Digital information and communication technologies as a support to the Internship in Dentistry

Authors

  • Myrna Maria Arcanjo Frota Barros Universidade Federal do Ceará/Campus Sobral
  • Hermínio Borges Neto Universidade Federal do Ceará
  • Maria do Socorro de Sousa Universidade Federal do Ceará
  • Paulo Goberlanio de Barros Silva Universidade Federal do Ceará
  • Cinthia Nara Gadelha Teixeira Universidade Federal do Maranhão
  • Maria Eneide Leitão de Almeida Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i2.670

Keywords:

Health Education. Educational Measurement. Education, Distance.

Abstract

This study aimed to apply the Digital Information and Communication Technologies (DICT) as a support to the teaching in the training ground of Dentistry through an open virtual teaching environment (VTE), that meets the needs of the internship. An evaluation system has been developed that has analyzed many aspects of field learning. A portfolio of activities was implemented as an educational strategy in the VTE and categories and criteria for its analysis were elaborated. The most used tools in the VTE were the portfolio, the discussion forum and the logbook, according to the students’ opinion. Approximately 80% of the students and 100% of the tutors stated that the insertion of the VTE favored the teaching-learning process. The digital tools created were considered to be learning facilitators by the evaluated students and tutors. DICT has contributed to the improvement of undergraduate courses, involving students and teachers more intensely, integrating them into communication strategies, often already used in diverse contexts outside the university. It was possible to characterize the analyzed students as being the majority female, single and childless. In addition, most students only study. The students evaluated the performance of the tutors as positive. No difficulties experienced by students and tutors with the use of the VTE were reported. The use of these technologies focused on the curricular components of the course involved, prioritizing synchronous and asynchronous access to content, student autonomy and the dissemination of a digital culture. The adequacy of teaching methodologies allowed for improvements in the academic performance of students, teachers and tutors and stimulated the process of permanent education, facilitating teaching-learning in the Internship in Dentistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Myrna Maria Arcanjo Frota Barros, Universidade Federal do Ceará/Campus Sobral

Doutora em Odontologia. Professora do Curso de Graduação em Odontologia da Universidade Federal do Ceará/Campus Sobral.

Hermínio Borges Neto, Universidade Federal do Ceará

Doutor; Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará.

Maria do Socorro de Sousa, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Ceará. Coordenadora do OfinArtes, Brasil

Paulo Goberlanio de Barros Silva, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Clínica Odontológica pela Universidade Federal do Ceará

Cinthia Nara Gadelha Teixeira, Universidade Federal do Maranhão

Doutoranda em Odontologia pela Universidade Federal do Maranhão. Professora do Curso de Graduação em Odontologia da Unichristus/CE.

Maria Eneide Leitão de Almeida, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Odontologia Preventiva e Social; Professora Associada do Departamento de Clínica Odontológica da Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem da Universidade Federal do Ceará

References

Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15 (1): 221-31.

Santos KT, Batista RJ, Bitencourt CTF, Araújo RP, Carvalho RB. Percepção discente sobre a influência de estágio extramuro na formação acadêmica odontológica. Rev Odontol UNESP 2013; 42(6): 420-25.

Toassi RFC, Davoglio RS, Lemos VMA. Integração ensino-serviço-comunidade: o estágio na atenção básica da graduação em odontologia. Educ Rev 2012; 28(4):232-42.

Frota MMA, Menezes LMB, Alencar CH, Jorge LS, Almeida MEL. O portfólio como estratégia facilitadora do processo de ensino-aprendizagem para a formação em odontologia. Adequação de metodologias de ensino utilizando o ambiente virtual de aprendizagem. Rev ABENO 2011; 11(1): 23-28.

Rocha VH. O ambiente TelEduc para Educação à Distância baseada na Web: Princípios, Funcionalidades e Perspectivas de desenvolvimento. In: Moraes MC, organizadores. Educação à Distância: Fundamentos e Práticas. Campinas: Unicamp/Nied; 2002. p. 197-212.

Perrenoud P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas; 1999.

Romani LAS. Intermap: Ferramenta para Visualização da Interação em Ambientes de Educação a Distância na Web [dissertação]. Unicamp; 2000.

Otsuka JL, Ferreira TB, Lachi RL Rocha HV. Um modelo de suporte à avaliação formativa no ambiente TelEduc. RBIE 2003; 11(2):1-12.

Carvalho ACP. O “milagre” da multiplicação dos cursos. Rev Assoc Paul Cir Dent. 1997; 51(4): 310-18.

Galassi MS. Expectativas do cirurgião-dentista em relação ao mercado de trabalho. Rev Assoc Paul Cir Dent. 2004; 58(1): 67-70.

Bertolin JCG, Marchi ACB. Instrumentos para avaliar disciplinas da modalidade semipresencial: uma proposta baseada em sistemas de indicadores. Avaliação (Campinas) 2010; 15(3): 131-146.

Brasil. Ministério da Educação. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Secretaria de Educação a Distância. Brasília, 2007; ago.

ABRAEAD. Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância. 4ª Edição. São Paulo: Instituto Monitor 2008.

INEP/MEC. Na Medida – Boletim de Estudos Educacionais do Inep. Ano 1, número 3 2009; set.

Vieira VMO. Portfólio: uma proposta de avaliação como reconstrução do processo de aprendizagem. Psic Esc Educ. 2002; 6(2):149-53.

Bassani OS, Bearh PA. Análise das interações em ambientes virtuais de aprendizagem: uma possibilidade para avaliação da aprendizagem em EaD. RENOTE 2006; 4(1): 1-10.

Schlemmer E, Saccol AZ, Garrido S. Um modelo sistêmico de avaliação de softwares para educação a distância como apoio à gestão de EaD. REGE USP 2007;14(1):77-91.

Barbosa, MFSO; Rezende, F. A prática dos tutores em um programa de formação pedagógica à distância: avanços e desafios. Interface (Botucatu) 2006; 10(20):473-86.

Ariana A, et al. Integration of Traditional and E-Learning Methods to Improve Learning Outcomes for Dental Students in Histopathology. J Dent Educ. 2016; 80(9):1140-8.

Olmsted JL. Direct assessment as a measure of institutional effectiveness in a dental hygiene distance education program. J Dent Educ 2014; 78(10):1460-7.

dos Santos CM, Bulgarelli PT, Frichembruder K, Colvara BC, Hugo FN.. Avaliação da qualidade de aprendizagem no ambiente virtual (Moodle) em saúde bucal, na perspectiva dos discentes. Rev ABENO 2018; 18(1): 116-23.

Published

12-09-2019

How to Cite

Barros, M. M. A. F., Borges Neto, H., Sousa, M. do S. de, Silva, P. G. de B., Teixeira, C. N. G., & Almeida, M. E. L. de. (2019). Digital information and communication technologies as a support to the Internship in Dentistry. Revista Da ABENO, 19(2), 117–126. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i2.670

Issue

Section

Article