Situational analysis of supervised curricular internship in Brazilian Dental Schools: a matter of interpretation

Authors

  • Suzely Adas Saliba Moimaz Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Bruno Wakayama Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Artênio Jose Isper Garbin Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Clea Adas Saliba Garbin Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Nemre Adas Saliba Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.333

Keywords:

Education Dental. Internships. Dentistry. Dental Schools.

Abstract

The goal of this study was to verify the offer and insertion of supervised curricular internship in undergraduate dental schools in Brazil. This was a transversal descriptive quantitative study. The number and names of institutions that offer undergraduate courses in dentistry were searched at the Ministry of Education website. Every faculty’s website was analyzed, and the following variables were verified: workload, regimen, internship workload, semester in which it is offered and nomenclature. The ones that either had no electronic home pages, or had not graduated any students, or displayed no political pedagogical project and/or the course curriculum via web were left out of the sample. Epi Info 7.0 software was used for data processing and statistical analysis. Out of 249 undergraduate dental schools catalogued in Brazil, it was observed that 241 (96.8%) had active home pages, among which 158 (65.6%) offered curricular internship among their activities. Of the 158 analyzed courses, only 38% responded to the National Curricular Parameters (NCPs), assigning 20% of the workload to internship, and 89.2% were semester-oriented. Regarding nomenclature, 53 variations were observed, the most frequent related to dental specialties. The beginning of the internships was most prevalent in the 5th, 7th and 8th semesters. It can be concluded that curricular internships are comprehended in most faculties, with different workloads and nomenclature; however, this nomenclature may be biased, since several technical dental courses are designated as internship activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzely Adas Saliba Moimaz, Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professora Titular do Departamento de Odontologia Infantil e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Bruno Wakayama, Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Aluno de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Odontologia Preventiva e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP.

Artênio Jose Isper Garbin, Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professor Doutor Adjunto do Departamento de Odontologia Infantil e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Clea Adas Saliba Garbin, Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professora Titular do Departamento de Odontologia Infantil e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Nemre Adas Saliba, Faculade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professora Titular do Departamento de Odontologia Infantil e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

References

Flexner A. Medical education in the United States and Canada. New York: Carnegie Foundation for The Advancement of Teaching; 1910.

Pelissari LD, Basting RT, Florio FM. Vivência da realidade: o rumo da saúde para a Odontologia. Rev ABENO. 2005;5(1):32-9.

Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JJM, Moysés SJ. Currículo integrado no ensino de Odontologia: novos sentidos para a formação na área da saúde. Interface Comun Saúde Educ. 2012;16(41):529-42.

Brasil. Parecer nº 370, de 9 de julho de 1982. Proposta do novo currículo mínimo para o Curso de Graduação em Odontologia – CCC. Documenta. 1982;260:46-54.

Leme PAT, Pereira AC, Meneghim MC, Mialhe FL. Perspectivas de graduandos em odontologia acerca das experiências na atenção básica para sua formação em saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2015;20(4):1255-65.

Moimaz SAS, Saliba NA, Garbin CAS, Zina LG, Furtado JF, Amorim JA. Serviço extramuro odontológico: impacto na formação profissional. Pesqui Bras Odontopediatria Clin Integr. 2004;4(1):53-7.

Moimaz SAS, Saliba NA, Garbin CAS, Zina LG. Atividades extramuros na ótica de egressos do curso de graduação em odontologia. Rev ABENO. 2008;8(1):23-9.

Segura MEC, Soares MS, Jorge WA. Programas extramuros nas instituições de ensino de odontologia na América Latina e nos Estados Unidos da América: contribuição ao estudo. Educ Méd Salud. 1995;29(2):218-27.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 2002; 4 mar. [Acesso em 03 ago. 2016]. Disponível em: http://portal. mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2002;2(1):39.

Silva MAM, Amaral JHL, Senna MIB, Ferreira EF. The national reorientation of vocational healthcare training (Pro-Saúde) and encouragement of inclusion of differentiated learning scenarios within dentistry courses in Brazil. Interface Comun Saúde Educ. 2012;16(42):707-17.

