Legal and Forensic Dentistry in the formation of dental students: an experience report of a multidisciplinary learning project

Authors

  • Rafaela Martins Felippe Acadêmica do Curso de Química Forense, Centro de Ciências Químicas, Farmacêuticas e de Alimentos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Paulo Roberto dos Reis da Rosa Bolsista do Projeto de Ensino Odontologia Legal e Forense da UFPel
  • Carolina Schuster Ouriques Bolsista do Projeto de Ensino Odontologia Legal e Forense da UFPel
  • Mohammed Irfan Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Odontologia (PPGO), Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Luciana Domingues Conceição Pós-Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Odontologia (PPGO), Universidade Federal de Pelotas (UFPel); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Forense, Pelotas, RS, Brasil
  • Rafael Guerra Lund Faculdade de Odontologia / Universidade Federal de Pelotas https://orcid.org/0000-0003-1006-3809

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i2.952

Keywords:

Forensic Dentistry. Forensic Sciences. Teaching Project. Interdisciplinary Communication.

Abstract

It is the purpose of this paper to report the experience of a multidisciplinary teaching project of Legal Dentistry and Forensic Sciences, aimed at university students and the academic community in general. The project, through biweekly meetings with short courses, a group of textbook studies and scientific articles as well as other activities, stimulated the discussion and learning of these thematic areas that are increasingly in focus. For didactic purposes, a sequence of subjects of Legal Dentistry and Forensic Sciences was set up, allowing students to experience criminal expertise, through contact with simple essays, whose legal and forensic concepts involved are present in the curriculum experienced in different university courses. The biweekly lectures enabled the public (undergraduates and teachers) to exchange knowledge about the different areas that comprise the project. The subjects covered in the lectures are especially important in the areas that encompass Forensic Sciences, especially Forensic Chemistry and Dentistry. The teaching project entitled “Legal and Forensic Dentistry” can play a fundamental role in the academic formation, both for future dental surgeons and future experts, enabling vast knowledge in different areas of Forensic Sciences.

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Author Biographies

Rafaela Martins Felippe, Acadêmica do Curso de Química Forense, Centro de Ciências Químicas, Farmacêuticas e de Alimentos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Centro de Ciências Químicas, Farmacêuticas e de Alimentos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Paulo Roberto dos Reis da Rosa, Bolsista do Projeto de Ensino Odontologia Legal e Forense da UFPel

Curso de Graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Centro de Desnvolvimento Tecnológico (CDTec), Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Carolina Schuster Ouriques, Bolsista do Projeto de Ensino Odontologia Legal e Forense da UFPel

Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Mohammed Irfan, Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Odontologia (PPGO), Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Programa de Pós-Graduação em Odontologia (PPGO), Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Luciana Domingues Conceição, Pós-Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Odontologia (PPGO), Universidade Federal de Pelotas (UFPel); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Forense, Pelotas, RS, Brasil

Programa de Pós-Graduação em Odontologia (PPGO), Universidade Federal de Pelotas (UFPel); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Forense, Pelotas, RS, Brasil

Rafael Guerra Lund, Faculdade de Odontologia / Universidade Federal de Pelotas

Professor Associado II

Departamento de Odontologia Restauradora

Faculdade de Odontologia

Universidade Federal de Pelotas

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Published

31-10-2020

How to Cite

Felippe, R. M., Rosa, P. R. dos R. da, Ouriques, C. S., Irfan, M., Conceição, L. D., & Lund, R. G. (2020). Legal and Forensic Dentistry in the formation of dental students: an experience report of a multidisciplinary learning project. Revista Da ABENO, 20(2), 111–118. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i2.952

Issue

Section

Article