How do Pediatric Dentistry and Orthodontics textbooks address the themes of breastfeeding and complementary feeding?
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.889Keywords:
Education, Dental. Breast Feeding. Infant Nutritional Physiological Phenomena. Health Promotion.Abstract
Breastfeeding (BF) and complementary feeding(CF) contribute to the development of the stomatognathic system and prevent oral diseases such as dental caries and malocclusion. This article reports a qualitative document analysis study to check information about BF and CF in four reference books used in Dentistry undergraduate programs in Brazil, namely two Pediatric Dentistry books and two Orthodontics ones. The books were chosen because they are included as course readings in the bibliography of the two courses in six Dentistry undergraduate programs in the state of São Paulo. This research showed that in the Pediatric Dentistry books, information is found in a greater amount and is more detailed, and some of this information needs updating. In conclusion, the study literature, which supports the learning of Dentistry students, presents useful and relevant content and stimulates the search for further information. Important gaps were found in the target Orthodontics books as regards the benefits of BF and CF that can aid the prevention of oral diseases. The contents in the Pediatric Dentistry books are more complete, and the book published in 2017 is also the most updated, although some aspects still need to be aligned with new scientific evidence and with the advice of the national dietary guidelines.Downloads
References
Victora CG, Bahl R, Barros AJ, França GV, Horton S, Krasevec J, et al. Breastfeeding in the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. Lancet. 2016; 387(10017):475-90.
Kramer MS, Kakuma R. The optimal duration of exclusive breastfeeding: a systematic review. Geneva: WHO; 2002 [Acesso em 15/05/19]. Disponível em: https://www.who.int/nutrition/publications/optimal_duration_of_exc_bfeeding_review_eng.pdf
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da criança: aleitamento materno e alimentação complementar. 2a ed. Brasília: MS; 2015. (Caderno de Atenção Básica; n. 23).
Carvalho GD. SOS Respirador Bucal, uma visão funcional e clínica da amamentação. São Paulo: Lovise; 2003.
Oliveira MMT, Amorim VCSA. Aleitamento materno: promoção de saúde na infância. Odontol Clin-Cient. 2005, 4(1):49-56.
Venancio SI, Monteiro CA. A tendência da prática da amamentação no Brasil nas décadas de 70 e 80. Rev Bras Epidemiol. 1998; 1(1):40-9.
Venancio SI, Saldiva SRDM, Monteiro CA. Tendência secular da amamentação no Brasil. Rev Saúde Pública. 2013; 47(6):1205-8.
Boccolini CS, Boccolini PMM, Monteiro FR, Venancio SI, Giugliani ERJ. Tendência de indicadores do aleitamento materno no Brasil em três décadas. Rev Saude Publica [online]. 2017 [Acesso em 16/03/19]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ rsp/v51/pt_0034-8910-rsp-S1518-8787201 7051000029.pdf.
Leviniene G, Petrauskiene A, Tamuleviciene E, Kudzyte J, Labanauskas L. The evaluation of knowledge and activities of primary health care professionals in promoting breast-feeding. Medicina (Kaunas). 2009; 45(3):238-47.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 3 de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília (DF). 2002 4 mar.; Seção 1:10.
Resolução CNE/CES nº 803 de 5 de dezembro de 2018. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação de Odontologia. Aguardando homologação do Ministério da Educação. [Acesso em 23/12/19]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2019-pdf/111231-pces803-18/file.
Sá-Silva JR, Almeida CD, Guindani JF. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Rev Bras Hist Ciênc Soc [internet]. Jul 2009 [Acesso em 16/03/19]. Disponível em: https://www.rbhcs.com/ rbhcs/article/view/6/pdf.
Bravo RS. Técnicas de investigação social: teoria e ejercicios. 7a ed rev. Madrid: Paraninfo; 1991.
Ranking Universitário Folha de São Paulo, 2017. [Acesso em 30/06/17]. Disponível em: https://ruf.folha.uol.com.br/2017/rankin g-de-cursos/odontologia/.
Moyers RE. Ortodontia. 4a ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 1991.
Ferreira FV. Ortodontia: diagnóstico e planejamento clínico. 7a ed. São Paulo: Artes Médicas; 2008
Guedes-Pinto AC. Odontopediatria. 8a ed. São Paulo: Santos; 2010.
Corrêa MSNP. Odontopediatria na primeira infância – uma visão multidisciplinar. 3a ed. São Paulo: Quintessence Editora; 2017.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2a ed. Brasília: MS; 2014.
Buccini GS, Pérez-Escamilla R, Venancio SI. Pacifier use and exclusive breastfeeding in Brazil. J Hum Lact. 2016 Aug; 32(3):NP52-60.
Bishara SE, Nowak AJ, Kohout FJ, Heckert DA, Hogan MM. Influence of feeding and non-nutritive sucking methods on the development of the dental arches: longitudinal study of the first 18 months of life. Pediatr Dent. 1987; 9(1):13-21.
Corrêa CC, Bueno MRS, Lauris JRP, Berretin-Felix G. Interferência dos bicos ortodônticos e convencionais no sistema estomatognático: revisão sistemática. CoDAS. 2016; 28(2):182-9
Buccini GDS, Pérez-Escamilla R, Paulino LM, Araújo CL, Venancio SI. Pacifier use and interruption of exclusive breastfeeding: systematic review and meta-analysis. Matern Child Nutr [internet]. 2017 Jul [Acesso em 15/05/19]. Disponível em: https://doi.org/10.1111/mcn.12384.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos. Brasília: Ministério da Saúde, 2019.
Burt B.; Eklund SA. Dental Caries. In: Dentistry dental Practice, and the Community. 4.ed. Philadelphia: Saunders, 1992. p.90-112.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).