Profile of Dental graduates at the State University of Paraiba

Authors

  • Jeanne Paula Ferreira de Oliveira Querino
  • Larissa Rangel Peixoto
  • Gêisa Aiane de Morais Sampaio UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.416

Keywords:

Dentistry. Education, Higer. Dental Students

Abstract

The purpose of this study was to identify the sociodemographic profile of the Dental graduates at the Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), in 2016, the reasons that led them to opt for Dentistry, satisfaction with the course, as well as their perspectives of work and postgraduation. The sample was constituted by 60 students, who filled a semistructured questionnaire divided into three blocks: sociodemographic profile of the students; degree course in Dentistry; professional and postgraduate perspectives. The results showed a predominance of female, young, single, childless, originally from Paraíba, with monthly family income of 3 to 5 minimum wages and without a presence of dentists in the family. Their parents have either finished high school or higher education and are currently working. More than 90% were satisfied for choosing dentistry. The reasons that made them choose this profession were mainly the professional performance and personal satisfaction, followed by the interest of working in the community. Approximately 40% of the students reported disapproval and few reported dropping classes, consequently not attending the courses for a semester or more. Approximately 80% of the students evaluated the course as good or excellent and considered the graduation time of five years as appropriate. The students intend to work both in the public service and in private practice and do postgraduate studies. The findings made it possible to identify the profile of the Dental graduates at UEPB, in 2016. It is recommended the permanent accompaniment of the trainees as an essential monitoring instrument of the students and the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Granja GL, Santos JTL, Mariz RC, Araki AT, Souza SV, Nunes JMFF, Fonseca FRA Perfil dos estudantes de graduação em Odontologia: motivações e expectativas da profissão. Rev ABENO. 2016; 16(4):107-13.

Machado FC, Souto DMA, Freitas CHSM, Forte FDS Odontologia como escolha: perfil de graduandos e perspectiva para o futuro profissional. Rev ABENO. 2010; 10(2): 27-34.

Pinheiro FM, Nóbrega-Therrien SM, Almaida MEL, Almeida MI. A formação do cirurgião dentista no Brasil: contribuições de estudos para prática da profissão. RGO. 2009; 57(1):99-106.

Junges R, Stello RS, Portella FF, Rösing CK, Samuel SMW Impact of the implantation of a new curriculum in the process of learning in a Faculty of Dentistry in Brazil. Braz Oral Res. 2011; 25(6):478-84.

Rabelo ML, Bisionato C, Araújo MC, Griboski C, Meneghel SM. Educação Superior Brasileira: Perfil dos concluintes e sua percepção sobre a formação. R Est Inv Psico y Educ. 2015; 14:73-6.

Latreille AC, Sobrinho SM, Warmling AMF, Ribeiro DM, Amante CJ. Perfil socioeconômico dos graduandos em odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Rev ABENO. 2015; 15(1):86-96.

Bockmann FS, Motta BB, Camargo JM, Petry PC, Toassi RFC. Perfil dos formandos de odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e expectativas quanto a profissão, 2010-2011. RGO. 2014; 62(3) :267-74.

Sousa JE, Maciel LKB, Zocratto KBF O papel do ensino de graduação em Odontologia e o motivo da escolha da profissão: uma visão dos alunos concluintes. RFO UPF. 2013; 18(3):277-83.

Marques MD, Souza CA, Pazos CTC, Amaral DS, Vieira EG, Campus WCS, Carvalho EJA. Expectativas dos estudantes de odontologia quanto ao futuro profissional. Rev ABENO. 2015; 15(3):60-8.

Freire MCM, Jordão LMR, Ferreira NP, Nunes MF, Queiroz MG, Leles C R. Motivation towards career choice of brazilian freshman students in a fifteen-year period. J Dent Educ. 2011; 75(1):115-21.

Barbosa KGN, Dias JN, Cavalcante GMS, Nóbrega LM, Granville-Garcia AF, D’ávila S. Formação e Perspectiva do Mercado de Trabalho Sob o Olhar de Alunos de Odontologia Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2013; 13(1):89-94.

Aguiar CM, Pessoa MAV, Câmara AC, Perrier RA, de Figueiredo JA. Factors Involved in the Choice of Dentistry as an Occupation by Pernambuco Dental Students in Brazil. J Dent Educ. 2009; 73(9):1401-7.

Projeto Pedagógico de Curso PPC: Odontologia (Bacharelado). Universidade Estadual da Paraíba. CCBS; Núcleo docente estruturante. Campina Grande: UEPB, 2016.

