Experiences and perception of dentistry students and professors regarding online classes during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1165Palabras clave:
Dental Education, Distance Education, COVID-19.Resumen
The present study aimed to describe the perception of Dentistry professors and students regarding the activities developed in virtual environments during the period of social isolation. Through self-administered questionnaires, professors and students from four Dentistry courses were invited to answer objective and subjective questions about their experiences and sensations during the period. Both professors and students consider that the learning in this period was inferior to the face-to-face, however, they agree with the maintenance of the virtual classes during the pandemic period.
Descargas
Citas
(1) Choe YJ, Choi EH. Are we ready for coronavirus disease 2019 arriving at schools? J Korean Med Sci. 2020;35(11):e127.
(2) Brasil. Portaria Normativa nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União. 16 jun 2020; Seção 1: 62.
(3) Branch RM, Dousay TA. Survey of instructional design models. 5th ed. Association for Educational Communications and Technology; 2015.
(4) Karalis T, Raikou N. Teaching at the times of COVID-19: Inferences and implications for higher education pedagogy. Int J Acad. 2020;10(5):479-93.
(5) Bohaty BS, Redford GJ, Gadbury-Amyot CC. Flipping the classroom: assessment of strategies to promote student-centered, self-directed learning in a dental school course in Pediatric Dentistry. J Dent Educ. 2016;80(11):1319-27.
(6) Santos GN, Leite AF, Figueiredo PT, Pimentel MN, Flores-Mir C, Melo NS, Guerra EN, De Luca Canto G. Effectiveness of e-learning in oral Radiology education: A Systematic Review. J Dent Educ. 2016;80(9):1126-39.
(7) Slaven CM, Wells MH, DeSchepper EJ, Dormois L, Vinall CV, Douglas K. Effectiveness of and dental student satisfaction with three teaching methods for behavior guidance techniques in Pediatric Dentistry. J Dent Educ. 2019;83(8):966-72.
(8) Qutieshat AS, Abusamak MO, Maragha TN. Impact of blended learning on dental students' performance and satisfaction in clinical education. J Dent Educ. 2020;84(2):135-42.
(9) Bennardo F, Buffone C, Fortunato L, Giudice A. COVID-19 is a challenge for dental education - A commentary. Eur J Dent Educ. 2020:12555.
(10) Iyer P, Aziz K, Ojcius DM. Impact of COVID-19 on dental education in the United States. J Dent Educ. 2020;84(6):718-22.
(11) Fan W, Yan Z. Factors affecting response rates of the web survey: A systematic review. Comput Human Behav. 2010;26(2):132-9.
(12) Saleh A, Bista K. Examining factors impacting online survey response rates in educational research: perceptions of graduate students. JMDE. 2017;13(29):63-74.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 Revista da ABENO
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).