Silent theater as educational alternative in oral health with indigenous in Pará
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i1.374Keywords:
Health Education. Oral Health. Indigenous Population.Abstract
Among the skills and competencies that involve training in dentistry, some of them require great creativity. In health education, this ability is intensely required, and scenic activities are opportunities for behavioral changes to occur in the context of their training. This study was an integral part of the extension project where health promotion activities were carried out with indigenous ethnic groups assisted by Casa de Saúde Indígena/CASAI in Belém/Pará. Among these activities, the authors developed pedagogical workshops with the different groups, clinical examination, topical application of fluoride, atraumatic restorative treatment and, transversally, educational actions with emphasis on scenic activity in its aspect known as Silent theater. The linguistic diversity observed in CASAI is an important challenge to health education strategies. However, by prioritizing different forms of communication such as those in the Silent theater, the limits are largely overcome. The playful with positive scenic modeling is an extremely rich resource in health education, especially in the face of limited oral communication conditions. This resource can translate ideas showing as viable educational technology for health education with these groups.
Downloads
References
Oliveira JCC. Atividades lúdicas na odontopediatria: uma breve revisão da literatura. Rev Bras Odontol. 2014; 7(1):103-7.
Brasil. Ministério da Saúde - Secretaria de Atenção à Saúde - Departamento de Atenção Básica. Pesquisa nacional de saúde bucal 2010. Brasília, 2010.
Roncalli AG, Tsakos G, Sheiham A, Souza GC, Richard G, Watt RG. Social determinants of dental treatment needs in brazilian adults. BMC Public Health. 2014; 14:1097. DOI:10.1186/1471-2458-14-1097.
Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento - PNUD: Atlas do desenvolvimento humano dos municípios brasileiros, 2015. [Acesso em: 27 jul 2016]. Disponível em: http://www.pnud.org.br/ IDH/Default.aspx?indiceAccordion=1&li=li_AtlasMunicipios
Antunes JLF. Intervenções em saúde pública e seu impacto nas desigualdades sociais em saúde, Tempo Social. 2015; 27(1):161-74.
Queiroz SSMP, Xavier KO. Práticas alimentares do grupo indígena Kariri-xocó, de Lauro de Freitas-BA: sustentabilidade e desafios em contextos de mudanças. Food Nutr Health. 2015;10(3):649-62.
Moura PG, Batista LRV, Moreira EAM. População indígena: uma reflexão sobre a influência da civilização urbana no estado nutricional e na saúde bucal. Rev Nutr PUCCAMP. 2010;23(3):459-65.
Sá CS, Kuhnen M, Santos IF, Arruda MP, Toassi RFC. Planejamento em saúde bucal na atenção primária à saúde: da teoria à prática. Rev APS. 2015;18(1):92-101.
POSE SB. Avaliaçäo das condiçöes de saúde bucal dos índios Xavánte do Brasil Central [dissertação], Rio de Janeiro: Escola Nacional de Saúde Pública;1993.
Souza MEM, Carvalho ES, Fernandes ABSP, Carvalho FK, Carvalhal CO, Dutra ALT. A educação em saúde como medida de prevenção e promoção da saúde bucal. Full Dent Sci. 2015;6(22):239-48.
Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). Relato de Experiência; 2016. [Acesso em: 31 mai 2016]. Disponível em: http://brasil.bvs.br/ relatosexperiencia
Resende LP, Rodrigues L; Menegócio AM. A realidade da tuberculose nos indígenas brasileiros com diversidade de etnias em menores de 15 anos de idade. Ensaios Cienc. 2014;18(2)105-11.
Tagliari IA, Ferreira MB, Rocha SLR, Pizzi J, Leite N. Excesso de peso e baixa estatura em crianças de comunidades urbana, rural e indígena. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2016;26(1), 67-73.
Silva MNF, Castilho ACC, Chaves ACA, Pereira C, Maciel, RF, AlcântaraMM, et al. Diversidade linguística no Pará: mundos de línguas indígenas e de língua portuguesa. Rev Margens Interdisc. 2014 8(10):97-108.
Braga AO, Bastos ACP. O português do posto indígena Guaporé: breve história do contato linguístico. Moara. 1998;1(3):46-50.
Silveira AFM. O resgate social através do teatro. 2016. [Acesso em: 02 jun 2016]. Disponível em: http://www.avm.edu.br/doc pdf/monografias_publicadas/C203477.pdf
Margoni BMF. A arte cênica como instrumento para o desenvolvimento cognitivo da criança. 2016. [Acesso em: 02 ago 2016]. Disponível em: http://educare ceunsp.net/revista/artigos/no2/artigo_03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
