Project-based Learning and Health Care Management: connecting theory and reality in the Unified Health System

Authors

  • Maria Eduarda Ferreira de Andrade Universidade do Vale do Taquari- Univates
  • Eduarda Renata Ariotti Universidade do Vale do Taquari- Univates
  • Carla Moretto Universidade do Vale do Taquari- Univates
  • Aline Macarevich Condessa Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.858

Keywords:

Learning. Education, Dental. Collective Health. Case Reports. Health Care Management.

Abstract

The Dentistry Course at Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES) is organized through an integrated modular curriculum based on active teaching-learning methodologies. The aim of this study is to report the experience of students and faculty on the 'project-based learning' methodology adopted in the Health, Society, Citizenship and Human Rights VI axis of the Dentistry course in 2018. Students were divided into small groups in order to carry out three main activities: an initial case on health services management; health information systems workshop; and oral health service implementation project. After the completion of each activity, the students presented their work to the entire group for a dialogic analysis. This method aimed to provide full understanding regarding the context of health care spaces, from management to direct user care. The project included the following types of activities: visits to the Health Care Units, analysis of the municipal plans, supervision of the activities and the professionals, contact with users, data research in the health information systems, and analysis on the hiring process of professionals. It was concluded that the students had the opportunity to reflect on the management challenges while dealing with the demands of users and professionals of the Unified Health System (UHS). The teaching method was improved, allowing students and future professionals to build a more critical and expanded perception of the oral health care network. These reflections, based on real situations experienced in the oral health team practice, seek to qualify the work process by training students to work in the UHS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Macarevich Condessa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Especialista em Saúde da Família e  em Odontologia do Trabalho.

Mestre em Odontologia - Saúde Bucal Coletiva - UFRGS

Doutora em Odontologia - Saúde Bucal Coletiva - UFRGS

References

(1) Mitre SM, Siqueira-Batista R, Mendonça JMG, Morais-Pinto NM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008; 13(Supl 2):2133-44.

(2) Toassi RFC, Souza JM, Baumgarten A, Rosing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012; 12(2):170-7.

(3) Carrard VC, Montagner F. A iminente revolução no ensino: estamos preparados? Rev ABENO. 2019; 19(3):1.

(4) Brasil. Resolução CNE/CES nº 3, de 19 de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 2002; Seção 1:10.

(5) Couto SDAB, Souza PHC. Metodologias ativas como estratégia pedagógica para promoção do ensino-aprendizagem em Odontologia: relato de experiência. Rev ABENO. 2019; 19(2), 91-100.

(6) Haddad AE, Macedo MCS, Antoniazzi JH, Souza M, Abdalla CG. Ensinar e aprender por projetos: experiência das disciplinas de teleodontologia e docência universitária. Rev ABENO. 2013; 13(1):72-3.

(7) Filatro A, Cavalcanti CC. Metodologias inov-ativas na educação presencial, a distância e corporativa. Saraiva Educação SA; 2018.

(8) Paiva MR, Parente JR, Brandão IR, Queiroz AH. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE, 2016;15(2):145-53.

(9) Karahoca D, Karahoca A, Uzunboylub H. Robotics teaching in primary school education by project based learning for supporting science and technology courses. Procedia Computer Science 2011; 3:1425-31.

(10) Bender WN. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Penso; 2015.

(11) Queiroz JRC, Olivera MDFJ, Cruz Souza DM, Lima AL, Araújo S, Fuscella MAP. Aprendizagem por projeto e inovação tecnológica: união por competências. Rev ABENO. 2016; 16(2):2-6.

(12) Costa-Silva D, Côrtes JA, Bachinski RF, Spiegel CN, Alves GG. Teaching cell biology to dental students with a project-based learning approach. J Dent Educ. 2018; 82(3): 322-31.

(13) Rocha NB, Higarashi IH. Ensino de gestão em saúde nos cursos paranaenses de Odontologia. Rev ABENO. 2019; 19(3): 78-86.

(14) Ceccim RB, Feuerwerker L. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis: Rev Saúde Coletiva. 2004; 14: 41-65.

(15) Stein C, Warmling CM, Tôrres LHN, Rech RS, Martins AB, Pires FS et al. Laboratório no estágio de gestão do SUS: integração ensino, pesquisa e gestão. Rev ABENO. 2018;18(2):166-73.

(16) Freire P. Pedagogia do Oprimido. 60ª Edição. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

(17) Matos EMO, Arreguy IMS, Jamelli SR, Souza FB, Carvalho EJA. Aprendizagem Baseada em Equipes no ensino odontológico: o que pensam os estudantes? Rev ABENO. 2019; 19(4), 91-101.

(18) Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004; 4(1):17-21.

(19) Freire P. Pedagogia da Autonomia. 50ª Edição. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

(20) Ceccim RB, Ferla AA. Dicionário da Educação Profissional m Saúde. Educação Permanente em Saúde. [Acesso em: 18 de março de 2020]. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/edupersau.html.

(21) Brasil. Portaria de Consolidação n° 1, de 28 de setembro de 2017. Consolidação das normas sobre os direitos e deveres dos usuários da saúde, a organização e o funcionamento do Sistema Único de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2017. [Acesso em: 18 de março de 2020]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prc0001_03_10_2017.html.

Published

24-12-2021

How to Cite

Andrade, M. E. F. de, Ariotti, E. R., Moretto, C., & Condessa, A. M. (2021). Project-based Learning and Health Care Management: connecting theory and reality in the Unified Health System. Revista Da ABENO, 21(1), 858. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v21i1.858

Issue

Section

Article