Biosafety in Dentistry: conduct of students before and after an educational intervention
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i2.811Keywords:
Infection Control. Containment of Biohazards. Teaching. Sterilization. Personal Protective Equipment.Abstract
The objective of this study was to evaluate the knowledge of and adherence to biosafety and infection control norms of dental students. This was a cross-sectional descriptive study carried out with students from 4th to 10th semester, enrolled in the second half of 2017. An educational intervention to reinforce biosafety knowledge was implemented through the distribution of information flyers to students and poster placement in areas of high pedestrian circulation. Sociodemographic and biosafety information was collected before and after the intervention using a validated questionnaire. Descriptive and bivariate analyses were performed with the chi-square test using SPSS software, version 19. The research was approved by the Research Ethics Committee. The sample consisted of 653 students, most of them female, between the 7th and 10th semesters, with a mean age of 22.6 years. Before and after the intervention, more than 80% always used physical protection barriers. The frequency of environment disinfection and use of personal protection equipment decreased after the intervention. Always performing instrument washing increased from 95.4% to 96.6% after the intervention, while sterilization decreased from 100% to 98.8%. There was an association between the use of personal protection equipment with being women and with semester (p <0.001). We conclude that students in initial semesters more often adhere to biosafety standards. Knowledge about biosafety was not satisfactory for infection control even after the educational intervention.
Downloads
References
Engelmann AI, Daí AA, Miura CSN, Bremm LL, Boleta-Ceranto DCF. Avaliação dos procedimentos realizados por cirurgiões-dentistas da região de Cascavel-PR visando ao controle da biossegurança. Odontol Clín-Cient. 2010;9(2):161-5.
Xerez JE, Neto HC, Júnior FL, Maia CA, Galvão HC, Górdon-Núñez MA. Perfil de Acadêmicos de Odontologia sobre Biossegurança. Rev Fac Odontol Porto Alegre. 2012;53(1):11-5.
Oliveira JS, Nery AA, Morais RLGL, Robazzi MLCC. Acidentes com perfurocortante entre trabalhadores de saúde. Rev APS. 2015;18(1):108-15.
Pimentel MJ, Filho MMVB, Santos JP, Rosa MRD. Biossegurança: comportamento dos alunos de Odontologia em relação ao controle de infecção cruzada. Cad Saúde Colet. 2012;20(4):525-32.
Gomes LC, Miguel YD, Rocha TC, Gomes EC. Biossegurança e resíduos de serviços de saúde no cotidiano acadêmico. Rev Ciênc Farm Básica Apl. 2014;35(3):443-50.
Bezerra ALD, Sousa MNA, Feitosa ANA, Assis EV, Barros CMB, Carolino ECA. Biossegurança na odontologia. ABCS Health Sci. 2014;39(1):29-33.
Lima AA, Azevedo AC, Fonseca AGL, Silva JLM, Padilha WWN. Acidentes Ocupacionais: Conhecimento, Atitudes e Experiências de Estudantes de Odontologia da Universidade Federal da Paraíba. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2008;8(3):327-32.
Martins LS. Biossegurança: avaliação do conhecimento e aderência dos estudantes de odontologia da UFMG em relação ao controle de infecção [trabalho de conclusão de curso]. Belo Horizonte: Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Minas Gerais; 2016.
Schroeder MDS, Marin C, Miri F. Biossegurança: grau de importância na visão dos alunos do curso de graduação de Odontologia da Univille. RSBO. 2010;7(1):20-6.
Miotto MHMB, Rocha RM. Acidente ocupacional por material perfurocortante entre acadêmicos de odontologia. Rev Bras Promoç Saúde. 2012;25(1):97-102.
Arantes DC, Hage CA, Nascimento LS, Pontes FSC. Biossegurança aplicada à Odontologia na Universidade Federal do Pará, Cidade de Belém, Estado do Pará, Brasil. Rev Pan-Amaz Saúde. 2015;6(1):11-8.
Diniz DN, Carvalho CM, Costa LJ, Pereira MSV, Albuquerque ACL, Silva DF. Conhecimento dos Alunos do Curso de Graduação em Odontologia da Universidade Estadual da Paraíba sobre Hepatites Virais. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2011;11(1):117-21.
Lages SMR, Santos AFS, Silva Junior FF, Costa JG. Formação em Odontologia: O Papel das Instituições de Ensino na Prevenção do Acidente com Exposição a Material Biológico. Ciênc Trab. 2015;17(54):182-7.
Comissão de Biossegurança da Faculdade de Odontologia da UFMG: Controle de infecção em Odontologia: manual de normas e rotinas técnicas. COBIO; 2003.
Agência Nacional de Vigilância Sanitária: Serviços Odontológicos: prevenção e controle de riscos. Brasília: ANVISA; 2006.
Wood AJ, Nadershashi NA, Fredekind RE, Cuny EJ, Chambers DW. Student occupational exposure incidence: perception versus reality. J Dent Educ. 2006;70 (10):1081-8.
Tura F, Alves CFS, Kirsten VR, Amaral CF, Dotto PP, Santos RCV. Avaliação da contaminação interna em canetas de alta rotação na prática clínica. Braz Dent Sci. 2011;14(3/4):18-26.
Russo EMA, Carvalho RCR, Lorenzo JL, Garone Netto N, Cardoso MV, Grossi E. Avaliação da intensidade de contaminação de pontas de seringa tríplice. Pesqui Odontol Bras. 2000;14(3):243-247.
Universidade de São Paulo; Faculdade de Odontologia de Bauru. Manual de Biossegurança. 2ª ed. Bauru:USP; 2015.
Silva GS, Almeida AJ, Paula VS, Villar LM. Conhecimento e utilização de medidas de precaução-padrão por profissionais de saúde. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2012;16(1):103-10.
Comissão de Biossegurança do Centro Universitário Cesmac: Manual de Biossegurança: Odontologia. CESMAC; 2015.
Souza FB, Lopes MGQ, Lima Filho RM. Redes sociais na aprendizagem em odontologia: opinião dos estudantes de uma universidade brasileira. Rev Cubana Estomatol. 2017;54(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).