with travel, unlike traditional teaching environments. The methodology used proved advantageous, as it allowed teachers, students, and the general public from different regions of Brazil to come together, ensuring broad discussion of topics that have a significant social impact. Nevertheless, it is emphasized that social inequality generates different possibilities of access to virtual environments, being a barrier to information for more vulnerable populations. The choice of themes aligned with the proposals of the TEP Groups, as they positively contribute to the formation of university students.
Downloads
References
Abrahão AL, Merhy EE. Healthcare training and micropolitics: concept tools in teaching practices. Interface [Internet]. 2014;18(49):313-24. doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0166
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 77; 2021. [citado em 01 de abril de 2024]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file
Guimarães FA, Mello AL, Pires RO. Formação profissional em odontologia: revisão de literatura. Rev Saude Publica Santa Catarina [Internet]. 2014;7(3):75-87. [citado em 01 de abril de 2024]. Disponível em: http://revista.saude.sc.gov.br/index.php/inicio/article/view/259/270
Ferreira K, Sartori LT, Conde MC, Corrêa MB, Chisini LA. Gênero e odontologia: um relato de experiência. Rev Fac Odontol UPF [Internet]. 2019;24(3):417-421. doi: http://dx.doi.org/10.5335/rfo.v24i3
Lima MD, Souza AS, Dantas MF. Os desafios à garantia de direitos da população LGBT no Sistema Único de Saúde (SUS). Interfaces [Internet]. 2016;3(11):119-125. doi: https://doi.org/10.16891/315
Candido LC, Finkler M, Bastos JL, Freitas SF. Conflitos com o paciente, cor/raça e concepções de estudantes de Odontologia: uma análise com graduandos no Sul do Brasil. Physis [Internet]. 2019;29(4):1-19. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73312019290410
Santos EP, Pilotto LM, Neves M. Formação odontológica: importância ensino/aprendizagem da saúde da população negra. In: 54ª Reunião Anual da Associação Brasileira de Ensino Odontológico, Recife, Pernambuco, Brasil. Recife: Rev ABENO; 2019. 19(supl. 1);23-263. [citado em 01 de abril de 2024]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/issue/view/37
Felisberto WS. Análise do discurso de ódio, intolerância e preconceito na rede social Facebook. Trabalho de Conclusão de Curso em Tecnologias da Informação e da Comunicação. Araranguá: Universidade Federal de Santa Catarina; 2017.
Brasil. Marco Civil da Internet. Lei 12.965/14. [citado em 01 de abril de 2024]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm
Castioni R, Melo AA, Nascimento PM, Ramos DL. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Aval Pol Publ Educ Rio de Janeiro [Internet]. 2021(111):399-419. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002903108
Ivenicki A. Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times. Aval Pol Publ Educ Rio de Janeiro [Internet]. 2021;29(111):360-377. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002903043
Schenal TA. A temática LGBT na formação em Odontologia: uma revisão de literatura. Trabalho de Conclusão de Curso em Odontologia. Florianópolis: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2018.
Almeida SL. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento; 2018.
Fernandez ME, Tortolero-Luna G, Gold RS. Mammography and Pap test screening among low-income foreign-born Hispanic women in the USA. Cad Saude Publica [Internet]. 1998;14(suppl 3):133–147.
Schwendicke F, Dörfer CE, Schlattmann P, Page LF, Thomson WM, Paris S. socioeconomic inequality and caries: a systematic review and meta-analysis. J Dent Res [Internet]. 2015;94(1):10–18. doi: https://doi.org/10.1177/0022034514557546
Chisini LA, Noronha TG, Ramos EC, Santos-Junior RB, Sampaio KH, Faria-e-Silva AL, et al. Does the skin color of patients influence the treatment decision-making of dentists? A randomized questionnaire-based study. Clin Oral Investig [Internet]. 2019;23(3):1023–1030. doi: https://doi.org/10.1007/s00784-018-2526-7
Cabral ED, Caldas AF, Cabral HAM. Influence of the patient’s race on the dentist’s decision to extract or retain a decayed tooth. Community Dent Oral Epidemiol [Internet]. 2005;33(6):461–6. doi: https://doi.org/10.1111/j.1600-0528.2005.00255.x
Percidio, RS. Educação, saúde e diversidade - dicas para boas práticas em saúde bucal [Internet]. Porto Alegre: UFRGS; 2020. [citado em 01 de abril de 2024]. Disponível em: https://www.sad.eco.br/_files/ugd/67a8dd_7b7e27028b2b48f3ae223443096f9ae0.pdf
Almeida WC, Ferraz MAAL. Adaptação e produção acadêmica em tempos de distanciamento social: relato de experiência. Rev ABENO [Internet]. 2021;21(1):1524. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1524
Victora CG, Vaughan JP, Barros FC, Silva AC, Tomasi E. Explaining trends in inequities: evidence from Brazilian child health studies. Lancet [Internet]. 2000;356:1093-1098. doi: https://doi.org/10.1016/s0140-6736(00)02741-0
Brasil. Ministério da Educação. Manual de Orientações Básicas PET. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Superior - SESu. [citado em 01 de abril de 2024]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/legislacao
Dearo PR, Nakayama TON, Rossit RAS. Potencialidades e fragilidades do Programa de Educação Tutorial: percepções de acadêmicos. Rev Exten IFSC [Internet]. 2017;(6):37-45. doi: http://dx.doi.org/10.35700/ca20170037-452071
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).