Health management teaching of dentistry courses in Parana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.872

Keywords:

Education, Higher. Education, Dental. Health Management Dentistry.

Abstract

The study aimed to analyze the teaching of management in dentistry at the universities of the state of Paraná. This was a descriptive, cross-sectional research, based on secondary data, conducted in 2019. Information was collected from public and private higher education institutions that offered a dentistry course, based on the list of approved, initiated and postgraduate courses; assets of the national register of higher education courses (e-MEC register). Data were synthesized in a standardized form using Microsoft Excel and after typing, this allowed descriptive analysis by EpiInfo (Version 7.2) and presentation in absolute and relative frequencies. Bivariate analyses were performed by the program Biostat using the G and Fischer's exact tests, at a significance level of 5%. In Paraná, 29 Dentistry courses were offered, of which 5 were approved, but had not yet started their activities. Of the researched courses, 21 were of a private (private) administrative nature, seven were public and only one public course that charged the undergraduate students a monthly fee. Most courses (58.6%) had a specific management discipline, as a compulsory curriculum component (96.6%), offered predominantly in the last year of graduation (55.2%), with hour loads ranging from 21- to 60 hours (61.9%). Most (51.7%) of undergraduate dentistry courses devote only up to 1% of their workload to health management. The results showed that management education in this state has been little explored, making it necessary to include a higher workload focused on the theme in the curriculum matrices, aiming to improve the training of future dentists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Najara Barbosa da Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Adjunto do Departamento de Odontologia Preventiva e Social da Universidade Federal de Minas Gerais

Ieda Harumi Higarashi, Universidade Estadual de Maringá

Professora Associada do Departamento de Enfermagem – Universidade Estadual de Maringá

References

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 2002.

Ribas MA, Siqueira ES, Binotto E. O desafio da gestão para profissionais da Odontologia. Anais do XXX Encontro Nacional de Engenharia de Produção - ABEPRO, 2010. [Acesso em 14 fev. 2019]. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2010_TN_STO_130_833_15943.pdf.

Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O Quadrilátero da formação para a Área da Saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis: Rev Saúde Col, 2004; 14(1):41-65.

Brasil. Ministério da Educação. Cadastro E-MEC, regulamentado pela Portaria Normativa nº 21, de 21/12/2017.

Programa Epi Info. [Acesso em 14 fev. 2019]. Disponivel em: https://www.cdc.gov/ epiinfo/por/pt_pc.html.

Ayres M, Ayres M Jr, Ayres DL.; Santos, A. S. Programa BioEstat. Versão 5.0.3. [Acesso em 14 fev. 2019]. Disponível em: http://www.mamiraua.org.br/download/index.php?dirpath=./BioEstat%205%20Portugues&order=0&gt.

Limeira FIR, Rebouças PRM, Rocha EALS, Catão MHCV. O ensino de gestão nos cursos de graduação em Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2018;18(1):161-9.

Ceccim RB, Bilibio LFS. Observação da educação dos profissionais da saúde: evidências à articulação entre gestores, formadores e estudantes. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Observatório de recursos humanos em saúde no Brasil: estudos e análises. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2002.

Conselho Federal de Odontologia. [Acesso em 14 fev. 2019]. Disponível em: http://cfo.org.br/website/profissionais-cadas trados/.

Okuyama HCHY, Aguilar-da-Silva RH. Gestão do cuidado em Odontologia: limites e potencialidades das ações na Estratégia Saúde da Família. Rev ABENO, 2017;17(4): 133-43.

Lorenzetti J, Lanzoni GMM, Assuiti LFC, Pires e Pires EDR, Souza FRS. Gestão em saúde no Brasil: diálogo com gestores públicos e privados. Texto Contexto Enferm. 2014; 23(2): 417-25.

Mathias MP, Casania E, Sagazb SM, Lucietto DA. Cirurgiões-dentistas e faculdades no Brasil: repercussões sobre a prática odontológica. J Oral Invest, 2015; 4(2):25-31.

Conselho Federal de Odontologia. Ofício CFO 1573/2017 que pede a proibição de abertura de novos cursos de Odontologia. 2017. [Acesso em 14 fev. 2019]. Disponível em: http://www.cfo.org.br.

Published

23-11-2019

How to Cite

Rocha, N. B. . da, & Higarashi, I. H. (2019). Health management teaching of dentistry courses in Parana. Revista Da ABENO, 19(3), 78–86. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.872

Issue

Section

Article