Importance of university extension in the professional training of dental surgeons
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.974Keywords:
Community Extension, Community Dentistry, Continuing Education.Abstract
Universities have transformed over time. The main focus of teaching started to expand with research and extension activities. Extension courses have been increasingly introduced in higher education institutions, participating in the triad that sustains university education. This literature review aimed to show the importance of university extension in the professional training of dental surgeons and society. The strategy for searching articles was based on keywords related to dentistry and university extension, in electronic databases, from August to October 2019. In different communities, the practice of extension strengthens the understanding of students about the health-disease process and allows knowing the economic and social realities of different scenarios, experiencing the public health care network, and participating in the provision of services to the population, which makes students more humanized and able to promote health to their communities. University extension plays an important role in the professional training of dental surgeons, helping them to work competently assisting in the diverse needs of the population, stimulating health promotion and information to the general population who also benefits from these activities, and strengthening the commitment of the university to society.
Downloads
References
(1) Coelho GC. O papel pedagógico da extensão universitária. Em Ext. 2014; 13,(2):11-24.
(2) Pivetta HFP, Backes DS, Carpes A, Battistel ALHT, Marchiori M. Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva. Linhas Críticas. 2010; 16(31):377-90.
(3) Moimaz SAS, Gomes AMP, Bordin D, Garbin, CAS, Saliba NA. Extensão universitária como ferramenta geradora de ensino-aprendizagem e produtora de pesquisa. Revista Conexão UEPG. 2015; 11(2):140-149.
(4) Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução no. 7, de 18 de dezembro de 2018. [Acesso em 24 jul. 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&catego ry_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192.
(5) Emmi DT, Silva DMC, Barroso RFF. Experiência do ensino integrado ao serviço para formação em Saúde: percepção de alunos e egressos de Odontologia. Interface. 2018; 22(64):223-36.
(6) Pereira SM, Mialhe FL, Pereira LJ, Soares MF, Tagliaferro PS, Meneghim MC, Pereira AC. Extensão universitária e trabalho voluntário na formação do acadêmico em Odontologia. Arq Odontol. 2011; 47(2): 95-103.
(7) Ponte CIRV, Torres MAR, Machado CLB, Manfroi WC. A extensão universitária na Famed/UFRGS: cenário de formação profissional. Rev Bras Educ Méd. 2009; 33(4):527-34.
(8) Biscarde DGS, Santos MP, Silva LB. Formação em saúde, extensão universitária e Sistema Único de Saúde (SUS): conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centradas na realidade e repercussões no processo formativo. Interface. 2014; 18(48):177-86.
(9) Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e pela Secretaria de Educação Superior do Ministério da Educação e do Desporto. Plano Nacional de Extensão Universitária. 2000-2001:17.
(10) Hennington ÉA. Acolhimento como prática interdisciplinar num programa de extensão universitária. Cad Saúde Pública. 2005; 21(1):256-65.
(11) Rodrigues ALL, Prata MS, Batalha TBS, Costa CLN, Neto IFP. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cad Grad Ciênc Hum Soc. 2013; 1(16):141-8.
(12) Borato A, Pereira MVS, Bordin D, Martins AS, Fadel CB. Valoração das práticas de ensino, pesquisa e extensão entre concluintes de Odontologia. Rev Abeno. 2018; 18(1):103-15.
(13) Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução no. 3, de 19 de fevereiro de 2002. [Acesso em 24 jul. 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br /index.php?option=com_docman&view=download&alias=192671-rces003-02&catego ry_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192.
(14) Cruz BPA, Melo WS, Malafaia FCB, Tenório FG. Extensão universitária e responsabilidade social: 20 anos de experiência de uma instituição de ensino superior. RGSA, 2011; 5(3):3-16.
(15) Fadel CB, Bordin D, Kuhn E, Martins LD. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em odontologia. Com Saúde Educ. 2013; 17(47):937-46.
(16) Falcão EF. Vivência em comunidade outra forma de ensino. Editora da UFPB, 2014. 208p. ISBN: 978-85-237-0856-6
(17) Weiler L, Haddock S, Zimmerman TS, Krafchick J, Henry K, Rudisill S. Benefits derived by college students from mentoring at-risk youth in a service-learning course. Am J Commun Psychol. 2013; 52(3-4):236-248.
(18) Araujo RM, Feitosa FA. Articulando o ensino de graduação em odontologia com a extensão universitária. Rev Ciênc Ext. 2013; 9(3):115-24.
(19) Toassi RFC, Baumgarten A, Warmling CM, Rossoni E, Rosa AR, Slavutzky SMB. Teaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in Brazilian healthcare professionals’ training. Interface. 2013; 17(45):385-92.
(20) Oliveira FLB, Almeida Júnior JJ, Silva MLP. Percepção dos acadêmicos em relação às dificuldades no desenvolvimento de projetos de extensão universitária. Rev Ciênc Ext. 2016; 12(2):18-25.
(21) Ribeiro RMC. A extensão universitária como indicativo de responsabilidade social. Diálogo. 2011; 15(1):81-8.
(22) Divino AEA, Costa CLNA, Oliveira CEL, Costa CAC, Neta HRS, Campos LS, et. al. A extensão universitária quebrando barreiras. Cad Grad Ciênc Hum Soc. 2013; 1(16):135-140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).