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria interministerial nº 2.101, de 3 de novembro de 2005. Institui o Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde - Pró-Saúde - para os cursos de Graduação em Medicina, Enfermagem e Odontologia. Diário Oficial da União 2005; nov. 4. [Acesso em 03 ago. 2016]. Disponível em: http://www.portaleducacao.com.br/odontologia/artigos/3454/portaria-interministerial-ms-mec-n-2101-de-3-de-novembro-de-2005

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 422, de 3 de março de 2010. Estabelece orientações e diretrizes técnico-administrativas para a execução do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde - PET Saúde, instituído no âmbito do Ministério da Saúde e do Ministério da Educação. Diário Oficial da União 2010; mar 5. [Acesso em 03 ago. 2016]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/ bvs/saudelegis/gm/2010/pri0422_03_03_2010.html

Ferreira JR, Haddad AE, Brenelli SL, Cury GC, Puccini RF, Martins MA, Campos FE. Pró-Saúde e PET-Saúde: experiências exitosas de integração ensino-serviço. Rev Bras Educ Méd. 2012;36(1):3-4.

Souza GCLL, Lopes MRL, Rodrigues CAQ, Moreira KS, Oliveira MP, Morais AJD, Leite MTS. O PET- Saúde na formação acadêmica em odontologia: contribuições e perspectivas. Rev ABENO. 2014;14(1):73-80.

Moimaz SAS, Fadel CB, Bino LS, Saliba NA. Projeto pedagógico e estrutura curricular de um curso de odontologia: análise crítica fundamentada na percepção acadêmica. Rev ABENO. 2010;10(2):35-40.

Scavuzzi AIF, Gouveia CVD, Carcereri DL, Veeck EB, Ranali J, Costa LJ, Morita MC, Araújo ME. Revisão das Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado curricular nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(3):109-13.

Francisco KMS, Moimaz SAS, Diniz DG, Saliba NA. Oferta e distribuição de estágio supervisionado em cursos de odontologia do estado de Minas Gerais, Brasil. Biosci J. 2010;26(1):152-60.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. 35th ed. São Paulo: Biblioteca Digital Câmara; 2012.

Brasil. Lei nº 8080 de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União 1990; set 20. [Acesso em 03 ago. 2016]. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/legislacao/ lei8080_190990.htm

Aston-Brown RE, Branson B, Gadbury-Amyot CC, Bray KK. Utilizing public health clinics for service-learning rotations in dental hygiene: a four-year retrospective study. J Dent Educ. 2009;73(3):358-74.

Coe JM, Best AM, Warren JJ, McQuistan MR, Kolker J, Isringhausen KT. Service-learning's impact on dental students' attitude towards community service. Eur J Dent Educ. 2015;19(3):131–9.

Silva BS, Caldarelli PG. O PET-Saúde em consonância com as Diretrizes Curriculares Nacionais de Odontologia no desenvol-vimento de competências profissionais: relato de experiência. Rev ABENO. 2013; 13(2):34-41.

Santos KT, Ferreira L, Batista RJ, Bitencourt CTF, Araujo RP, Carvalho RB. Percepção discente sobre a influência de estágio extramuro na formação acadêmica odontológica. Rev Odontol UNESP. 2013; 42(6):420-5.

Fonseca GS, Junqueira SR, Araújo ME, Botazzo C. Modelo lógico-ideal para o estágio curricular supervisionado: a educa-ção pelo trabalho na formação Odonto-lógica. Rev ABENO. 2015;15(2):2-11.

Published

21-12-2016

How to Cite

Moimaz, S. A. S., Wakayama, B., Garbin, A. J. I., Garbin, C. A. S., & Saliba, N. A. (2016). Situational analysis of supervised curricular internship in Brazilian Dental Schools: a matter of interpretation. Revista Da ABENO, 16(4), 19–28. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.333

Issue

Section

Article