Cognitive assessment instruments in Dental education: reflections about an experiment

Authors

  • Alana Gail Lopes
  • Laísa Neves Gregório
  • Antônio Márcio Lima Ferraz Júnior
  • Marcelo Tarcísio Martins
  • Rodrigo Guerra de Oliveira
  • Rinaldo Henrique Aguilar da Silva
  • Fabiana Aparecida Mayrink de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.852

Keywords:

Teaching. Institutional Evaluation. Dentistry.

Abstract

The cognitive assessment of academic performance in the dental course has been poorly standardized, without obeying a taxonomic order of educational objectives, generating a distorted perception of the competence acquired by the student. Thus, the aim of this study was to present evaluation instruments used in the dental course of School of Medical Sciences and Health of Juiz de Fora (FCMS/JF) to provoke reflections about the dynamics of evaluations. To this end, the Dentistry Assessment Center (NAO) has developed assessment tools for building structured evidence (six discursive questions at three different taxonomy levels), a checklist for verifying assessments by the NAO before being delivered to students and the goal - evaluation, where students evaluate the content of the test, its objectivity and clarity. The three instruments presented in this study form an evaluation dynamic, which are repeated twice per semester, so that there is an improvement in the students' evaluation process and consequently a meaningful learning. Thus, it is believed that these evaluation instruments, within the semiannual dynamics, can contribute to a better perception of cognitive competence acquired by dental students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. [Acesso em: 22/03/2017]. Disponível em: http://portal. mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf

LamersJMS, Baumgarten A, Bitencourt FV, Toassi RFC. Mudanças curriculares na educação superior em Odontologia: inovações, resistências e avanços conquis-tados. Rev ABENO. 2016; 4:2-18.

Ribeiro DM, Rauen MS, Prado ML. O uso da metodologia problematizadora no ensino em Odontologia. Rev Odontol Univ Cid São Paulo. 2007; 19:217-21.

Farias PAM, Martin ALAR, Cristo CS. aprendizagem ativa na educação em saúde: percurso histórico e aplicações. Rev Bras Educ Med. 2015. 1: 143-150.

Slavkin HC. The impact of research on the future of dental education: how research and innovation shape dental education and the dental profession. J Dent Educ. 2017; 81(9):eS108-27.

Pizzatto E, Garbin CAS, Garbin AJI, Saliba NA. O papel do professor no ensino odontológico. Saúde Debate. 2004; 28 (66):52-7.

Aguilar-da-Silva RH, Miguel SS, Teixeira LS. Problematização como método ativo de ensino-aprendizagem: estudantes de farmácia em cenários de prática. Trab Educ Saúde. 2011; 9:77-93.

Aguilar-da-Silva RH, Perim GL, Abdalla IG et al. Abordagens pedagógicas e tendências de mudanças nas escolas médicas. Rev Bras Educ Med. 2009; 33:53-62.

Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel das universidades na formação de profissionais na área de saúde. Rev ABENO. 2006; 6(1):6-10.

Freire P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra; 1996. P.57-76.

Noro LRA, de Santana Farias-Santos BC, Sette-de-Souza PH, Cruz RKS, Pinheiro IAG, Borges REA, et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO 2015; 15 (1):2-11.

Pinto RS, Melo SPT, Melo P. Meta-avaliação: uma década do processo de avaliação institucional do SINAES. Avaliação 2016; 21(1): 89-107.

Ferraz APCM, Belhot RV. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetos instrucionais. Gest Prod São Carlos. 2010; 17(2):421-31.

Ramirez TV. On pedagogy of personality assessment: application of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. J Person Assess. 2016; 99(2): 146-52.

Andriola WB, Araújo AC. Relevância do uso de indicadores de gestão para a autoavaliação e o planejamento estratégico de Instituições de Ensino Superior (IES). Meta: Avaliação. 2016, 8(24): 515-33.

Rampazzo SRR. Instrumentos de avaliação: reflexões e possibilidades de uso no processo de ensino e aprendizagem. Londrina. Produção Didático-Pedagógica apresentada ao Programa de Desenvolvimento Educacional. NRE; 2011. [Acesso em: 22/03/2017]. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2010/2010_uel_ped_pdp_sandra_regina_dos_reis.pdf

Amaya MR, Maziero ECS, Grittem L, Cruz EDA. Análise do registro e conteúdo de checklists para cirurgia segura. Esc Anna Nery Enferm. 2015; 19 (2): 246-51.

Cupolillo AV Avaliação da aprendizagem escolar e o pensamento de Paulo Freire: algumas aproximações. Práxis Educativa. 2007; 2(1): 51- 64.

Levites MR, Blasco PG. A Universidade brasileira e a formação humanística do estudante de Medicina. Uma leitura desde o pensamento de John Henry Newman. RBM. 2013; 70: 9-13.

Ausubel DP, Novak JD, Hanesian H. Educational psychology: a cognitive view. Holt, Reinhart and Winston, 1978.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto ND, Meirelles CDAB, Pinto-Porto C, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008; 13(2): 2133-44.

Alves R. Por uma educação romântica. Campinas, SP: Papirus; 2002. P.172.

Bloom BS, Hastings JT, Madaus GF. Handbook on formative and summative evaluation of student learning. McGraw-Hill; 1971.

CAED, UFJF. Guia de Elaboração de Itens. Língua Portuguesa. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, 2008.

Stufflebeam DL. The methodology of metaevaluation as reflected in metaevaluations by the Western Michigan University Evaluation Center. J Person Eval Educ. 2000; 14(1): 95-125.

Elliot LG. Meta-avaliação: das abordagens às possibilidades de aplicação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 2011; 19(73).

Ruhe V, Boudreau JD. The 2011 program evaluation standards: A framework for quality in medical education programme evaluations. J Eval Clin Pract. 2012; 19(5): 925-32.

Davidson EJ. Evaluation methodology basics: The nuts and bolts of sound evaluation. Sage, 2005.

Published

21-01-2020

How to Cite

Lopes, A. G., Gregório, L. N., Ferraz Júnior, A. M. L., Martins, M. T., Oliveira, R. G. de, Silva, R. H. A. da, & Oliveira, F. A. M. de. (2020). Cognitive assessment instruments in Dental education: reflections about an experiment. Revista Da ABENO, 19(3), 101–112. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.852

Issue

Section

Article