Active teaching-learning methods for graduation in Dentistry and contribution of monitoring - an experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.241Keywords:
Learning. Education, Higher. Curriculum. Faculty.Abstract
In the health field, different ways of teaching-learning and curricular organization are being adopted in the perspective to integrating theory with practice and teaching with the service, and to develop the reflective capacity about real problems, as well as planning creative and original actions that are capable to change the social reality. In the curricular component Supervised Internship II, at the State University of Paraíba - Dentistry Course, the teachers have been using the active methodologies, such as the questioning, which is the use of triggers of the teaching-learning process to establish the debate. As a way of assessing learning, a reflective critical portfolio is used with photographic records, with the positive and negative impressions of the experience during the supervised internship. In addition, the internet is used as a technology of information and communication, in which the component has a group on social network, Facebook, which is used for communication between teachers, students and monitors for mailing articles, documentaries and issues related to classes. The monitoring of the Supervised Internship has contributed to the creation of a critical-reflective student profile and stimulated the monitors’ skills for teaching. Thus, the use of active teaching-learning methodologies has aroused the interest of the student to think, to question, to learn and to take their role as future transformer of the social reality, which has contributed greatly to the teaching practice innovation and encouraged, in monitoring, the development of the skills of the teaching profile required nowadays.Downloads
References
Marin MJS, Lima EFG, Paviotti AB, Matsuyama DT, Silva LKD, Gonzalez K, et al. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem. Rev Bras Educ Méd. 2010, 34 (1):13-20.
Santos A. Tecnologias de informação e comunicação: limites e possibilidades no ensino superior. Anuário da produção acadêmica docente. 2011, 5(12):129-50.
Freitas VP, Carvalho RB, Gomes MJ, Figueiredo MC, Faustino-Silva DD. Mudança no processo ensino-aprendizagem nos cursos de graduação em odontologia com utilização de metodologias ativas de ensino e aprendizagem. RFO. 2009, 14(2):163-67.
Smolka MLRM, Gomes AP, Siqueira-Batista R. Autonomia no Contexto Pedagógico: Percepção de Estudantes de Medicina acerca da Aprendizagem Baseada em Problemas. Rev Bras Educ Méd. 2014, 38(1):5-14.
Gomes MPC, Ribeiro VMB, Monteiro DM, Leher EMT, Louzada RCR. O uso de metodologias ativas no ensino de graduação nas ciências sociais e da saúde – Avaliação dos estudantes. Ciênc Educ. 2010, 16(1):181-98.
Cotta RMM, Costa GD, Mendonça ET. Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências. Ciênc Saúde Coletiva. 2013, 18(6):1847-56.
Leite C, Ramos K. Formação para a docência universitária: uma reflexão sobre o desafio de humanizar a cultura científica. Revista Portuguesa de Educação. 2012, 25(1):7-27.
Sobral FR, Campos CJG. The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: an integrative review. Rev Esc Enferm USP. 2012, 46(1):202-11.
Prado ML, Velho MB, Espíndola DS, Sobrinho SH, Backes VMS. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery. 2012, 16(1):172-77.
Silva KASR. A docência e seus desafios: um olhar crítico acerca da comercialização da educação. Rev Ciênc Hum. 2013, 6(1):107-19.
Cotta RMM, Reis RS, Campos AAO, Gomes AP, Antonio VE, Siqueira-Batista R. Debates atuais em humanização e saúde: quem somos nós?. Ciênc Saúde Coletiva. 2013, 18(1):171-79.
Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. A dimensão ética da formação profissional em saúde: estudo de caso com cursos de graduação em odontologia. Ciênc Saúde Coletiva. 2011, 16(11):4481-92.
Freire P. Pedagogia da Autonomia – Saberes Necessários à Prática Educativa.43th ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).