Projeto Pedagógico de Curso PPC: Odontologia (Bacharelado). Universidade Estadual da Paraíba. CCTS; Núcleo docente estruturante. Araruna: UEPB, 2016.

Seminoff TADV, Borges AH, Volpato LER, Moretti MF, Silva NF, Vieira EMM, Segundo SA. Estudo da ansiedade e da condição socioeconômica em uma subpopulação de acadêmicos do curso de graduação em odontologia. ROBRAC. 2015; 24(71):219-22.

Friedrich EG. A presença feminina no curso de odontologia da UFSC. Trabalho de conclusão de curso. UFSC 2015.

Toassi RFC, Souza JM, Rosing CK, Baumgarten A. Perfil sociodemográfico e perspectivas em relação à profissão do estudante de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Rev Fac Odontol Porto Alegre 2011;52(1):25-32.

Costa SM, Durões SJ, Abreu MHNG. Feminização do curso de Odontologia da Universidade Federal de Montes Claros. Ciênc Saúde Coletiva 2010; 15(1):1865-73.

Araújo DB, Campos EJ, Martins GB, Lima MJP, Araújo MTB. Perfil dos concluintes acadêmicos do curso de Odontologia em 2014 no Estado da Bahia. Rev Ciênc Méd Biol. 2015; 14(2):198-205.

Andrade DLS, Prado FO. Conhecimento e atitudes de acadêmicos de odontologia sobre câncer bucal. Arch Healtd Invest. 2016; 5(2):90-7.

Costa CHM, Chacon LD, Lima ABL, Medeiros RSP, Almeida MSC. Perfil, motivos de ingresso e de evasão dos graduandos de Odontologia. Odontol Clín Cient, 2015; 14(3):713-8.

Funk PP, Flores MMDZ, Garbin CA, Hartmann MSM, Mendonça JL. Perfil do profissional formado pela Faculdade de Odontologia da Universidade de Passo Fundo/RS: da formação à realidade profissional. RFO UPF. 2004; 9(2):105-9.

Matos IB, Toassi RFC, Oliveira MC. Profissões e ocupações de saúde e o processo de feminização: tendências e implicações. Athenea Digital. 2013; 13(2):239-44.

Loffredo LCM, Pinelli C, Garcia PPNS, Scaf G, Camparis CM. Características socioeconômica, cultural e familiar de estudantes de Odontologia. Rev Odontol UNESP. 2004; 33(4):174-82.

Pivetta HMF, Backes DS, Carpes A, Battistel ALH, Marchiori M. Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva. Linhas Críticas. 2010; 16(31):377-90.

Souza JM, Souza MG, Toassi RFC. Democratização ao serviço de educação pública a partir do REUNI - o curso noturno de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rev PPGE UNESC 2015; 4(1):1-21.

Cardoso MB. As motivações acadêmicas e as expectativas profissionais dos alunos de Odontologia da UFSC. [Trabalho de conclusão de curso]. Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina, 2015.

Cavalcanti YW, Cartaxo RO, Padilha WWN. Educação odontológica e Sistema de Saúde brasileiro: práticas e percepções de estudantes de graduação. Arq Odontol. 2010; 46(4):224-31.

Garbin Mattevi GS, Carcereri D, Caetano JC. Odontologia e saúde

suplementar: marco regulatório, políticas de promoção da saúde e qualidade da atenção. Ciênc Saúde Coletiva. 2013; 18(2):441-52.

Almeida-Filho N. Ensino superior e os serviços de saúde no Brasil. The Lancet: Saúde no Brasil. 2011; 377(9781):1898-900.

Dantas LLFS. Mudanças curriculares na formação em Odontologia no Brasil: Realidade ou intenção? [Trabalho de conclusão de curso]. Fortaleza. Universidade Estadual do Ceará, 2013.

Santos BRM, Gonzales PS, Carrer FCA, Araújo, ME. Perfil e expectativa dos ingressantes da universidade da USP: Uma visão integrada com as diretrizes curriculares nacionais e o sistema único de saúde. Rev ABENO. 2015; 15(1):28-37.

Published

28-03-2018

How to Cite

Querino, J. P. F. de O., Peixoto, L. R., & Sampaio, G. A. de M. (2018). Profile of Dental graduates at the State University of Paraiba. Revista Da ABENO, 18(1), 170–181. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.416

Issue

Section

Article