Problem-solving Methodology and Problem-Based Learning in Dentistry: bibliometric analysis of papers presented at SBPqO meetings
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i2.413Keywords:
Problem-Based Learning. Dentistry. Teaching. Learning. Dental Reseach.Abstract
This study aimed to investigate the Brazilian scientific production on Problematization Methodology (PM) and Problem-Based Learning (PBL) in Dentistry. It was a transversal research, with a quantitative approach, based on secondary data. For that, a bibliometric analysis of the abstracts presented in the last ten Meetings of the Brazilian Society of Dental Research - SBPqO (2007-2016) was carried out. The research performed using the following strategy: location of the abbreviation "PBL" or the fragment "problem" among the abstracts published in the annals of the event. After applying the inclusion and exclusion criteria, 902 abstracts were found, 890 were excluded, remaining only 12 abstracts. Nine (75.0%) were researches carried out in public universities, 8 (66.7%) in the Southeast region of Brazil and only 1 (8.3%) received financial support. Although MP and PBL are considered important active methodologies in the teaching-learning process, given the results found in this study, it is concluded that few studies addressing these methods in dentistry have been developed in the last ten years in Brazil, according to the SBPqO Meetings.Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educa-ção Superior. Resolução CNE/CES, 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília, 2002. (Acesso em 10 mar. 2017). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf.
Oliveira RG, Dias AL, Ferraz Júnior AM, Porto FR, Hespanhol FL, Silva RHA et al. Problematização como método ativo de ensino-aprendizagem em um Curso de Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(2): 74-81.
Paula L, Bezerra ACB. A estrutura curricular dos cursos de Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2003;3(1):7-14.
Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JJM, Moysés SJ. Currículo integrado no ensino de Odontologia. Interface Comun Saúde Educ. 2012;16 (41):529-42.
Rocha JS, Dias GF, Campanha NH, Baldani MH. O uso da aprendizagem baseada em problemas na Odontologia: uma revisão crítica da literatura. Rev ABENO. 2016;16 (1):25-38.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra. 1996.
Bassir SH, Sadr-Eshkevari P, Amirikhorheh S, Karimbux NY. Problem-based learning in dental education: a systematic review of the literature. J Dent Educ. 2014;78(1):98-109.
Queiroz JRC, Oliveira MFJ, Souza DMC, Araújo ALLS, Fuscella MAP. Aprendiza-gem por projeto e inovação tecnológica: união por competências. Rev ABENO. 2016;16(2):2-6.
Berbel, NAN. Metodologia da problema-tização: respostas de lições extraídas da prática. Semin Ciênc Soc Hum. 2014; 35 (2):61-76.
Cotta RMM, Silva LS, Lopes LL, Gomes KO, Cotta FM, Lugarinho R, et al. Construção de portfólios coletivos em currículos tradicionais: uma proposta inovadora de ensino aprendizagem. Ciênc Saúde Coletiva. 2012;17(3):787-96.
Lopes JL, Freitas MAO, Domingues TAM, Ohl RIB, Barros ALBL. Metodologia da problematização: estratégia de ensino para a aprendizagem do procedimento de terapia. Ciênc Cuid Saúde. 2016;15(1):187-93.
Bordenave J. Pereira A. Estratégias de ensino aprendizagem. 4ed., Petrópolis: Vozes, 1982.
Prado ML, Velho MB, Espíndola DS, SSH, Backes VMS. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery. 2012;16(1):172-7.
Vieira MNCM, Panúncio-Pinto MP. Metodologia da Problematização (MP). Medicina (Ribeirão Preto). 2015;48(3): 241-8.
Fujita JALDM, Carmona EV, Shimo AKK, Mecena EHD. Uso da metodologia da problematização com o Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico. Rev Port de Educação. 2016;29(1): 229-58.
Reul MA, Lima ED, Irineu KN, Lucas RSCC, Costa EMMB, Madruga RCR. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na graduação em Odontologia e a contribuição da monitoria - relato de experiência. Rev ABENO. 2016;16(2):62-68.
Alves MNT; Marx M; Bezerra MMM; Landim JMM. Metodologias Pedagógicas Ativas na Educação em Saúde. Id on Line Rev Psic. 2017;10(33): 339-46.
Fincham AG, Shuler CF. The changing face of dental education: The impact of PBL. J Dent Educ. 2001; 65(5): 406-21.
Neufeld VR, Barrows HS. The “McMaster philosophy”: an approach to medical education. J Med Educ. 1974; 49(11):1040-50.
Haden NK, Hendricson WD, Kassebaum DK, Ranney RR, Weinstein G, Anderson EL, Valachovic RW. Curriculum change in dental education, 2003–09. J Dent Educ. 2010;74(5):539-57.
Wang Q, Huiping Li & Weiguo Pang. From PBL tutoring to PBL coaching in undergraduate medical education: an interpretative phenomenological analysis study. Med Educ Online. 2016; 21:31973. (Acesso em 2 mar. 2017). Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4939402/.
Tsigarides J, Wingfield LR, Kulendran M. Does a PBL-based medical curriculum predispose training in specific career paths? A systematic review of the literature. BMC Res Notes.2017;10(24):1-9.
SBPqO: Sociedade Brasileira de Pesquisa Odontológica. (Acesso em 1 mar. 2017). Disponível em: http://www.sbpqo.org.br/ resumos/index.asp
Leon LB, Onófrio FQ. Aprendizagem Baseada em Problemas na graduação médica – uma revisão da Literatura atual. Rev Bras Educ Med. 2015; 39(4):614-9.
Pinto ML, Mistro FZ, Uemura ST. Ensino baseado em problemas como prática pedagógica aplicada a alunos ingressantes no curso de Odontologia. Rev ABENO. 2016;16(3):28-35.
Rêgo HMG, Rodrigues JR. Methodology of problematization with the Maguerez’s arch: an alternative method for teaching, research and study in dentistry. Braz Dent Sci. 2015; 18(1):34-43.
Alrahlah A. How effective the problem-based learning (PBL) in dental education. A critical review. Saudi Dent J. 2016;28(4): 155-61.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. 2016. (Acesso em 10 mar. 2017). Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/documentos/Documentos_de_area_2017/18_odon_docarea_2016.pdf.
Oliveira Filho RS, Hochman B, Nahas FX, Ferreira LM. Fomento à publicação científica e proteção do conhecimento científico. Acta Cir Bras. 2005;20(2):35-9.
Aquino SN, Martelli DRB, Bonan PRF, Laranjeira AL, Martelli Júnior H. Produção científica odontológica e relação com agências de financiamento de pesquisa. Arq Odontol. 2009;45(3):142-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).