Modes of teaching and learning: online education in undergraduate course in Dentistry
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i1.228Keywords:
Distance Education. Higher Education. Dentistry. Health.Abstract
This study aimed to describe and qualify the access to computers, internet network and the virtual learning environment (VLE) and its tools, by undergraduate students of the Faculty of Dentistry, University of São Paulo. Cross-sectional study based on questionnaires applied in a universe of 715 students, who were present in the eleven classrooms of daytime and nightime courses. Frequency distribution analysis were made and association test in the EPI-Info v.6.0 program, measured by odds ratio (OR). All respondents (n = 400) have a computer at home, 98% with internet access. 84.5% use the computers provided by the institution. The majority (89.7%) of students spent more than two hours per week in virtual activities. It was observed that the nightime course students were twice as likely to use a computer than daytime course students. 96.5% of the students identified at least one discipline that uses the VLE (Moodle platform). When accessing the AVA, the students claimed to have easier access to the home page and available texts. Forums and chat rooms were cited as less easy to use. There was no association between the time of use of computer and the evaluation of tools utilization. Computing infrastructure that accompanies technological advances and the use of a VLE with accessible tools can enhance the incorporation of online education.
Downloads
References
Arieira JO, Dias-Arieira CR, Fusco JPA, Sacomano JB, Bettega MOP. Avaliação do aprendizado via educação a distância: a visão dos discentes. Ensaio: Aval Pol Públ Educ. 2009 Abr/Jun;17(63):313-340. http://www.scielo.br/pdf/ensaio/ v17n63/v17n63a07.pdf
Fernández NR. Fundamentos del proceso educativo a distancia: enseñanza, aprendizaje y evaluación. RIED. 2014;17 (2):75-93.
Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Resolução CNE/CNS 3/2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, 4 de março de 2002. Seção 1, p.10, Brasília, 2002.
Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, UNESCO, MEC, 1999. 288p.
Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-saúde. Brasília, 2005, 80p. Disponível em http://www.saude.gov.br/sgtes. Acesso em 12 de abril de 2007.
Terada RSS, Nakama L. A implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais de Odontologia: a experiência de Maringá. São Paulo: Hucitec, Rede Unida, ABENO, 2004. 180p.
Macedo MCS, Antoniazzi JH. The benefits and newly required practices brought about by innovations in the communication between professionals. Braz Oral Res. 2009;23(2):99-100. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19684940
Holanda VR, Pinheiro AKB, Pagliuca LMF. Aprendizagem na educação online: análise de conceito. Rev Bras Enferm [online]. 2013;66(3):406-411. http:// www.scielo.br/pdf/reben/v66n3/a16v66n3.pdf
Dias DC, Cassiani SHB. Educação de Enfermagem sem distâncias: uma ruptura espaço/temporal. Rev Esc Enferm USP [online]. 2004;38(4):467-474. http:// www.scielo.br/pdf/reben/v66n3/a16v66n3.pdf
Syed MR. Diminishing the distance in distance education. IEEE Multimedia. 2001;8(3):18-21.
http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=939996
Franco MA, Cordeiro LM, Castillo RAF. O ambiente virtual de aprendizagem e sua incorporação na Unicamp. Educ Pesqui [online]. 2003;29(2):341-353. http:// www.scielo.br/pdf/ep/v29n2/a11v29n2.pdf
Demo P. Universidade, aprendizagem e avaliação: horizontes reconstrutivos. Porto Alegre: Editora Mediação, 2005. 157p.
Martins TYC, Ribeiro RC, Prado C. Transdisciplinaridade na educação à distância: um novo paradigma no ensino de Enfermagem. Rev Bras Enferm [online]. 2011;64(4):779-782.
Medeiros Z, Coelho ML. Encontros presenciais e ambiente virtual de aprendizagem na formação em docência do ensino superior. Rev Docência Ens Sup. 2004 Out;4:47-72.
Corrêa L. Análise da Mudança de Paradigma do Ensino de Graduação em Patologia na Odontologia: Proposta de Ensino-Aprendizado a Distância Via Internet. 2001. 205f. Tese (Doutorado em Patologia Bucal) – Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. http://www.teses. usp.br/teses/disponiveis/23/23141/tde-23 042007-155640/pt-br.php
Masseto MT. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São Paulo: Summus Editorial, 2003. 194p.
Haddad AE, Skelton-Macedo MC. Teleodontologia na formação dos profissionais de saúde. In: Mathias I, Alexandra M. (Org). Gold book [recurso eletrônico]: Inovação tecnológica em educação e saúde. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2012. p. 173-206.
Laguardia J, Portela MC, Vasconcellos MM. Avaliação em ambientes virtuais de aprendizagem. Educ Pesq. 2007;33(3): 513-30. http://www.scielo.br/pdf/ep/ v33n3/a09v33n3.pdf
Oliveira MAN. Educação à Distância como estratégia para a educação permanente em saúde: possibilidades e desafios. Rev Bras Enferm [online]. 2007;60(5):585-589. http://www.scielo. br/pdf/reben/v60n5/v60n5a19.pdf
Morita MC, Haddad AE, Araújo ME. Perfil atual e tendências do cirurgião-dentista brasileiro. Dental Press International: Maringá, 2010.
Barcelos RH. Nova mídia, socialização e adolescência: um estudo exploratório sobre o consumo de novas tecnologias de comunicação pelos jovens. 2010. 232 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. http://www.lume. ufrgs.br/handle/10183/24512
Peixoto HM, Peixoto MM, Alves ED. Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde. Rev Latino-Am Enf [online]. 2002;20(3):551-8. http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/12434/1/ARTIGO_EstrategiasAprendizagemUtilizadas.pdf
Prado C. Santiago LC, Silva JAM, Pereira IM, Leonello VM, Otrenti E, Peres HHC, Leite MMJ. Ambiente virtual de aprendizagem no ensino de Enfermagem: relato de experiência. Rev Bras Enferm [online]. 2012;65(5):862-6. http://www.scielo.br/pdf/reben/v65n5/22.pdf
Mendes IAA, Laranjo JC, Araújo FS. A formação continuada em tutoria a partir da interação no ambiente virtual. Rev Docência Ens Sup. 2014; 4:73-100. https://seer.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/924/714
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).