Profile, performance, and satisfaction of Dentists in Multiprofessional Health Residences in Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.475Keywords:
Dentists. Family Health. Integrated Residency. Internship and Residency.Abstract
Multi-professional Health Residences (MHR) are distributed throughout the national territory and have an approach with a more human, comprehensive vision and whose focus is not restricted to therapeutic procedures. Therefore, the present study aimed to evaluate the professional profile of dentists in MHR in southern Brazil, as well as their performance and satisfaction with the residency program. Thus, quantitative, exploratory and descriptive research was carried out using an online questionnaire, whose link was sent to all dentists attending MHR in South Brazil. Subsequently, the data collected were tabulated in the Microsoft Excel® and treated by descriptive statistics analysis. Among the main results of personal and professional profiles, the majority of the residents were female (75%) with a degree in private Higher Education Institutions (70%), without prior professional experience (70%) and with previous academic experience in Public health (85%). For MHR data, the majority reported the interest in acting in the primary health care as a reason for choosing the residence. Concerning the place of performance, the Primary Health Unit represented 85%. Most residents were satisfied with MHR (75%) and reported the lack of teacher training as the main program weakness. Therefore, with this study, it was possible to draw a panorama of the professional profile and the performance of dentists inserted in MHR in Southern Brazil. Furthermore, data can support and improve the practices and organization of MHR with dentists, leading to better performance of residents and teachers in the main weaknesses pointed out.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Coordenação Nacional de Saúde Bucal. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal. Brasília: MS; 2004.
Rosa WAG, Labete RC. Programa Saúde da Família: a construção de um novo modelo de assistência. Rev. Latino-Am Enfermagem. 2005;13(6):1027-34.
Nascimento DDG, Oliveira MAC. Formação na Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Saúde Social. 2010;19(4):814-817.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução n° 1, de 30 de janeiro de 2012. Comissão Nacional de Residência Multiprofissional. Institui as Câmaras Técnicas da Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde e dá outras providências. Diário Oficial da União 31 jan. 2012; Seção 1.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. Residência Multiprofissional [internet]. Brasília; 2016. [Acesso em 15 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/resi dencias-em-saude/residencia-multiprofissional.
Pandolfi C. Utilização da pesquisa de satisfação de clientes como ferramenta para decisões gerenciais e melhoria contínua [dissertação]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2003.
SEMESP. Sindicato das Mantenedoras de Ensino Superior. Mapa do Ensino Superior no Brasil [internet]. São Paulo; 2015. [Acesso em 15 fev. 2017]. Disponível em: http://www.semesp.org.br/site/pesquisas/mapa-do-ensino-superior/mapa-do-ensino-superior-2015/
Brasil. CNE. Resolução CNE/CES 3/2002 [internet]. Diário Oficial da União, Seção 1, p.10; Brasília, 4 de março de 2002. [Acesso em 15 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf.
Bulgarelli AFB, Souza KR, Baumgarten A, Souza JM, Rosing CK, Toasse RFC. Formação em saúde com vivência no Sistema Único de Saúde (SUS): percepções de estudantes do curso de odontologia da UFRGS, Brasil. Interface (Botucatu). 2014;18(49):351-362.
Bottan ER, Vitoretti AJ, Neto UM. Perfil profissional do cirurgião-dentista em atuação no serviço público: a visão de um grupo de cirurgiões-dentistas. R Bras Ci Saúde. 2014;12(40):42-47.
Silva BS, Caldarelli PG. O PET-Saúde em consonância com as Diretrizes Curriculares Nacionais de Odontologia no desenvolvimento de competências profis-sionais: relato de experiência. Rev ABENO. 2013;13(2):34-41.
Saliba NA, Moimaz SAS, Prado RL, Garbin CAS. Percepção do cirurgião-dentista sobre formação profissional e dificuldades de inserção no mercado de trabalho. Rev Odont UNESP. 2012;41(5):297-304.
Fiocruz. Fundação Oswaldo Cruz. Pesquisa inédita traça perfil da enfermagem no Brasil [internet]. Rio de Janeiro; 2016. [Acesso em 15 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.fiocruz.br/pt-br/content/pesquisa-inedita-traca-perfil-da-enfermagem-no-brasil.
Brasil. Resolução n° 5, de 7 de novembro de 2014. Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde - CNRMS. Dispõe sobre a duração e a carga horária dos programas de Residência em Área Profissional da Saúde nas modalidades multiprofissional e uniprofissional e sobre a avaliação e a frequência dos profissionais da saúde residentes. Diário Oficial da União 10 nov 2014; Seção 1.
Silva JC, Contim D, Ohl RIB, Chavaglia SRR, Amaral SEM. Percepção dos residentes sobre sua atuação no programa de RM. Acta Paul Enferm. 2015;28(2):132-38.
Alves J, Carvalho P. Importância do programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família da Universidade Federal de Pernambuco na formação dos profissionais da área da saúde. EFDesportes.com: Revista Digital. 2014, ano 18, n. 188.
Souza LEPF. Saúde Pública ou Saúde Coletiva? Revista Espaço para a Saúde. 2014;15(4):07-21.
Nascimento DDG, Oliveira MAC. A política de formação de profissionais da saúde para o SUS: considerações sobre a RMSF. REME- Rev Min Enferm. 2006;10(4):435-439.
Villalba JP, Madureira PR, Barros NF. Perfil profissional do cirurgião-dentista para atuação no Sistema Único de Saúde (SUS). Rev Inst Ciênc Saúde 2009;27(3):262-268.
Mello ALSF, Moyses ST, Moyses SJ. A universidade promotora de saúde e as mudanças na formação profissional. Interface (Botucatu). 2010;14(34):683-692.
Wanderley LCS. O processo de formação dos cirurgiões-dentistas da residência multiprofissional em saúde da família da Casa de Saúde Santa Marcelina: percepção do egresso [dissertação]. São Paulo: Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo; 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).