Multiple evaluations for continuous learning: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.301Keywords:
Dental Education. Educational Measurement. Higher Education.Abstract
Changes in the paradigms of dental education are need to allow that student takes greater responsibility for their learning process. However, these changes in education strategies are not accepted by most of the professors, who prefer specific procedural assessments, more punishing than forming their students. This study sought to explain the importance of evaluation as a process through an experience report in which diversification of evaluative instruments of a curricular component was used in Dental Couse, State University of Paraiba, Campus VIII (UEPB / Araruna). Different evaluation instruments (learning immediate checks – VIA’s, learning portfolios, theoretical evaluation and seminar) were used throught the semester. So, students could be evaluated both in a timely manner, as well as in a procedural way. All evaluations were worth from 00.0 to 100.0, having different weights to compose the final grade. A descriptive analysis of the grades of portfolios and VIA's were calculated and the paired t-test (α = 5%) was used to compare means the class for each unit in the theoretical tests and final score. The grades of students increased over the period, in all evaluations. The average test scores increased 12.0 points (p = 0.030) and 21.0 points for final units’ scores (p <0.001). This experience indicates the importance of the evaluation of understanding as a continuous process and not just as a mere date to be fulfilled in the academic calendar.Downloads
References
Lavez GP, Lino-Jr H, Silva RHA. O uso da teleodontologia no ensino da Odontologia Legal: relato de experiência. Rev ABENO. 2015;15(2):95-104.
Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF, Cruz RKS, Silva SM. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(1):2-11.
Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JMM, Moysés SJ. Integrated curriculum for teaching dentistry: new directions for training in the field of healthcare. Interface Comun Saúde Educ. 2012;16(41):529-42.
Lele SM. A Mini-OSCE for formative assessment of diagnostic and radiographic skills at a dental college in India. J Dent Educ. 2011;75(12):1583-9.
Masetto MT, Prado AS. Processo de avaliação da aprendizagem em curso de Odontologia. Rev ABENO. 2004;4(1):48-56.
Hammad M, Oweis Y, Taha S, Hattar S, Madarati A, Kadim F. Students’ opinions and atitudes after perfoming a dental OSCE for the first time: a Jordanian experience. J Dent Educ. 2013;77(1):99-104.
Silva CCBM, Lunardi AC, Mendes FAR, Souza FFP, Carvalho CRF. Objective structured clinical evaluation as na assessment method for undergraduate chest physical therapy students: a cross-sectional study. Rev Bras Fisioter. 2011;15(6):481-6.
Centro de Ciências, Tecnologia e Saúde. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Odontologia da Universidade Estadual da Paraíba. UEPB. 2014.
Cunha MI. O professor universitário na transição dos paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
Chun RYS, Bahia MM. O uso do portfólio na formação em Fonoaudiologia sob o eixo da integralidade. Rev CEFAC. 2009;11(4): 688-94.
Maciel JAC, Norte AEO, Feitosa SG, Moreira TP, Farias MR, Teixeira AKM. Percepção dos acadêmicos do curso de Odontologia sobre o uso do portfólio como método avaliativo. Rev Gest Saúde. 2014;5(2):279-89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).