Evaluation of the learning quality in the virtual environment (Moodle) in oral health, in the students’ perspective
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.433Keywords:
Evaluation Studies. Education, Continuing. Education, Distance. Oral Health.Abstract
The offer of distance learning courses implies in the monitoring and evaluation of its educational processes, which aim to capture its gaps and allow, by means of a cycle of reflection and strategic action, to advance the quality of its development. The objective of this study was to describe students’ perception regarding the quality of learning process carried out through an opinion survey. Participants were 332 graduate students from six distance learning education courses in mandatory areas of the Dental Specialties Centers. The instrument used was the Constructivist On-Line Learning Environment Survey (COLLES) with 24 questions and six dimensions: relevance, critical reflection, interaction, tutorial support, peer support, and understanding. Responses were on five-points Likert scale, ranging from almost never to almost always. Data were analyzed and presented as absolute and relative frequencies. Results revealed that for most of the participants (85.3%) the courses were relevant to their professional practices. Critical reflection was often (43.2%) carried out about the content of the courses. According to 39.1% of the students, the tutor encouraged them to reflect on the course activities. Worse results were obtained in interactivity, a dimension in which only 13.5% were willing to explain their ideas and 44.3% almost never asked for explanations regarding colleagues’ ideas. This study observes that the students perceive favorably four of the six dimensions. However, it is necessary to reorganize the activities in order to improve interactivity and collaboration.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília, DF: Ministério da Educação; 2007.
Taylor PC, Maor D. Assessing the efficacy of online teaching with the Constructivist On-line Learning Environment Survey. In: Proceedings of the 9th Annual Teaching Learning Forum. Perth: Curtin University of Technology. 2000. [Acesso em 08 dez. 2016]. Disponível em https://clt.curtin. edu.au/events/conferences/tlf/tlf2000/taylor.html.
Cassundé FR, Silva EG, da Silva Santos L, Souza AHS, Souza GSG, Cirilo TSP. Avaliação Social Construtivista de uma Experiência em EaD: o uso do Colles enquanto instrumento de coleta de dados. EaD em Foco. 2016; 6(2): 46–60.
Mallmann EM. Gestão de cursos de capacitação em EaD: potencialidade das ferramentas de pesquisa e avaliação. In: Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Fortaleza: ABED. 2009. [Acesso em 08 dez. 2016]. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2009 /CD/trabalhos/452009163839.pdf.
Ribeiro EN, Mendonça GA, Mendonça AF. A importância dos ambientes virtuais de aprendizagem na busca de novos domínios da EaD. In: Congresso Internacional De Educação a Distância. Curitiba: ABED. 2007. [Acesso em 08 dez. 2016]. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2007/ tc/4162007104526AM.pdf.
Cunha-Araújo IMZ, Salazar-Silva JR, D'Assunção FLC, Melo ÂBPD. Avaliação da percepção dos alunos da disciplina de endodontia sobre o uso do ambiente virtual de aprendizagem (Moodle). Uso do questionário de auto-avaliação COLLES. Rev ABENO. 2012; 12(2):163–169.
Schlosser RL. A atuação dos tutores nos cursos de educação a distância. Rev Digital da CVA-Ricesu. 2010; 6(22):1-11.
Sousa RP, Moita FMCSC, Carvalho ABG. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB. 2011.
Brust M, Bohadana E. Professor ou tutor: uma linha tênue na docência em EAD. RIED. 2014;17(2): 223-40.
Paião ALF, Paião ICF. Educação a distância e a concepção de seus alunos. EaD em Foco. 2016; 6(3):16-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).