Dentist’s training in Ceará dentistry courses

Autores/as

  • Filomena Maria da Costa Pinheiro Cirurgiã-dentista, Mestre em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará
  • Silvia Maria Nóbrega-Therrien Enfermeira. Profª Adjunta dos Cursos de Enfermagem e Medicina da Universidade Estadual do Ceará e do Mestrado Acadêmico em Educação. Doutora em Sociologia pela Universidade de Salamanca, Espanha Espanha

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1345

Palabras clave:

Education, Dental. Schools, Dental. Curriculum.

Resumen

The present study constitutes a documental research conducted in the year of 2006, in the dentistry courses of the Universidade Federal do Ceará – UFC and Universidade de Fortaleza – UNIFOR. It sought to learn more about the Political and Teaching Projects (PPP) adopted to train dentists in undergraduate dentistry courses, to relate the curriculum structure previously adopted in the undergraduate courses to the new curriculum guidelines proposed by the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB), and to identify the changes that have occurred. The documents mapped were organized and interpreted using the following topics: mission of the course, guiding principles, professional profile, curriculum guidelines and curriculum structure. It was observed that the dentistry courses are accomplishing their curriculum reforms, seeking to adapt to the new National Curriculum Guidelines, and to adapt the training of their professionals, so that they can assist the population in meeting its health needs. The courses mapped and analyzed here are experiencing a historical moment of change in the dentist’s training, facing the challenge of transitioning from a teaching model centered on the diagnosis and treatment of diseases to another centered on the promotion of health and prevention of these diseases.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Candau VM. Reformas educacionais hoje na América Latina. In: Moreira AFB (org). Currículo: políticas e práticas. Campinas, SP: Papírus; 1999. p. 29-42.

Veiga IPA. Perspectivas para reflexão em torno do projeto político-pedagógico. In: Veiga IPA, Resende LMG(orgs.). Escola: espaço do projeto político-pedagógico. 6ª. ed. CampinasSP: Papírus; 2002. p. 9 32.

Aquilante AG, Tomita NE. O estudante de odontologia e a educação. Revista da ABENO 2005; 5: (1): 6-11.

Paula LM, Bezerra ACB. A estrutura curricular dos cursos de odontologia no Brasil. Revista da ABENO 2003; 3: (1):7-14.

Veiga IPA. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 11.ª ed. Campinas: Papírus; 2000.

Feuerwerker LCM. Além do discurso de mudança na educação médica: processos e resultados. São Paulo: Hucitec; Londrina:Rede unida; Rio de Janeiro: Assoc. Bras. de Educação Médica,2002.

Lemos CLS. A implantação das diretrizes curriculares dos cursos de graduação em odontologia no Brasil: algumas reflexões. Revista da ABENO 2005; 5:(1):80-5.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 1300/2001, de 4 de dezembro de 2001, que dispõe das Diretrizes dos Cursos DE Graduação em Farmácia e Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7dez. 2001. Seção 1, p. 1-25.

Macedo RS. Currículo: campo, conceito e pesquisa. PetrópolisRJ: Vozes; 2007.

Therrien J, Santos E, Sousa FCL. Racionalidade do Agir docente: elementos para uma análise da formação na prática. In: Therrien J, Damasceno MN (org). Artesãos de um outro ofício: múltiplos saberes e práticas no cotidiano escolar. São Paulo: Annablume, 2000.

Melo MM. As diretrizes curriculares nacionais e os cursos = paranaenses de odontologia: processo de construção e perspectivas de implementação. [Dissertação de Mestrado]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina; 2004.

Lampert JB. Tendências de mudanças na formação médica no Brasil. São Paulo: Hucitec-Abem; 2002.

Demo P. Saber pensar. Revista da ABENO 2005; 5(1): 75-9

Publicado

26-01-2009

Cómo citar

da Costa Pinheiro, F. M., & Nóbrega-Therrien, S. M. (2009). Dentist’s training in Ceará dentistry courses. Revista Da ABENO, 9(1), 62–68. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1345

Número

Sección

Artículo