Professional Guidance in Brazilian dental education

Authors

  • Suzely Adas Saliba Moimaz Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Adrielle Mendes de Paula Gomes Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Tânia Adas Saliba Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Artênio José Isper Garbin Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Cléa Adas Saliba Garbin Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.733

Keywords:

Schools, Dental. Education, Higher. Teaching.

Abstract

This study aimed to analyze the contents of “Professional Guidance” in the curricular structures of undergraduate dentistry courses in Brazil. The variables studied were: nomenclature, period taught, workload and class characteristics (theoretical/practical). A qualitative analysis of the contents described in the subjects' teaching plans, was also performed. The e-mail address of the Federal Council of Dentistry obtained the list with the 242 courses of Dentistry. Of these, 192 provided the teaching plan, pedagogical project or curriculum matrix. Of the total, 72.2% had some subject related to “Vocational Guidance” and 3.2% were offered as optional subjects. The average workload was 46.5 ± 26.96 hours (median = 40), being given more frequently between the 3rd and 4th semesters (33.9%). In most courses (54.4%) the contents are worked theoretically. The nomenclature presents variations, being the most used “Professional Orientation”. It is concluded that in all variables studied there is a great heterogeneity, thus highlighting the difficulty of teaching the theme in an articulated and continuous way in the courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial União, Brasília, seção1:10, 04 mar 2002. [Acesso em: 03/10/2016] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/ pdf/CES032002.pdf

Toassi RFC, Souza JM, Baumgarten A, Rosing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012;12(2):170-7.

Ditmyer MM, Mobley CC, Davenport WD. Evaluation of an integrative model for professional development and research in a Dental Curriculum. J Dent Educ. 2014;78(3):368-79.

Rodrigues MM, Reis SMAS. A interdisciplinaridade e a integração no ensino odontológico: reflexos sobre o perfil profissional em relação às reais demandas da maioria da população por atenção odontológica. Em Extensão. 2004;4(1):20-7.

Xavier LN, Oliveira GL, Gomes AA, Machado MFAS, Eloia SMC. Analisando as metodologias ativas na formação dos profissionais de saúde: uma revisão integrativa. Sanare. 2014;13(1):76-83.

Garcia LSG, Lopes JL, Silva BS, Tanaka EE. Organização didático pedagógica - estratégias para o desenvolvimento de competências. Rev ABENO. 2016;16(2):54-61.

Silveira JLGC, Garcia VL. Mudança curricular em Odontologia: significados a partir dos sujeitos da aprendizagem. Interface. 2015;19(52):145-58.

Saliba NA, Moimaz SAS, Chiaratto RA, Tiano AVP. A utilização da metodologia PBL em Odontologia: descortinando novas possibilidades ao processo ensino-aprendizagem. Rev Odonto Ciênc. 2008;23(4):392-6.

Lemos SG, Morita MC, Carloto EET. Recursos utilizados por graduandos de odontologia e Cirurgiões-Dentistas do SUS para estudar e resolver dúvidas surgidas durante o trabalho. Rev ABENO. 2014;14(1):3-16.

Presoto CD, Wajngarten D, Garcia PPNS. Risk Factors of Musculoskeletal Disorders in Dental Students – A Qualitative Study. Br J Med Med Res. 2016;18(10):1-9.

Haddad AE, Brenelli SL, Passarella TM, Ribeiro TCV. Política Nacional de Educação na Saúde. Rev Baiana Saúde Pública. 2008;32(1):98-114.

Sales-Peres A, Silva RHA, Oliveira AN, Lima JP, Foelkel TP. Panorama da Disciplina de Orientação Profissional no Estado de São Paulo e sua importância no ensino de Fonoaudiologia. Rev Inst Ciênc Saúde. 2008;27(2):144-7.

Brasil. Conselho Federal de Odontologia. Lista de Faculdades de Odontologia por Estado. [Acesso em: 18/04/2016] Disponível em: http://cfo.org.br/servicos-e-consultas/ faculdades/

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2009.

Fernandes DC, Freitas DA, Pedrosa AK, Silva EM. Currículo de Odontologia e as Diretrizes Curriculares Nacionais. Revist. Port.: Saúde e Sociedade. 2016;1(2):104-15.

Naressi WG, Naressi SCM, Orenha ES. Ergonomia e biossegurança em Odontologia. São Paulo: Artes Médicas, 2013. 128 p.

Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel das universidades na formação de profissionais na área de saúde. Rev ABENO. 2006;6(1):6-10.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 2, de 18 de junho de 2007. Dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação, bacharelados, na modalidade presencial. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1:6, 19 jun 2007. [Acesso em: 03/10/2016] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/rces002_07.pdf

Musse JO, Boing AF, Martino FS, Silva RHA, Vaccarezza GF, Ramos DLP. O Ensino da bioética nos cursos de graduação em odontologia do estado de São Paulo. Arq Ciênc Saúde. 2007;14(1):13-6.

Pinheiro FMC, Nóbrega-Therrien SM, Almeida MEL, Almeida MI. A formação do cirurgião-dentista e a promoção de saúde no PSF. Rev Odontol UNESP. 2008;37(1):69-77.

Published

30-12-2019

How to Cite

Moimaz, S. A. S., Gomes, A. M. de P., Saliba, T. A., Garbin, A. J. I., & Garbin, C. A. S. (2019). Professional Guidance in Brazilian dental education. Revista Da ABENO, 19(3), 50–57. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.733

Issue

Section

Article