The radiographic processing practice in dentistry: a qualitative analisys
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1326Palabras clave:
Radiology. Teaching. Qualitative ResearchResumen
Seeking to determine the possible causes for the poor quality of radiographs, open questionnaires were delivered to all professors at the ULBRA Dental School, Torres Campus, with 5 questions on radiographic processing. The respondents of the survey were the 16 professors who answered the questionnaire. Bardim Content Analysis was used to analyze the results. Organization of the results occurred at 3 different stages: pre-analysis, material exploration, and results treatment. Most of the teachers that learned to use the visual method in their college course are still using it. The results of the study show that there is no standardization in the radiographic processing used by the professors of different areas of the course. Moreover, radiographic processing steps, such as fixation time, final bath, drying, and storage, were not mentioned in the answers. There are learning problems among students regarding the radiographic process. It is necessary to recognize the importance of changes, inially by the professors from the different clinical areas of dentistry, to ensure that students will learn how to process their radiographs correctly not only in the college course but in their professional life.Descargas
Citas
Akarslan, Z. Z. et al. Common Errors on Panoramic Radiographs Taken in a Dental School. J. Contemp. Dent. Pract, Cincinnati, v. 4, n. 2, p. 24-34, May 2003.
Alvares, L. C.; Tavano, O. Curso de Radiologia em Odontologia. São Paulo: Santos, 4 ed., 2000.
Bardin, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, Ltda.,1977.
Farman, A. G.; Parks, E. T. Radiation Safety and Quality Assurance in US Dental Hygiene Programmes, Dentomaxillofac. Radiol., Tokyo, v. 20, n. 3, p. 152-154, Aug. 1991.
Kreich, E.M.; Queiroz, M.S.; Sloniak, M.C. Controle de qualidade em radiografias periapicais obtidas no curso de Odontologia daUEPG. Publicatio UEPG-Bilogical and Health Science,v.8, n.1, p.33-45, 2002.
Langland, O. E.; Langlais, R. P. Princípios do Diagnóstico por Imagem em Odontologia. São Paulo: Santos, 2002.
Mazza, B. U. Proteção Contra Radiações Ionizantes. Rev. Paul. Cir. Dent., São Paulo, v. 18, n. 5, p. 173-179, 1964.
Miles, D. A.; Van Dis, M. L.; Razmus, T F. Basic Principies of Oral and Maxillofacial Radiology. Philadelphia: W. B. Saunders, 1992.
Nassri, M. R. G. et al. Avaliação da qualidade das radiografias realizadas por alunos da Disciplina de Endodontia da FOUSP. Pesquisa Odontológica Brasileira, 2003.
Pardini, L. C. Conteúdo programático de radiologia odontológica: proposta pedagógica. Revista Brasileira de teleodontologia, São Paulo, v.1, n.1, p. 5-8, 2005.
Pardini, L. C.; Machado, L.G; Watanabe, P. C. A. Avaliação da qualidade de radiografias obtidas na FOR/USP - Processamento Radiográfico. I Congresso Interno de Pesquisa Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, USP, v. 1. p. 138-138, 1999.
Portaria 453 do Ministério da Saúde de 01 de junho de 1998 – http://e-legis.bvs.br/leisref/public/showAct.php?id= 1021
Yokota, E. T. et al. Interpretation of periapical lesions using radiovisiography. J. Endod., Baltimore, v. 20, n. 10, p. 490-494, Oct. 1994.
Whaites, E. Princípios de Radiologia Odontológica. In: Whaites E., E. Radiografia Panorâmica 3 ed., São Paulo: Artmed, 2003.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).