Creative strategies in the teaching-learning of Dental Radiology

Authors

  • Caroline Polli Santos Universidade Federal do Paraná
  • Camila Machado Costa Universidade Federal do Paraná
  • Ilana Sanamaika Queiroga Bezerra Universidade Federal de Campina Grande
  • Luciana Reichert da Silva Assunção Universidade Federal do Paraná
  • Fernando Henrique Westphalen Universidade Federal do Paraná
  • Ângela Fernandes Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.287

Keywords:

Teaching. Learning. Dental Education.

Abstract

While there have been advances in the practice of education in Brazil, also observed the occurrence of education centered on the teacher's figure. One of the challenges of higher education is to create new educational models that promote the creative ability of the students, because there is a breakdown of the traditional model of education. This study aimed to identify which teaching strategy most favored the learning of Dental Radiology in a Brazilian University. A questionnaire containing seven questions concerning the teaching methods adopted in the discipline was distributed. Participated 85 students (average age 20.1 ± 1.4 years), the second half of 2014 and 2015. Of these, 16 males and 69 females. Data were tabulated and submitted to descriptive analysis in SPSS ™ 20.0. It was observed that the methods that have contributed most to student learning were fun activities (98.8%); practical class (89.4%); gymkhana organized by the monitors (69.4%); oral presentation of a scientific paper (62.4%); film on the topic of discipline (50.6%). Although the student-centered teacher be considered a failed model, the lecture, when shorter and dynamic, was considered an important tool for learning second 87.1% of the students. In addition, 98.8% said that the teacher's attitude makes a difference in the teaching-learning process. It was concluded that dynamic activities were the most favored learning. The use of creative strategies in the classroom is important in the educational process and shown to have been appreciated by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hamze A. O que é aprendizagem? Coluna do Brasil Escola. [Acesso em 4 abr. 2016]. Disponível em: http://educador.brasilescola. uol.com.br/trabalho-docente/o-que-e-aprend izagem.htm

Demo P. Conhecimento e aprendizagem: atualidade de Paulo Freire. Rev ABENO. 2007;7(1):20-37.

Stacciarini JMR, Esperidião E. Repensando estratégias de ensino no processo de aprendizagem. Rev Latino-Am Enferm. 1999;7(5):59-66.

Araujo ME. Palavras e Silêncios na educação superior em odontologia. Ciênc Saúde Coletiva. 2006;11(5):179-82.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto NM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C, Moreira T, Hoffmann LMA. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(Supl2):2133-44.

Zaroni FM, Strujak G, Magrin GL, Assunção LRS, Lima AAS, Fernandes A. Experiências de aprendizagem mais efetivas segundo acadêmicos de Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(3):80-7.

Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Traba-lhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad Saúde Pública. 2004;20(3):780-88.

Lazzarin HC, Nakama L, Júnior LC. O papel do professor na percepção dos alunos de odontologia. Saúde Soc. 2007;16(1):90-101.

Guimarães FAF, Mello ALSF, Pires ROM. Formação profissional em odontologia: Revisão de literatura. Rev Saúde Pública. 2014;7(3):75-87.

Delors J, Al-Mufti I, Amagi I, Carneiro R, Chung F, Geremek B, Gorham W, Kornhauser A, Manley M, Quero MP, Savané MA, Singh K, Stavenhagen R, Suhr MW, Nanzhao Z. Educação: Um Tesouro a Descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília (DF): UNESCO no Brasil; 1998.

Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 4 mar 2002; Seção1.

Toassi RFG, Souza JM, Baumgarten A, Rösing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012;12(2):170-7.

Costa JZ. Ensino e aprendizagem de Radiologia Odontológica nos cursos de graduação no Brasil e Estados Unidos. Rio Grande do Sul. Tese [Doutorado em Odontologia] – Universidade Luterana do Brasil (ULBRA); 2015.

Silva GC, Larentis NL. Preferência dos estudantes de um curso de Odontologia quanto ao aprendizado da técnica radiográfica periapical com e sem uso de posicionadores. Rev ABENO. 2015;15 (2):105-110.

Costa SM, Durães SJA, Abreu MHNG. Feminização do curso de odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15(Supl 1) :1865-73.

Moyses SJ. Políticas de saúde e formação de recursos humanos em Odontologia. Rev ABENO. 2004;4(1):30-37.

Sangiorgio JPM, Gabriel M, Moreira FS, Tanaka EE. Geração Y: a motivação para a construção do conhecimento. Rev ABENO. 2011;11(2):14-18.

Silva ASC, Rizzante FAP, Picolini MM, Campos K, Corrêa CC, Franco EC, Pardo-Fanton CS, Blasca WQ, Berretin-Félix G. Bauru School of Dentistry Tele-Health League: an educational strategy applied to research, teaching and extension among applications in tele-health. J Appl Oral Sci. 2011;19(6):599-603.

Noro LRA, Farias-Santos BCS, Stte-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF, Cruz RKS, Silva SM. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(1):2-11.

Oliveira KL, Boruchovitch E, Santos AAA. Estratégias de aprendizagem e desempenho acadêmico: evidências de validade. Psicol Teor Pesqui. 2009;25(4):531-6.

Sales F. O papel das atividades lúdicas no processo de desenvolvimento e aprendizagem. Coluna do Brasil Escola. [Acesso em 4 abr. 2016]. Disponível em: http://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/o-papel-das-atividades-ludicas -no-processo-desenvolvimento-.htm

Araújo RJG, Figueiredo LBA, Ribeiro RR. Conhecimento de estratégias pedagógicas no processo ensino-aprendizagem dos alunos do curso de Odontologia. Full Dent Sci. 2014;5(19):464-71.

Raldi DP, Malheiros CF, Frois IM. O papel do professor no contexto educacional sob o ponto de vista dos alunos. Rev ABENO. 2003;3(1);15-23.

Fadel CB, Baldani MH. Percepções de formando do curso de odontologia sobre as diretrizes curriculares nacionais. Trab Educ Saúde. 2013;11(2):339-354.

Published

21-12-2016

How to Cite

Polli Santos, C., Machado Costa, C., Sanamaika Queiroga Bezerra, I., Reichert da Silva Assunção, L., Westphalen, F. H., & Fernandes, Ângela. (2016). Creative strategies in the teaching-learning of Dental Radiology. Revista Da ABENO, 16(4), 40–50. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.287

Issue

Section

Article