Humanized education in Dentistry: a different look at subjectivity

Authors

  • Karlon Froes de Vargas UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA
  • Ivani Cagliari Wuttke UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA
  • Myrian Christina Corrêa da Camara Hewson Brew UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA
  • Adair Luiz Stefanello Busato UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA
  • Caren Serra Bavaresco UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA
  • Flavio Renato Reis de Moura UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA https://orcid.org/0000-0003-1725-2370

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.869

Keywords:

Education, Higher. Dental Care. Humanization of Assistance.

Abstract

The aim of this study was to evaluate aspects of dentistry education, considering health care from a humanizing perspective centered on health promotion and a view to the job market. The study was qualitative, collecting data through a semi-structured interview applied to 15 ninth-semester dentistry students from the Lutheran University of Brazil (ULBRA) Canoas, RS, Brazil, including topics such as health promotion, comprehensive care, humanized training, dichotomization in dentistry and job market expectations. All interviews were recorded, transcribed and systematized for content analysis using the saturation method. It was found that the pedagogical components of the course directly addressed humanization in health care, comprehensiveness of care and academic experiences in different scenarios of health care training. According to the students’ responses, it is concluded that due to the comprehensiveness of attention to health care promotion and different learning scenarios, the ULBRA Canoas dentistry course provides education whose principles of health care are integrated with humanization in professional practice, taking into account both public and private practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavio Renato Reis de Moura, UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL - ULBRA

Professor da Graduação e da Residência Multitprofissional da ULBRA

References

Brasil. HumanizaSUS: política nacional de humanização: documento base para gestores e trabalhadores do SUS / Ministério da Saúde, Secretaria-Executiva, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização [Internet]. Ministério da Saúde. 2004. 49 p. [Acesso em 21/06/2016]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/ bvs/publicacoes/humanizasus_documento_gestores_trabalhadores_sus.pdf.

Martins CP, Luzio CA, Martins CP, Luzio CA. Política HumanizaSUS: ancorar um navio no espaço. Interface - Comun Saúde Educ. 2017;21(60):13-22.

Brasil. Política Nacional de Atençao Básica. Ministério da Saúde. 2012;I:110. [Acesso em 21/06/2016]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt2488_21_10_2011.html

Pucca Jr. GA, Costa JF, Chagas LD, Sivestre RM. Oral health policies in Brazil. Braz Oral Res. 2009;23 Suppl 1:9-16.

Morita MC, Kriger L, Carvalho ACP de, Haddad AE. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais em Odontologia. Maringá: Dental Press. 2007. 160 p.

Celeste RK, Moura FRR de. Programa de Saúde da Família em Cachoeira do Sul: A Inclusão de Acadêmicos de Odontologia. Odontol Soc. 2007;9(1):57-66.

Pucca GA, Costa JFR, Chagas LDD, Sivestre RM. Oral health policies. Pediatr Dent. 2009;23 Suppl 1(7 Suppl):16-61.

Cristina M, Lima R, Teresa M, Rodrigues B, Introdução R, Estratégia A, et al. Opinião dos graduandos em odontologia diante da Estratégia de Saúde da Família. Rev Bras Pesq Saúde. 2012;14(4):44-

Fontanella BJB, Luchesi BM, Saidel MGB, Ricas J, Turato ER, Melo DG. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cad Saude Publica. 2011;27(2):389-94.

Minayo MCS. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes. 2001. 80p.

Minayo MCS. Amostragem e Saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Rev Pesqui Qual. 2017;5(7):1-12.

Silva AH, Cunha DE, Gaspary E, Moura GL, Figueira KK, Hörbe TAN. Análise de conteúdo: fazemos o que dizemos? Um levantamento de estudos que dizem adotar a técnica. Conhecimento Interativo. 2017;11(1):168-84.

Flick U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3 ed. São Paulo: Artmed. 2009. 405 p.

Reis DM, Pitta DR, Ferreira HMB, Jesus MCP de, Moraes MEL, Soares MG. Educação em saúde como estratégia de promoção de saúde bucal em gestantes. Cien Saude Colet. 2010;15(1):269-76.

D’Avila OP, Wendland E, Hilgert JB, Padilha DMP, Hugo FN. Association between root caries and depressive symptoms among elders in Carlos Barbosa, RS, Brazil. Braz Dent J. 2017;28(2):234-40.

Cao ZK, Huang Y, Yu HJ, Yuan S, Tang BW, Li QX, et al. Association between obesity phenotypes and incident hypertension among Chinese adults: a prospective cohort study. Public Health. 2017;149:65-70.

Ortiz-Rodríguez MA, Yáñez-Velasco L, Carnevale A, Romero-Hidalgo S, Bernal D, Aguilar-Salinas C, et al. Prevalence of metabolic syndrome among elderly Mexicans. Arch Gerontol Geriatr. 2017;73(July):288-93.

Costa SDM, Jane S, Durães A, Henrique M, Guimarães N, Rogério P, et al. Motivos de escolha da Odontologia: vocação , opção ou necessidade ? Arq Odontol. 2010;46(46):28-37.

Granja GL, Santos JTL, Mariz RC, Araki ÂT, Souza SV, Nunes JMFF, et al. Perfil dos estudantes de graduação em Odontologia:motivações e expectativas da profissão. Rev ABENO. 2016;16(4):107-13.

Marques MD, Souza CA, Pazos CTC, Amaral DS, Vieira EG, Campos WCS, et al. Expectativas dos estudantes de Odontologia quanto ao futuro profissional. Rev ABENO. 2016;15(3):50-68.

Santos RNLC, Ribeiro KSQS, Anjos UU, Farias DN, Lucena EM de F. Integralidade e interdisciplinaridade na formação de estudantes de medicina. Rev Bras Educ Med. 2015;39(3):378-87.

Sabbag JC, Lacerda ABM. Rastreamento e monitoramento da triagem auditiva neonatal em Unidade de Estratégia de Saúde da Família: estudo-piloto. CoDAS. 2017;29(4):1-7.

Mafi A, Moretto C, Teixeira MFN, Saldanha OMFL, Rados ARV. A interdisciplinaridade e seus reflexos na formação do cirurgião-dentista. Rev ABENO. 2017;17(1):62-73.

Warmling CM, Rossoni E, Hugo FN, Fernanda R, Toassi C, Lemos VA, et al. Estágios curriculares no SUS : experiências da Faculdade de Odontologia da UFRGS. Rev ABENO. 2011;11(2):63-70.

Silva Júnior OJ, De Moura FRR, Cruz RA, Brew MC, Bavaresco CS. Ensino em serviço na perspectiva da Clínica Ampliada: relato de experiência. Rev ABENO. 2017;17(4):153-9.

Published

28-04-2020

How to Cite

Vargas, K. F. de, Wuttke, I. C., Brew, M. C. C. da C. H., Busato, A. L. S., Bavaresco, C. S., & Moura, F. R. R. de. (2020). Humanized education in Dentistry: a different look at subjectivity. Revista Da ABENO, 20(1), 33–43. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.869

Issue

Section

Article